Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-20, 19:55
  #1
Medlem
Ja som topic lyder ska jag ditt en månad i sommar. Vet inte ett skit om stället . Någon som varit där som har lust att dela med sig?
Citera
2014-04-20, 19:57
  #2
Medlem
Terracotta-armén är väl rätt sevärd.
Citera
2014-04-20, 21:05
  #3
Medlem
Bairuilongs avatar
Xi'an är framför allt känd för sin tunga historia.

Från ca år 1000 f.Kr. till ca år 900 e.Kr. var Xi'an till och från huvudstad under flera dynastier. Mest känt är troligen tiden drygt 200 f.Kr. då Kinas första kejsare enade Kina och lade grunded till de kommande dynastierna. Hans ej utgrävda grav vaktas bland annat av den ovan nämnda Terrakottaarmén.

Det finns även andra spektakulära gravar att besöka. Qianling-mausoleumet 8 mil från Xi'an där den tredje Tang-kejsern Gaozong vilar är ett extremt stort och spektakulärt gravkomplex. Även Han-kejsaren Jing's grav ca 1 mil norr om Xi'an har skulpturer som för tankarna till Terrakottaarmén fast de är mindre.

Utöver ovan nämnda gravar finns det ett helt pärlband med stora grav-pyramider norr om staden, men de är överlag inte utgrävda.

I norra delen av Xi'an finns det rester kvar av de tidigare generationerna av staden. Man kan se resterna av tidigare stadsmurar och grunden till de stora tempelområdena.

Ovan nämnda attraktioner är bara början. Det finns mycket mer om du är intresserad.

Mvh
__________________
Senast redigerad av Bairuilong 2014-04-20 kl. 21:07.
Citera
2014-04-20, 21:18
  #4
Medlem
MasterBaits avatar
Det finns faktiskt rätt mycket intressant där. Kinesiska turistgrupper kan stanna där en hel vecka, eller tio dagar. Det är ju en gammal huvudstad så det finns många historiska lämningar och minnesmärken. Det finns jättemånga fina tempel o trädgårdar. Det var också en viktig handelsstad under Sidenvägen och är fortfarande viktig som sådan. Riktigt bra shopping place och det Finns jättemycket spännande hantverk och tillverkning. Muslimer är en stor minoritet här så det finns många fina muslimska restauranger och konsthantverk från minoritetsgrupperna. Man kan ströva länge omkring i de muslimska kvarteren och lokala marknader. Nattmarknaderna är ett måste, även om de är rätt stökiga i jämförelse med många andra städer. Sen finns spelhallar och biografer som alltid i stora varuhus. Precis som i andra städer kan man kolla akrobatik och liknande shower. Tangdynastishower är stora turistattraktioner. Det är ju också lätt att ta sig till andra ställen som Chengdu därifrån, så om du tröttnar finns hur mct som helst att göra.
Citera
2014-04-22, 05:21
  #5
Medlem
Lordshins avatar
Jag var där en dag för något år sedan.
Hann med att se Terrakotta armén, ett museum för nån typ "första byn i historien" som var rätt intressant (minns inte exakt, men riktigt gammal by iaf) samt ett besök på en sidenfabrik där man kunde kika lite på hur man tillverkar sidenkläder osv och så stadsmuren så klart.
Citera
2014-04-22, 13:03
  #6
Medlem
Danne90s avatar
Här får du en kort video med de bästa och "sämsta" saker med Xi´An.

https://www.youtube.com/watch?v=ejKgvFjsCsE

Här lite om streetfood.

https://www.youtube.com/watch?v=48bqoecnyQo
Citera
2014-04-23, 22:20
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danne90
Här får du en kort video med de bästa och "sämsta" saker med Xi´An.

https://www.youtube.com/watch?v=ejKgvFjsCsE

De säger i videon att man måste skaffa någon sorts guide och herrejösses, stämmer verkligen det?
Trodde det var en simpel attraktion man betalade inträde för att se och att man sedan var good to go?
Citera
2014-04-24, 06:51
  #8
Medlem
Guide behövs inte men kan vara intressant om man är så lagd.

Muslimska kvarteren är fyllda av folkliv och god mat, mosken är sevärd och "ganska" annorlunda mot en moske i Sverige.

I allen in mot mosken säljer de fina schackspel, pruta hårt, annu hårdare än vanligt i Kina.

Byggdammet kan vara jobbigt liksom trafiken.

Om du tar taxi så var beredd på att chauffören tar upp en extra passagerare på vägen som oftast betalar en skälig slant för sin del av åkturen.
Citera
2014-04-24, 07:52
  #9
Medlem
MilkywayBobs avatar
Jag var 10 dagar i Xi'an, det är helt okej tycker jag. Finns mycket att göra. God mat .

Det absolut bästa tyckte jag var att ta bussen till Hua Shan http://en.wikipedia.org/wiki/Mount_Hua. Helt fantastiskt!

Det måste du göra någon av dagarna
Citera
2014-04-26, 17:41
  #10
Medlem
Wei1982s avatar
roligt att höra att du ska dit! har rest dit en gång tillsammans med mitt ex i 2005 tror jag och vi hade ju mycket kul under perioden vi stannande där fast det bara var en dag. i Xi'an måste man säkert besöka "Qins Warriors"! det var ju så härligt och coolt när man står på en plats där man precis kan se alla warriors rakt fram och då känner man sig bara som den ledaren eller den kungen som har så många soldater som följer sig utan nån tveksamhet!

när jag besökte Qins Warriors fanns det också några människor som inte var anställda av platsen som en officiell tour guide som kom upp och frågade om vi ville ha nån guide som kunde visa oss runt. alltså jag vet inte om man behöver nån guide men det är säkert det måste finnas officiella guides som kan engelska som den där platsen kan erbjuda

det finns också en annan plats där i Xi'an som vi besökte. det är ju en bad plats där som heter "Hua Qing Chi" tror jag där en mycket känd kvinna som var en älskare till en kung under Tang dynasty har badat. hon heter "yang gui fei" tror jag...alltså det är inte precis hennes namn, hennes efternamn är "yang"...men jag har ju ingen aning om hennes fullständiga namn. på den där platsen kan man ju också bada (lite som bastu på ett sätt) om man vill. alltså vi har inte prövat det fast mitt ex riktigt ville XD

Xi'an erbjuder också mycket fin mat tror jag. vi hade inget tid för att kunna upptäcka den spänningen som deras mat kan ge. men tror en månad helt räcker för dig att kunna ha en mycket fin upplevelse med allt!
Citera
2014-08-10, 06:09
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MilkywayBob
Jag var 10 dagar i Xi'an, det är helt okej tycker jag. Finns mycket att göra. God mat .

Det absolut bästa tyckte jag var att ta bussen till Hua Shan http://en.wikipedia.org/wiki/Mount_Hua. Helt fantastiskt!

Det måste du göra någon av dagarna

Vart hittar jag bussen?
Citera
2014-08-10, 10:14
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IHAVENOLIFE
Vart hittar jag bussen?

På framsidan av centrala tågstationen finns en rätt stor busstation varifrån bussarna går rätt frekvent. Har för mig att de var uppmärkta, så bör inte vara allt för svårt att hitta.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2360621

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback