Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-04, 13:51
  #145
Medlem
BalleAnkas avatar
Svar på frågan i rubriken: Nej, det är nog inte farligare att röka och dricka alkohol bara för att man är gravid. För mamman alltså.

Däremot finns det väl belagda vetenskapliga studier som visar att mammans rökning under graviditeten ökar sannolikheten för att barnet får skador, lungproblem, ADHD och annat obehagligt.

Om måttligt alkoholdrickande är skadligt för barnet är nog inte klarlagt.
Citera
2014-12-06, 02:54
  #146
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABESEDE
Eller har jag fel? en som jag känner är gravid och har en rejäl kula på magen och när hen hälsade på häromdagen så rökte hon här och idag läggs det upp bilder på facebook med alkohol

Behöver man ens fråga det haha
Citera
2014-12-06, 07:10
  #147
Medlem
Katzyns avatar
Röka är definitivt inte bra. För alkohol gäller såvitt jag vet egentligen att det bara är bevisat att ett större intag av alkohol skadar fostret, dvs så mycket att man blir lite berusad åtminstone. Finns inga forskningsstudier som visar att t.ex ett glas ibland orsakar fosterskador, och i andra länder än Sverige är det ganska vanligt att gravida dricker ett glas vin eller så till maten utan att nån bryr sig.

Men det finns förstås forskning som visar att mer alkohol ger skador på foster, så man får väl välja själv vad som känns lämpligt. Fostret blir "berusat" i vilket fall, eftersom det delar blod med mamman.
Citera
2014-12-06, 18:12
  #148
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Röka är definitivt inte bra. För alkohol gäller såvitt jag vet egentligen att det bara är bevisat att ett större intag av alkohol skadar fostret, dvs så mycket att man blir lite berusad åtminstone. Finns inga forskningsstudier som visar att t.ex ett glas ibland orsakar fosterskador, och i andra länder än Sverige är det ganska vanligt att gravida dricker ett glas vin eller så till maten utan att nån bryr sig.

Men det finns förstås forskning som visar att mer alkohol ger skador på foster, så man får väl välja själv vad som känns lämpligt. Fostret blir "berusat" i vilket fall, eftersom det delar blod med mamman.
Vi fick föreläst för oss att det var som farligast för det blivande barnet med alkohol precis i början av graviditeten, när kvinnan kanske inte ens vet att hon är gravid. Detta kan leda till FAS vilket är en mycket tråkig historia.

Faktum är att det är vanligare med neuropsykiatriska diagnoser på barn som är adopterade från Östeuropa och det finns evidens för att att det har med att det är vanligare att kvinnorna dricker alkohol under graviditeten där.
Om jag minns rätt så är det egentligen felaktiga diagnoser där de egentligen har lindrig FAS.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback