Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-20, 21:55
  #1
Medlem
[Infinite]s avatar
Vilken roll fyller normer* i det moderna samhället?
*http://sv.wikipedia.org/wiki/Social_norm
"Sociala normer, eller bara normer, är ett sociologiskt begrepp för intersubjektiva, allmänt delade, men många gånger underförstådda, regler och förväntningar på beteende som gäller inom en mindre social gemenskap eller i samhället i stort."

Precis som texten här ovan säjer så ä normer regler för hur vi ska bete oss och inte ska bete oss.
Låt mej fördjupa mej lite på det sista i meningen "och inte ska bete oss" ponera att alla har sunt förnuft och vet vad som e rätt & fel och gör hela tiden sitt bästa utifrån deras förutsättningar, varför behöver vi då regler som säjer åt oss vad som e rätt & fel om vi redan vet vårt eget bästa? Utgå ifrån dejsjälv innan du svarar på det här, har det någonsin funnits situationer i ditt liv som du inte vetat ditt eget bästa? Om inte så är du inne på samma idé som jag och förstår att normer är vad som skapar alla problem i samhället då det är vad vi skapar våra lagar på underförstådda eller inte och vad detta egentligen kommer ner till är vår tro på vad sunt förnuft är istället för att acceptera vad sunt förnuft är och sluta försöka kontrollera detta med begränsande regler och andra underförstådda regler för hur vi ska leva vårt liv.

Diskutera!
Citera
2014-04-21, 12:26
  #2
Medlem
[Infinite]s avatar
Någon som har en åsikt om det här?
Citera
2014-04-21, 12:39
  #3
Medlem
De flesta normer är genomskinliga. Vi ser inte dem. Vi bara agerar utifrån deras logik utan att tänka på det.

Sedan griper många andra typer av normer in i sociala normer. Inte alla sociala normer beror enbart på social gruppdynamik. Det finns metafysiska normer, epistemologiska normer, etiska normer, etc, och de bygger alla på en rationalitet som kanske sociala normer skulle kunna sakna. Ändå blir dessa normer ofta något vi agerar utifrån i det sociala livet.

Det går inte att leva utan normer. Man kommer alltid att ha någon. Även om du tog bort alla normer vore det också en norm att vi tror att vi saknar normer. Men det skulle bli mer kaotiskt och destruktivt. Tar du bort en norm är det svårt att förutse resultatet. De beror ofta på flera årtusendens justerande av beteenden. Nu har vi på 1900-talet haft det här med normkritik som tror att det går att teoretiskt ändra på normer utan att man behöver årtusendenas norm-evolution. Jag tror det är svårt att överblicka alla kausala effekter, men moderna sexuella normer kan mycket väl ha att göra med att vi idag har negativ befolkningstillväxt. Vi kan alltså inte ens hålla uppe vår fortplantning, våra generationer.
Citera
2014-04-21, 12:53
  #4
Medlem
[Infinite]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrWarum
De flesta normer är genomskinliga. Vi ser inte dem. Vi bara agerar utifrån deras logik utan att tänka på det.
Om ja´ klär av mej kläderna på stan helt naken så kommer nån att ringa polisen och ja´ kommer hamna på psyket(jag har själv gjort det här).
Citat:
Det går inte att leva utan normer. Man kommer alltid att ha någon.
Ja´ tror d går att leva utan
Citat:
Även om du tog bort alla normer vore det också en norm att vi tror att vi saknar normer.
nä inte riktigt, norm är ju ett annat ord för regel, det skulle liksom inte va en "regel" att inte tycka något de´ skulle snarare vara logiskt
Citat:
Men det skulle bli mer kaotiskt och destruktivt. Tar du bort en norm är det svårt att förutse resultatet. De beror ofta på flera årtusendens justerande av beteenden.
Jo o ja´ tänker att eftersom vi kan diskutera detta i den här tråden så kanske nästa steg i den männskliga utveckligen är att sluta ha beteenden(jag utvecklar järna det här!)
Citat:
Nu har vi på 1900-talet haft det här med normkritik som tror att det går att teoretiskt ändra på normer utan att man behöver årtusendenas norm-evolution. Jag tror det är svårt att överblicka alla kausala effekter, men moderna sexuella normer kan mycket väl ha att göra med att vi idag har negativ befolkningstillväxt. Vi kan alltså inte ens hålla uppe vår fortplantning, våra generationer.
Ja´ är inte orolig för hur befolkningstillväxten blir vi kan va 14 miljarder på jorden och det kommer ta hand om sej själv när det väl sker om det sker en katastrof, arter har kommit och arter har gått på den här jorden det kommer nya arter om männskligheten dör ut

Jag pratar om ett samhälle helt fritt från normer som bara förlitar sej på det sunda förnuftet, hur tycker du d låter?
__________________
Senast redigerad av [Infinite] 2014-04-21 kl. 13:00.
Citera
2014-04-21, 13:42
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [Infinite]
Om ja´ klär av mej kläderna på stan helt naken så kommer nån att ringa polisen och ja´ kommer hamna på psyket(jag har själv gjort det här).
Ja´ tror d går att leva utannä inte riktigt, norm är ju ett annat ord för regel, det skulle liksom inte va en "regel" att inte tycka något de´ skulle snarare vara logiskt
Jo o ja´ tänker att eftersom vi kan diskutera detta i den här tråden så kanske nästa steg i den männskliga utveckligen är att sluta ha beteenden(jag utvecklar järna det här!)
Ja´ är inte orolig för hur befolkningstillväxten blir vi kan va 14 miljarder på jorden och det kommer ta hand om sej själv när det väl sker om det sker en katastrof, arter har kommit och arter har gått på den här jorden det kommer nya arter om männskligheten dör ut

Jag pratar om ett samhälle helt fritt från normer som bara förlitar sej på det sunda förnuftet, hur tycker du d låter?

Orkar inte med en uppdelad diskussion.

Du bortser från att vi inte kan resonera oss fram till alla handlingar. Vi lever inuti ett visst sammanhang. Vi gör alltid redan saker utifrån en fastställd logik. Det mesta är inte ens synligt. En människa kan bli fri inom ett system, men kan aldrig bli utan det. Det är nödvändigt med normer för en social varelse som människan. Frågan är inte om vi kan leva utan dem utan om vilka de ska vara. Så du kan inte göra ett totalt uppror mot det sociala men de avstickare som gör dig till en individ.

Är det förresten sunt förnuft att köra till vänster eller till höger på motorvägen?
Citera
2014-04-21, 13:50
  #6
Medlem
[Infinite]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrWarum
Orkar inte med en uppdelad diskussion.
we got a discussion!

Citat:
Du bortser från att vi inte kan resonera oss fram till alla handlingar.
ta ett emempel.
Citat:
Vi lever inuti ett visst sammanhang.
vi lever på planeten jorden vi kan även kalla allt vi upplever som livet, ja?
Citat:
Vi gör alltid redan saker utifrån en fastställd logik.
Vilken logik är det och vad är det för saker?
Citat:
Det mesta är inte ens synligt.
Om ja´ tar av mej kläderna offentligt så hamnar ja´ på psyket hur mer synligt kan den normen bli
Citat:
En människa kan bli fri inom ett system, men kan aldrig bli utan det.
d här får du järna utveckla
Citat:
Det är nödvändigt med normer för en social varelse som människan.
nej
Citat:
Frågan är inte om vi kan leva utan dem utan om vilka de ska vara.
frågan är inte vilka de ska vara eftersom dom inte är gjorda att passa alla
Citat:
Så du kan inte göra ett totalt uppror mot det sociala men de avstickare som gör dig till en individ.
jag lever utan normer

Citat:
Är det förresten sunt förnuft att köra till vänster eller till höger på motorvägen?
sunt förnuft bortser inte ifrån att bryta mot alla "lagar"
Citera
2014-04-21, 14:19
  #7
Medlem
Normer är bl.a. maktens hjärntvätt för att hålla befolkningen i deras grepp.
Det utnyttjas flitigt för att de själva ska få fördelar och leva flott.
Media eller public service är styrd av regelverk och har normer som ska föras över på befolkningen.
Jag läste bla sveriges radios interna moralpolicy. Tycker den är skrämmande. Den ligger på nätet någonstans.

Annan typ av norm är när vi tillsammans sätter regler,
dessa utnyttjas inte ekonomiskt eller för att bedriva makt.

Man kan skapa egna normer och förhållningssätt.

Normer kommer vi nog inte ifrån. Fråga vilken utlänning som helst hur svensken är,
då ser vi normens effekter.
Citera
2014-04-21, 14:28
  #8
Medlem
[Infinite]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peertop
Normer är bl.a. maktens hjärntvätt för att hålla befolkningen i deras grepp.
Det utnyttjas flitigt för att de själva ska få fördelar och leva flott.
Media eller public service är styrd av regelverk och har normer som ska föras över på befolkningen.
Ja´ tror d va gandhi elle jimi hendrix som sa When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace. ja´ tror inte på d, ja´ tror inte att d finns "kärlek för makt" ja´ tro bara d finns tro
Citat:
Jag läste bla sveriges radios interna moralpolicy. Tycker den är skrämmande. Den ligger på nätet någonstans.
dela den!

Citat:
Annan typ av norm är när vi tillsammans sätter regler,
dessa utnyttjas inte ekonomiskt eller för att bedriva makt.
regler är nördiga

Citat:
Man kan skapa egna normer och förhållningssätt.


Citat:
Normer kommer vi nog inte ifrån. Fråga vilken utlänning som helst hur svensken är,
då ser vi normens effekter.
ja´ tror vi kommer ifrån den! anledningen till att den finns är för att folk tror på den ungefär som religion fungerar för kristna i usa
Citera
2014-04-21, 14:37
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [Infinite]
Ja´ tror d va gandhi elle jimi hendrix som sa When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace. ja´ tror inte på d, ja´ tror inte att d finns "kärlek för makt" ja´ tro bara d finns tro
dela den!

Jag har inte länken,
Den låg på sveriges radios egen hemsida,
Tror jag googade på förhållningsregler internt sveriges radio
Det var ett par årsedan jag läste den, och har ingen aktuell länk.

Men interna dokument finns nog tillgängliga på deras sida.

Jag tror faktist vi skapar normer omedvetet då dessa delvis är genetiskt programmerade.
Sedan blir effekten av något som hänt lätt normgivande, som att jag ska inte köra onykter!
Citera
2014-04-21, 14:44
  #10
Medlem
[Infinite]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peertop
Jag har inte länken,
Den låg på sveriges radios egen hemsida,
Tror jag googade på förhållningsregler internt sveriges radio
Det var ett par årsedan jag läste den, och har ingen aktuell länk.

Men interna dokument finns nog tillgängliga på deras sida.
är inte så där jätte intresserad av pseudo-vetenskap

Citat:
Jag tror faktist vi skapar normer omedvetet då dessa delvis är genetiskt programmerade.
Inget är genetiskt
Citat:
Sedan blir effekten av något som hänt lätt normgivande, som att jag ska inte köra onykter!
men behöver vi verkligen lagar då som säjer åt oss att inte köra? kan d inte vara så att till o me lagen uppmanar till att bevisa att man visst kan köra onykter? Det finns ett ordspråk i england som går: Rules are made to be broken

Does that make sence?
Citera
2014-04-21, 14:48
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [Infinite]
är inte så där jätte intresserad av pseudo-vetenskap


Does that make sence?

Vi är inte på ett vetenskapligt forum just nu,
Det är filosofi och jag kan utveckla min syn på genetisk programmering.
Det finns idag vetenskapliga belägg på att generna programeras efter vårt tänkande.
Dessa förs dock inte över till nästa generation.

Läser du på normer i tex wikipedia, så påstås det även där att vissa djurs normer byggs upp ur instinkt.
Hur vetenskapligt det är vet jag inte, men tycker att det låter som ett vettigt argument.
Citera
2014-04-21, 14:58
  #12
Medlem
[Infinite]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peertop
Det är filosofi och jag kan utveckla min syn på genetisk programmering.
ja gö d!

Citat:
Läser du på normer i tex wikipedia, så påstås det även där att vissa djurs normer byggs upp ur instinkt.
Hur vetenskapligt det är vet jag inte, men tycker att det låter som ett vettigt argument.
insinkt är ju ba ett annat ord för normalt eller "som det verkligen är" men tar du in en räv i en bur så lär den sej äta kött ist för att jaga den sen kan vi ha åsikter på vad som är mest naturligt med det och inte
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback