Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2014-04-24, 08:38
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baseballbat
Jag önskar det. De bara bryr sig inte typ.

De köpte däck till sin bil och lite andra saker.

Anmäl inget stulet och be dem att dra åt fanders, du behöver inte dessa människor i ditt liv.
Citera
2014-04-24, 08:55
  #50
Medlem
boppaloozs avatar
Det där med försäkringspengar kan de i alla fall glömma. Försäkringsbolaget skriver ner värdet på cykeln med 10-20% av inköpspriset per år till att börja med. Sedan är det en självrisk på åtminstone 1500 Kr, så om det ska bli några pengar där så måste det ha varit en ganska dyr cykel från början, jag vet detta eftersom en närstående nyligen har blivit av med en cykel.

Risken att cykeln eller dess nya ägare hittas av polisen är väl minimal, men jag gissar att det inte är helt lagligt att stöldanmäla en icke stulen cykel, så den som kan råka illa ut är väl den som gör en sådan polisanmälan.
Citera
2014-04-24, 10:18
  #51
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boppalooz
Det där med försäkringspengar kan de i alla fall glömma. Försäkringsbolaget skriver ner värdet på cykeln med 10-20% av inköpspriset per år till att börja med. Sedan är det en självrisk på åtminstone 1500 Kr, så om det ska bli några pengar där så måste det ha varit en ganska dyr cykel från början, jag vet detta eftersom en närstående nyligen har blivit av med en cykel.

Risken att cykeln eller dess nya ägare hittas av polisen är väl minimal, men jag gissar att det inte är helt lagligt att stöldanmäla en icke stulen cykel, så den som kan råka illa ut är väl den som gör en sådan polisanmälan.

För att vara litet juridisk, mitt i allt familjeliv:

Att sälja något man inte äger är brottsligt (förskingring). Det går inte att fastslå att cykeln varit TS egendom med den information som givits, snarare pekar något på det motsatta.

Att anmäla något man sålt som borttappat eller som stulet och begära ersättning av försäkringsbolaget är försäkringsbedrägeri. Det är kanske vanligt bland lowlifes med gammal mobiltelefon, olåsta cyklar eller dålig ekonomi att göra så, det är fortfarande brottsligt.

Det är också en stor skillnad för köparen av cykeln (som rimligen är i god tro) om denne ertappas med en "stulen cykel" gentemot en "förskingrad cykel". Endast i det senare fallet kan cykeln få behjållas, men de praktiska besvären och misstankarna som uppstår om cykeln anmäöls stulen kan bli avsevärda. Lögnen kan faktiskt medföra att köparen straffas för ett häleribrott om inte saken reds ut (med den historia som gäller här).
Citera
2014-04-24, 11:51
  #52
Medlem
Vurres avatar
Det klassas som en gåva, således bär dom ej rätten till att kräva tillbaks någon cykel =)
Citera
2014-04-24, 12:08
  #53
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vurre
Det klassas som en gåva, således bär dom ej rätten till att kräva tillbaks någon cykel =)

Nu blir jag litet ledsen. Det finns ingenting i beskrivningarna av det som hänt som klarlägger det här, snarare tvärtom:
Citat:
"Hur som helst så sa de i telefonen nu att jag INTE fick den av dem utan fick låna den bara. (Känns lite udda, eftersom jkag (sic!) snackade med mitt ex som höll med om att de i princip gav mig den som en gåva)."

Det är ganska vanligt att folk låter barn och andra släktingar disponera diverse ting, men med förbehåll av typen "Du kan ha den tillsvidare, men jag kanske vill ha tillbaka den någon gång". Det mesta pekar på att något i denna stilen varit för handen även här. Då säljer man inte utan att ha fått klartecken.

***
TS har fått relevanta juridiska råd, och uttalanden av den här typen (Vurre ovan, i citatet) är helt enkelt inte hjälpsamma. Snarare tvärtom. Det som många uppenbarligen inte inser är hur detta första tilltag (som förmodligen inte ens är brottsligt, men kanske måste kompenseras till ägaren) förvärras genom att fortsätta med lögnerna och fifflet. De riktiga juridiska idioterna blandar dessutom in uppgiften (åsikten?) att föräldrarna lurat sonen på pengar tidigare som en krydda i det juridiska. Det har naturligtvis inte med det här problemet att göra.
Citera
2014-04-24, 15:42
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Att sälja något man inte äger är brottsligt (förskingring). Det går inte att fastslå att cykeln varit TS egendom med den information som givits, snarare pekar något på det motsatta.

Att anmäla något man sålt som borttappat eller som stulet och begära ersättning av försäkringsbolaget är försäkringsbedrägeri. Det är kanske vanligt bland lowlifes med gammal mobiltelefon, olåsta cyklar eller dålig ekonomi att göra så, det är fortfarande brottsligt.

TS behöver inte bevisa att han har fått egendomen. Det räcker med att en eventuell åklagare saknar bevis för att han endast fått låna den för att ett eventuellt brottsmål ska läggas ned.
Citera
2014-04-24, 16:05
  #55
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foretagsspionen
TS behöver inte bevisa att han har fått egendomen. Det räcker med att en eventuell åklagare saknar bevis för att han endast fått låna den för att ett eventuellt brottsmål ska läggas ned.

Nu gör nog åklagaren sitt allra bästa för att slippa ta i detta ("brott kan ej styrkas") men det är inte så att du som ägare är rättslös därför att du lånat ut din cykel. Kan pappa styrka sin äganderätt på något sätt räcker det så bra så. Att man har något i sin besittning innebär inte att man kan sälja det utan vidare.

Om den som är ägare till cykeln (pappan) har stöd från vittne att det alls icke handlat om en gåva, uta ett lån (mamman) och kanske till och med har kvitto och cykelns alla data antecknade, så börjar det osa katt för vår käre TS. Om flickvännen dessutom förklarar att "det i princip" var en gåva och slingrar sig blir utredningen inte precis svårare.

Rimligtvis blir inte cykeltjafs mellan far och son en rättssak med det här underlaget, men har man sålt farsans cykel till en bekant bör man definitivt inte (som son) påstå att den stulits och man bör definitivt inte som far försöka ta det som stöld på försäkringen.
Citera
2014-04-24, 16:55
  #56
Medlem
Koljarovs avatar
Leta upp en likadan cykel och stjäl den, ingen köper dyra säkra lås till en biltemacykel så det borde vara lätt fixat.
Sedan så kollar snuten ytterst sällan på ramnummer när dom hittar stulna cyklar så dom kommer knappast att hitta den ändå.
Citera
2014-04-24, 17:15
  #57
Medlem
Baseballbats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nu blir jag litet ledsen. Det finns ingenting i beskrivningarna av det som hänt som klarlägger det här, snarare tvärtom:

Det är ganska vanligt att folk låter barn och andra släktingar disponera diverse ting, men med förbehåll av typen "Du kan ha den tillsvidare, men jag kanske vill ha tillbaka den någon gång". Det mesta pekar på att något i denna stilen varit för handen även här. Då säljer man inte utan att ha fått klartecken.

***
TS har fått relevanta juridiska råd, och uttalanden av den här typen (Vurre ovan, i citatet) är helt enkelt inte hjälpsamma. Snarare tvärtom. Det som många uppenbarligen inte inser är hur detta första tilltag (som förmodligen inte ens är brottsligt, men kanske måste kompenseras till ägaren) förvärras genom att fortsätta med lögnerna och fifflet. De riktiga juridiska idioterna blandar dessutom in uppgiften (åsikten?) att föräldrarna lurat sonen på pengar tidigare som en krydda i det juridiska. Det har naturligtvis inte med det här problemet att göra.

Saken är att det är så länge sedan jag ens fick den. Så jag är inte 100 % på exakta orden som använts.
I början var det ett lån av den. Men när de flyttade så fick jag behålla den. Som en gåva när jag fyllde år. Det är vad jag kommer ihåg.

Det kändes verkligen som jag fick den av dem och min tjej håller med. När jag nämnde detta till henne så sa hon bara "what? Men du fick ju den i present?"

Att jag använde "i princip" är för ingen av oss kan vara säkra. För vi har inte ett fotografiskt minne.

Men i både mitt och min tjejs huvud så var det absolut klart att vi fick den.
Citera
2014-04-24, 18:17
  #58
Medlem
pozies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baseballbat
Hej!

När min pappa och hans fru flyttade ifrån vår stad. Så fick jag deras cykel för de hade inte plats på lastbilen för den. Alltså jag fick den som en födelsedagspresent.

Nu cirka 1 år senare så ringde de och sade att de ville ha tillbaka cykeln. Jag tänkte "Wtf?" hur som helst så sade jag att jag inte har någon aning om vart den är. Att den antagligen har blivit stulen.

Jag vet dock att jag sålde den. Eftersom jag inte använde den och behövde pengar.

Så nu begär de mig att anmäla den stulen eller betala för cykeln.

--
Eftersom att de har förfalskat mitt namn en gång och jag fick betala 9000kr för det (De tog saker på klarna i mitt namn och betalade inte. Så jag fick betala). Så tänker jag inte ge dem några pengar alls.

Men jag tänker: Vad kommer hända med cykeln ifall jag anmäler den stulen? Det är typ en biltema cykel för 1000kr typ... men de hävdar att de har försäkrat den och får ut en ny på så sätt.

Kommer snubben som köpte cykeln av mig få några problem? För det vill jag inte.
eller så slutar du vara en kärring och säger till din pappa att DU FICK DEN, och vad du gör med den sen är dina bekymmer. sjukt pinsamma trådar som kommer upp nu för tiden.... ingen som har stake öht i sverige verkar det som.

edit; eftersom det ligger i juridik så kan vi lägga till att, såvida du inte ger något som kan kopplas till exakt den cykeln så nej. tveksam på att du har kvar ramnummer eller vad det nu kallas. men tycker fortfarande du ska be din fader dra åt helvete
__________________
Senast redigerad av pozie 2014-04-24 kl. 18:21.
Citera
2014-04-24, 18:46
  #59
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baseballbat
Saken är att det är så länge sedan jag ens fick den. Så jag är inte 100 % på exakta orden som använts.
I början var det ett lån av den. Men när de flyttade så fick jag behålla den. Som en gåva när jag fyllde år. Det är vad jag kommer ihåg.

Det kändes verkligen som jag fick den av dem och min tjej håller med. När jag nämnde detta till henne så sa hon bara "what? Men du fick ju den i present?"

Att jag använde "i princip" är för ingen av oss kan vara säkra. För vi har inte ett fotografiskt minne.

Men i både mitt och min tjejs huvud så var det absolut klart att vi fick den.

Det du ursprungligen frågade om var om den som köpt din cykel kan hamna i bekymmer om du anmäler cykeln stulen. Det kan han, helt bortsett från andra överväganden. Det han riskerar är att misstänkas för stöld. När han förklarar sig slipper han undan om du inte ljuger dig fri, men då är det du som är Svarte Petter. Din far brinner för försäkringsbedrägeri, om han i sin tur inte skyller på dig, att du ljugit om cykeln för att du förskingrat den.

Det du inte inser är att cykeln mycket väl kan bedömas vara ett lån. Juridik är så konstigt ibland. Då ligger det i farans riktning att din far anses vara ägare, om han har kvitto och försäkring och alla papper.

Du klarar dig ur detta enklast genom att a) tala om för din far att du sålt cykeln, cykeln var din och han ser den aldrig mer. Du nekar helt till att tala om vem som köpt den, du nekar helt att anmäla cykeln stulen. (Man kan ju tycka att normala instinkter om rätt och fel skulle göra det klart att man helt enkelt ens funderar på att göra falska polisanmälningar, men så var det inte denna gång).

Anmäler han då cykeln stulen har du inte med det att göra, vilket är bra för dig.

(Vilket är ungefär vad Pozie säger, litet mer rättframt )
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback