Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-20, 16:03
  #1
Medlem
HappyEndingss avatar
Hur förbereder ni er?

Vad fick er att bli intresserade av survivalism/prepping?

Vilka scenarier ser ni som tänkbara?

Kan svara på frågorna själv:

Förberedelser: själv hamstrar jag mest mat och andra förnödenheter i nuläget, men jag har även planer på att göra mer avancerade grejor för att öka min beredskap. Typ odla egen mat i större skala. En annan grej som jag har fokus på är min privatekonomi. Jag har betalat av alla skulder och jag jobbar nu på att hålla mina omkostnader låga och bygga upp mitt sparkapital. Tror även att flytt utomlands kan bli nödvändigt så småningom, vilket mest torde vara en fråga om att skaffa sig ett karriärkapital som går att överföra till ett annat land (genus-socionomer får nog svårt att försörja sig i Singapore t ex).

Intresse: jag har alltid haft en ganska cynisk/misstänksam inställning till samhället/staten så prepping har alltid framstått som en självklar grej att syssla med. Inget plötsligt uppvaknande dvs.

Scenarier: tror mest på en långsam samhällsförsämring. Inte så att man vaknar upp i morgon och det är Mad Max, alltså, utan samhället kommer fortfarande finnas kvar om 10-20 år även om allting är sämre. Svårt att peka på något konkret scenario man kan förbereda sig inför mao, utan det handlar mest om att skära ner sina behov och öka sina resurser. Mer ekonomi och mindset än bunkrar och vapen, dvs. Vad gäller akuta problem som orkaner och förgiftade vattenreservoarer så borde man ju klara sig rätt bra om man har mat, vatten, bränsle, osv för ett par veckor åtminstone. Det finns ett par "black swan"-scenarier som oroar mig dock, främst en solstorm likt den som inträffade 1859, samt en ny pandemi likt svinflunsan fast värre.
Citera
2014-04-20, 16:08
  #2
Avstängd
ZLAKOWSKIs avatar
fan vad efterblivet, ge maten till någon student istället.
Citera
2014-04-20, 16:09
  #3
Medlem
Ankdammsmans avatar
Kul att du träder fram och ger en växande rörelse ett ansikte, om än anonymt.

Jag undrar en sak: varför betalar du av dina skulder om du tror att samhället är på väg utför? I så fall borde det ju antingen leda till en hög inflation som äter upp dina lån, eller ett allmänt kaos med bankkollapser där skulderna ändå inte kan drivas in? Borde du inte ta lån istället?
Citera
2014-04-20, 16:10
  #4
Avstängd
ZLAKOWSKIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyEndings
Hur förbereder ni er?

Vad fick er att bli intresserade av survivalism/prepping?

Vilka scenarier ser ni som tänkbara?

Kan svara på frågorna själv:

Förberedelser: själv hamstrar jag mest mat och andra förnödenheter i nuläget, men jag har även planer på att göra mer avancerade grejor för att öka min beredskap. Typ odla egen mat i större skala. En annan grej som jag har fokus på är min privatekonomi. Jag har betalat av alla skulder och jag jobbar nu på att hålla mina omkostnader låga och bygga upp mitt sparkapital. Tror även att flytt utomlands kan bli nödvändigt så småningom, vilket mest torde vara en fråga om att skaffa sig ett karriärkapital som går att överföra till ett annat land (genus-socionomer får nog svårt att försörja sig i Singapore t ex).
köp ett lifestrraw, ett filter för vatten
Citera
2014-04-20, 16:24
  #5
Medlem
HappyEndingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Jag undrar en sak: varför betalar du av dina skulder om du tror att samhället är på väg utför? I så fall borde det ju antingen leda till en hög inflation som äter upp dina lån, eller ett allmänt kaos med bankkollapser där skulderna ändå inte kan drivas in? Borde du inte ta lån istället?

Om det var stundande zombie-apokalyps imorgon, fine, då skulle jag skita i att betala av skulder. Men som det är nu tror jag samhället går i en "anarko-tyrannisk" riktning. Dvs staten skiter i sina samhällsbärande funktioner men vill fortfarande ha betalt av medborgarna.
Citera
2014-04-20, 16:37
  #6
Medlem
Awards avatar
(FB) Några preppers i Sverige?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback