Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-21, 12:15
  #1
Medlem
Wint3rfells avatar
Hej,

Jag har haft huvudvärk i över 5 år.
det började med att det spänner bakom ena ögat. Kom ofta på eftermiddag, kväll.
Det ända som hjälpte var att sova en liten stund.
Då kom huvudvärken kanske 1-2ggr/ vecka.
Gick till vårdcentral som inte hittade ngt fel.

Idag har jag huvudvärk varje dag. Kommer ofta redan vid 9-11.
Jag har träffat flera neurologer och gjort 2 magnetröntgen. Inga fel.
det som hjälper är imigran, sumatriptan, zomig nasal. Dock återkommer huvudvärken efter några timmar.

huvudvärken börjar som en tryckande, svidande känsla bakom ena ögat.(inte alltid samma. Oftast vänster)
tar jag ingen medicin eller sover så går det över hela pannan. Får röda ögonvitor och vill inte vara still. Blir stirrig och vill bara sitta o massera nacke, tinning och trycka på ögonen.

Har någon liknande??
Har googlat o googlat men inte hittat nått liknande.
Citera
2014-04-21, 15:14
  #2
Medlem
zlpes avatar
Stämmer detta in horton
Citera
2014-04-21, 16:36
  #3
Medlem
Wint3rfells avatar
Inte helt. Smärtan är inte så hög som horton.
Citera
2014-04-22, 14:15
  #4
Medlem
ElijahMuhammads avatar
Vad jobbigt - du är inte allergisk mot något i vardagen? Överkänslig mot någon parfym eller nåt tvättmedel?

Jag har en kompis som fick Hortons på riktigt dock. Smärtan verkade vara av en annan värld; han fick hem feta jävla syrgastuber (antar jag att det var) som han fick ligga och andas från efter att ha tryckt nån spruta i benet. Minns att den var säsongsbetonad också, höll i sig ett par månader varje år och kom tillbaka nästan samma tid året efter.

De symtom du skriver om låter som min migrän men eftersom du har haft det så länge och återkommande låter det underligt. Skönt att du röntgade huvudet åtminstone - ingen tumör iaf - resten kan kvitta.
Citera
2014-04-22, 18:00
  #5
Medlem
Wint3rfells avatar
Ja precis. Horton kallas ju suicideheadache..
sprutor kör jag med när de e riktigt illa men ingen gas..

Jag tror min är nån slags spänningshuvudvärk eftersom det går över när jag sovit lite.
men det är så jävla irreterande att den kommer varje dag.blir ju handikappad.

det värsta är ju att man inte vet vad det beror på eller hittar felet.
Har nog kollat allt tror jag. Allergi, syn, röntgen, osv osv

om jag hittar nån med samma är det ju lättare att försöka hitta en lösning
Citera
2014-04-22, 18:08
  #6
Medlem
HobartMuddys avatar
Vad har du provat för mediciner? Om triptaner (typ Zomig eller Oriptan) fungerar så är det migrän nästan per definition.

Migrän brukar också gå att sova bort för övrigt.
Citera
2014-04-22, 18:50
  #7
Medlem
Wint3rfells avatar
Jag tar triptaner ja, men vilken migrän kommer varje dag flera ggr dagligen..
Citera
2014-04-22, 20:07
  #8
Medlem
HobartMuddys avatar
Såg just att du skrev om triptaner i första inlägget. Läste för fort.

Citat:
Ursprungligen postat av Wint3rfell
Jag tar triptaner ja, men vilken migrän kommer varje dag flera ggr dagligen..
Din, Grattis

Möjligen kan du ha någon typ av "cluster headache"? Det du skulle kunna prova i så fall är lustgas.
__________________
Senast redigerad av HobartMuddy 2014-04-22 kl. 20:09.
Citera
2014-04-22, 20:11
  #9
Medlem
Wint3rfells avatar
Enl min förra neurolog har jag migrän/horton. Enl min nuvarande migrän/spänningshuvudvärk.
Jag vill inte prova gas, jag vill hitta problemet och slippa dessa droger

Hur ska jag annars kunna åka båge?
Citera
2014-04-22, 20:33
  #10
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Jag hade exakt det du beskriver. En massa företagsläkare höll på och gjorde otaliga försök med NSAID, sjukgymnastremisser och akunpunktur osv. Det hjälpte lite eller inte alls.
När jag fick träffa neurolog fick jag diagnosen "migrän utan aura". Provade triptaner och det fungerade, men jag började fort överdosera och effekten avtog lite. Provade Tryptizol. Det fungerade ett tag, men effekten gick över. Provade botox-injektioner och det funkade inte alls. Provade topimax 75 mg morgon och kväll och det fungerar kanonbra! Har fortfarande perioder med anfall (speciellt vid super-stress eller vid väderomslag och då tar jag injektioner med immigran och det funkar ofta OK.
Citera
2014-04-22, 21:44
  #11
Medlem
Wint3rfells avatar
Jag är likadan. Kan komma på mig själv ta alldeles för mycket triptan!
Tack för ditt svar! Jag har faktiskt topimax i skåpet. Är dålig på att ta morgon o kväll. Men säger du att det hjälpte ska jag definitivt prova igen!!
Citera
2014-04-22, 21:46
  #12
Medlem
Wint3rfells avatar
Efter hur lång tid med topimax började det hjälpa?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback