Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-19, 15:02
  #493
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Det blev som väntat en inbromsning i bostadsbyggandet i USA i januari
https://www.sydsvenskan.se/2020-02-1...rshogsta-i-usa

Byggboomen verkar vara över.
Citera
2020-02-20, 00:29
  #494
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PUBG2018
Samtidigt som USA dikterar vad vi européer ska göra, exempelvis, inte förhandla med andra nationer för vår egen vinning så har dem hur bra samarbete som helst med diktatur skurkstater så som Saudi Arabien mm.

Anledningen varför jag önskar globalisternas fall speciellt USA är just för att USA har noll rätt att säga åt oss vad vi ska göra eller inte göra. Varken Kina, Ryssland eller freak landet USA skall ha den rätten. Våra förfäder har inte offrat svett, blod och tårar för att vi ska vara en "slags" vasallstat för USA eller någon annat land för den delen!

För all del, men då kan man heller inte fortsätta försöka ge sken av att vara en "allierad" till USA. Som du mycket väl vet så vill europeiska politiker vara det medan de hugger USA i ryggen (Kina, Iran, Mexiko och så vidare).

Det här med "vasallstat för USA" skulle jag be dig försöka förklara om jag trodde att du hade någon förklaring.
Citera
2020-02-25, 23:51
  #495
Medlem
KinaTorterarSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PUBG2018
Våra förfäder har inte offrat svett, blod och tårar för att vi ska vara en "slags" vasallstat för USA eller någon annat land för den delen!

Våra förfäder offrade svett, blod och tårar för att vi skulle slippa styras från Moskva.

Väl så! 👍
Citera
2020-05-24, 10:27
  #496
Medlem
klybans avatar
Denna ekonomiska förklaringar hör hemma i denna tråd.
https://www.youtube.com/watch?v=wBqD...ature=youtu.be

En fråga jag frågar mig, vart tog dom där 2 biljonerna vägen under trumpen mellan 2018 och 2019, och vad är den siffran 2020.
Dock visar den USA fall som ekonomisk stormakt, som accelererat under trumpen och sen COVID-19 som ser ut och få USA rusa över stupet.
Citera
2020-05-27, 10:26
  #497
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NatalyaPoklonskaya
Är det nu jag kan börja skriva på den tjocka volymen "USA:s nedgång och fall"?

1. Utflyttningen av industrier och FoU till Kina. USA kan inte längre bygga tex Patriotmissiler, de byggs av Kina och USA har inte fabriker och tekniken inom landet längre. Och så vidare.

2. Budgetstupet. Det finansiella systemet med låtsaspengar kommer det att överleva?

3. Legaliseringen av marijuana. Att tillåta denna drog, är det rätt väg att gå?

4. Mångfalden = inget sammanhållande kit som religion, kultur, ideologi. Ryssland har en religion, fosterlandskärlek och en egen kultur. USA har girighet som religion.

Kommer Ryssland (Sovjet) trots allt vinna det kalla kriget i sjunde matchens tredje overtime?

Jag tror faktiskt det. USA kommer störta ner i ett ekonomiskt turmoil med ett mindre inbördeskrig som följd. Sedan kommer Mexico, USA och Kanada att bli en enhet liknande EU.

TS önskar en seriös diskussion om USA:s nedgång och fall och vilka länder (maktkluster) som kommer att ta dess plats.

Faller USA kommer även Västeuropa och tanken på demokratin som den bästa statsskicket att falla.

Kina är inte intresserat av demokrati, Ryssland har sin lösning på demokrati.
En "dark horse" är Brasilien? Att Västeuropa kommer rasa i rankingen på ekonomi, kultur, befolkning, utveckling är det väl ingen som tvivlar på.

Så vad tror ni?


Svarar på detta inlägg från 2014. En seriös diskussion om vilka länder som kommer att ta USA:s plats nu när läget ser lite annorlunda ut med coronan som påverkar hela världen.

Jag tror att de som är smartast när de gäller att hantera sjukdomen OCH ekonomin. Balansgången där är prekär. Och ser ut olika ut i olika länder.

USA tappar för att deras ledare inte vill ta något på allvar vad gäller sjukdomen, alltså folks hälsa. Och han fokuserar helt på att alla ska ut och att allt ska vara som förut. Vilket ju är idioti för att det är inte som förut. Risken för att antalet sjuka och döda ska öka framöver är stor.

Europeiska länder hanterar det väldigt olika. Tyskland svarade starkt med att snabb sätta igång och testa och är noga kring öppnandet av verksamheter i landet.

Vad gäller Kina så agerar det hårt men det är väldigt svårt att veta hur det går till i landet på riktigt. Men de har ju en stark ledare men vad det leder till tycker jag är svårt att se. Rent ekonomiskt blöder ju de också men om landet styrs år rätt håll kanske de klarar sig bättre än USA.
Citera
2020-05-27, 10:29
  #498
Avstängd
Edmontons avatar
USA (jewsa) is a rubber power of the past. The future is yellow whether we like it or not.
Citera
2020-05-27, 10:37
  #499
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edmonton
USA (jewsa) is a rubber power of the past. The future is yellow whether we like it or not.

Den asiatiska världen har mycket stor chans att bli mycket rika. Men i samband med det börjar folk vilja ha demokrati vilket kan störa för de styrandes förmåga att leda landet. Länder har en tendens att slänga de styrande överbord ibland så hur det ska gå för exempelvis Kina får man se.

USA verkar dock tappa på alla plan just nu med en ledare som inte kan balansera med de två viktigaste sakerna att minska smittan och att sköta ekonomin. Han hånar folk (Biden) för att ha munskydd när det är viktigt att folk har det för att inte smitta cancersjuka barn till exempel. Trump har ingen linje, inte ens en ovettig linje utan svänger som en vindflöjel vilket ett land inte mår bra av.

Att resten av världen samarbetar mer med varandra än med USA gör ju också USA svagt. Världen är global och att samarbeta kan vara av oerhörd vikt. Trump hade till exempel avslutat det samarbete där USA hade folk på plats i Kina och andra länder för att hela tiden ha koll på exempelvis smittor för att USA skulle kunna agera i tid. Trump agerar fortfarande inte utan tramsar om att journalister har mördat folk och annat dumt, som Obamagate där han inte ens kan uttala vad det handlar om.
Citera
2020-05-28, 18:33
  #500
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Fedchefen i New York, John Williams, ser tecken på ökad ekonomisk aktivitet i USA och säger att den amerikanska ekonomin kan nå botten i maj eller juni. Det säger han i en intervju med Bloomberg, som citeras av bland annat Reuters och Direkt.

Enligt Williams kan USA gå mot en ”betydande återhämtning” under andra halvan av året men understryker att det råder stor osäkerhet i den prognosen.

– Vi är fortfarande i en väldigt svår situation, säger Williams till Bloomberg.

https://omniekonomi.se/fedtopp-tror-...-host/a/pLz5gG
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback