Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2014-04-23, 11:09
  #85
Medlem
mittfosterlands avatar
Är butiken en självbetjäningsbutik (d.v.s. att du själv hämtar varorna i butiken och sedan betalar dem i en kassa), med kassaspärr, fullbordas brottet när du passerar kassaspärren utan att ha betalat för de varor du har tagit med dig från butiken.

Saknar butiken kassaspärr men har klart avgränsade avdelningar, fullbordas brottet när du har medtagit varor från en avdelning och lämnar avdelningen, utan
att först betala för varorna.

I en butik utan varken kassaspärrar eller klart avgränsade avdelningar fullbordas brottet, när du lämnar butiken, vilket sker genom att du passerar butikens
utgång eller dess larmbågar.

Källa:

http://polisen.se/Global/www%20och%2...snatterier.pdf
Citera
2014-04-23, 11:20
  #86
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mittfosterland
Är butiken en självbetjäningsbutik (d.v.s. att du själv hämtar varorna i butiken och sedan betalar dem i en kassa), med kassaspärr, fullbordas brottet när du passerar kassaspärren utan att ha betalat för de varor du har tagit med dig från butiken.

Saknar butiken kassaspärr men har klart avgränsade avdelningar, fullbordas brottet när du har medtagit varor från en avdelning och lämnar avdelningen, utan
att först betala för varorna.

I en butik utan varken kassaspärrar eller klart avgränsade avdelningar fullbordas brottet, när du lämnar butiken, vilket sker genom att du passerar butikens
utgång eller dess larmbågar.

Källa:

http://polisen.se/Global/www%20och%2...snatterier.pdf
No shit? Det är ju inte det som är frågan i detta fall.
Citera
2014-04-23, 15:59
  #87
Medlem
zala's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theodor.busse
Du försökte stjäla, men blev påkommen. Och erkände. "civvakten" duger utmärkt som vittne, och räknas som mer pålitlig än vad du är (om det går till rättegång). Du kommer att få ett straff-föreläggande. Betala böterna så är det klart sedan (förutom att du nu finns i belastnings-registret i några år framåt, googla "LexBase").
Det är la just fall som går till domstol som finns med i Lexbase och inte de fallen där gm skrivit under strafföreläggande?
Citera
2014-04-24, 20:27
  #88
Medlem
Jag har snott flera gånger i matbutiker. Åker man fast så ska man åka dit så det bränner om det
Citera
2014-05-03, 14:38
  #89
Medlem
Hur lång tid kan brevet ta? Kan det ta några veckor eller, någon som vet?
Citera
2014-05-04, 06:35
  #90
Medlem
Jag fick böter och snatteri för jag glömde bort att jag höll i ett ting, som inte medvetet var att stjäla
3000 eller 3500 kr om jag minns rätt.
Citera
2014-05-04, 23:48
  #91
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xiinah
Jag fick böter och snatteri för jag glömde bort att jag höll i ett ting, som inte medvetet var att stjäla
3000 eller 3500 kr om jag minns rätt.

Hur lång tid tog det innan du fick brevet då?
Citera
2014-05-05, 00:00
  #92
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xiinah
Jag fick böter och snatteri för jag glömde bort att jag höll i ett ting, som inte medvetet var att stjäla
3000 eller 3500 kr om jag minns rätt.
Summan på dina böter är helt ointressant, då beräkningen utgår från individens inkomst när storleken på varje dagsbot skall bestämmas.
Citera
2014-06-10, 12:31
  #93
Medlem
fick iförrgår ett samtal från polisen som ville bestämma tid om en tid vi kunde ses för ett kortare förhör. berättade vad jag hade läst på nätet gällande att jag förväntade mig få hem ett delgivningsbrev..

hon berättade då att jag var tvungen att bli delgiven in person o inte via brev. har de ändrat rutiner?

vi bestämde en tid om ett par veckor så jag hinner kontakta butikschefen på butiken det gäller och lägga korten på bordet. men om hen inte vill ta tillbaka anmälan, då undrar jag vad som händer om jag ringer snuten o säger att jag inte kommer dit?

denna polis borde väl kunna lägga ner ärendet om jag berättar att jag inte kommer komma in och bli delgiven..
Citera
2014-06-10, 13:09
  #94
Medlem
DoctorBallss avatar
Din dumme jävel. Gå å hjälp ICA chefen med intimhygienen en vecka eller så.
Citera
2014-06-23, 21:50
  #95
Medlem
Ska dit i veckan, ingen som har en aning om hur processen ser ut om jag ringer in och säger att jag inte kommer skriva på?
Citera
2014-06-29, 21:07
  #96
Medlem
Tänkte att jag skulle uppdatera med hur det gick. Erkände i förhör och hade jag nekat hade det gått till åklagare som hade bedömt om de skulle ta det vidare eller inte. Dock fanns ett trovärdigt vittne (dvs vakten i butiken) och ett tidigare erkännande som underlag så jag hade nog torskat ändå om det hade hamnat på åklagares bord.

Det som var lite synd för min del (vilket ni såklart inte tycker) var att personen sa att de i princip lägger ner alla ärenden som kommer in som är snatterier för värden under 100kr. Mitt ärende låg över med några kronor så jag sket i det blå skåpet där, men det förtjänar jag ju såklart.

Så ska ni snatta; sno under 100kr.

Tack o hej!
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback