Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-20, 13:45
  #1
Medlem
Baseballbats avatar
Hej!

När min pappa och hans fru flyttade ifrån vår stad. Så fick jag deras cykel för de hade inte plats på lastbilen för den. Alltså jag fick den som en födelsedagspresent.

Nu cirka 1 år senare så ringde de och sade att de ville ha tillbaka cykeln. Jag tänkte "Wtf?" hur som helst så sade jag att jag inte har någon aning om vart den är. Att den antagligen har blivit stulen.

Jag vet dock att jag sålde den. Eftersom jag inte använde den och behövde pengar.

Så nu begär de mig att anmäla den stulen eller betala för cykeln.

--
Eftersom att de har förfalskat mitt namn en gång och jag fick betala 9000kr för det (De tog saker på klarna i mitt namn och betalade inte. Så jag fick betala). Så tänker jag inte ge dem några pengar alls.

Men jag tänker: Vad kommer hända med cykeln ifall jag anmäler den stulen? Det är typ en biltema cykel för 1000kr typ... men de hävdar att de har försäkrat den och får ut en ny på så sätt.

Kommer snubben som köpte cykeln av mig få några problem? För det vill jag inte.
Citera
2014-04-20, 13:52
  #2
Medlem
Fitipaldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baseballbat
Hej!

När min pappa och hans fru flyttade ifrån vår stad. Så fick jag deras cykel för de hade inte plats på lastbilen för den. Alltså jag fick den som en födelsedagspresent.

Nu cirka 1 år senare så ringde de och sade att de ville ha tillbaka cykeln. Jag tänkte "Wtf?" hur som helst så sade jag att jag inte har någon aning om vart den är. Att den antagligen har blivit stulen.

Jag vet dock att jag sålde den. Eftersom jag inte använde den och behövde pengar.

Så nu begär de mig att anmäla den stulen eller betala för cykeln.

--
Eftersom att de har förfalskat mitt namn en gång och jag fick betala 9000kr för det (De tog saker på klarna i mitt namn och betalade inte. Så jag fick betala). Så tänker jag inte ge dem några pengar alls.

Men jag tänker: Vad kommer hända med cykeln ifall jag anmäler den stulen? Det är typ en biltema cykel för 1000kr typ... men de hävdar att de har försäkrat den och får ut en ny på så sätt.

Kommer snubben som köpte cykeln av mig få några problem? För det vill jag inte.

Mig veterligen är en gåva ett bindande avtal. Det behövs inga papper eller så, utan det fungerar lika bra muntligt. Din pappa kan helt enkelt inte kräva tillbaka en gåva han redan gett.

Om du anmäler cykeln stulen så är det nog du som får räkna med problem om sanningen uppdagas.
Citera
2014-04-20, 13:57
  #3
Medlem
Snilleblixten.s avatar
Om du anmäler den stulen och polisen på något vis får reda på var den är kommer ju personen du sålde cykeln till hamna i onödigt trubbel med polisen och då kanske även sanningen uppdagas, varpå du råkar illa ut.
Citera
2014-04-20, 13:57
  #4
Medlem
Baseballbats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fitipaldi
Mig veterligen är en gåva ett bindande avtal. Det behövs inga papper eller så, utan det fungerar lika bra muntligt. Din pappa kan helt enkelt inte kräva tillbaka en gåva han redan gett.

Om du anmäler cykeln stulen så är det nog du som får räkna med problem om sanningen uppdagas.

Jo men vad är oddsen att polisen hittar den?
En biltema cykel för 1000kr som inte på något sätt går på att "spåra". Jag kommer fan inte ens ihåg vilken färg cykeln är.

Ska jag gå till polisen och säga "Hej! Jag fick en cykel av min pappa som blev stulen för ett par månader sedan. Jag kommer inte ihåg färg eller något".

Känns inte som att polisen kommer lägga någon energi på det alls.

Anledningen till att jag ens tänker över det är för jag orkar inte med mer drama med mina föräldrar.



Hur ska polisen få nos om vart cykeln kan vara? Alltså jag sålde den förra sommaren.
__________________
Senast redigerad av Baseballbat 2014-04-20 kl. 14:00.
Citera
2014-04-20, 14:00
  #5
Medlem
l3nalenas avatar
Självklart ska du inte anmäla cykel stulen. Säg upp kontakten med dina föräldrar, omedelbart. Jag menar, förfalskar ditt namn? Är det narkomaner vi talar om här?
Citera
2014-04-20, 14:01
  #6
Medlem
Baseballbats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av l3nalena
Självklart ska du inte anmäla cykel stulen. Säg upp kontakten med dina föräldrar, omedelbart. Jag menar, förfalskar ditt namn? Är det narkomaner vi talar om här?
Jag önskar det. De bara bryr sig inte typ.

De köpte däck till sin bil och lite andra saker.
Citera
2014-04-20, 14:35
  #7
Medlem
Scraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baseballbat
Jag önskar det. De bara bryr sig inte typ.

De köpte däck till sin bil och lite andra saker.
Anmäl den inte stulen. Varför vill de ha tillbaka cykeln? Vad säger de om du säger att du sålde den och inte tänker betala tillbaka något eftersom det var en gåva?
Citera
2014-04-20, 14:39
  #8
Medlem
tzjs avatar
Du har ingen skyldighet att lämna tillbaka någonting du fått i gåva. Om dom börjar bitcha så säg att du skall ha tillbaka de 9000 kr du fick pröjsa för att dom betedde sig som idioter.

Helvete vad förbannad jag blir på sådana människor.

Fan säger jag, jag önskar jag kände dom så jag kunde tala vett i skallen på dom.
Citera
2014-04-20, 14:40
  #9
Medlem
En gåva är en gåva och kan inte tas tillbaka efter att gåvan är fullbordad. Löfte om gåva är inte bindande, men när egendomen har fallit i din ägo är gåvan fullbordad och kan inte begäras tillbaka. Och du har rätt att göra vad du vill med den, förutsatt att den inte är villkorad som att du inte får sälja den. Har de inte sagt något om det är det inte så.

Har du något som helst bevis för att du fick den? Ett sms, mailkonversation eller facebook/skype/msn chatt? I så fall är det bara att säga som det är. Jag fick den, jag behövde pengar och sålde den. Glöm den.

EDIT:
Går ju bra att lägga upp det som så att "Jo det var ju så att någon köpte grejer för 9000 i mitt namn så jag behövde sälja den för att betala av det...".
__________________
Senast redigerad av u53rn4m3 2014-04-20 kl. 14:42.
Citera
2014-04-20, 14:47
  #10
Medlem
nth_londons avatar
Jag hade fan gått bananas, speciellt om det gäller min egen pappa.

"Ska ni ta tillbaka min födelsedagspresent era jävla luffare? Cykeln är fan den sämsta jag haft och skiten gick inte ens att sälja. Jag gav bort den till min nästkusins pojkväns lillasysters kompis."
Citera
2014-04-20, 14:58
  #11
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Tänk om den blir stulen hos den nya ägaren då?
Då behöver ju han anmäla den stulen, blir ju lite konstigt om två anmälningar kommer in för samma cykel, han du sålde den till kommer berätta sanningen och du åker dit för bedrägeri. Kan ju även vara så att han redan anmält den stulen när du ska göra din anmälan.

Nej jag håller med de andra, säg till din pappa att du faktiskt har fått den. Visst kan du fortsätta hävda att den är stulen, lite jobbigt att ta tillbaka, säg att du gärna tar de där papperna och är glad att de skaffade en försäkring till "dig" och att du hör av dig om du får ut något på den

Låt honom inte få dig att göra en falsk polisanmälan, låter som att han redan fått dig i trubbel ju. Håll dig borta från det, det är inte värt det.
Citera
2014-04-20, 15:05
  #12
Medlem
Fitipaldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baseballbat
Jo men vad är oddsen att polisen hittar den?
En biltema cykel för 1000kr som inte på något sätt går på att "spåra". Jag kommer fan inte ens ihåg vilken färg cykeln är.

Ska jag gå till polisen och säga "Hej! Jag fick en cykel av min pappa som blev stulen för ett par månader sedan. Jag kommer inte ihåg färg eller något".

Känns inte som att polisen kommer lägga någon energi på det alls.

Anledningen till att jag ens tänker över det är för jag orkar inte med mer drama med mina föräldrar.



Hur ska polisen få nos om vart cykeln kan vara? Alltså jag sålde den förra sommaren.

Nej, oddsen för att polisen hittar cykeln är nog minimala. Däremot lär ju försäkringsbolaget bli fundersamma om du kommer in och säger att du blivit bestulen på en cykel som du inte minns hur den ser ut. Försäkringsbedrägeri är inget du vill ha på ditt CV, speciellt inte om det är för att skydda en farsa som verkar vara ett rövhål.

Edit: Stackarn som köpte din cykel kan ju också råka illa ut. Nu vet jag inte exakt hur det fungerar, men vet att reglerna för godtrosförvärv har skärpts. Snubben kan nog råka illa ut för att han köpte din cykel i god tro, men inte var tillräckligt noggrann med att faktiskt kolla upp om den var stulen eller ej.
__________________
Senast redigerad av Fitipaldi 2014-04-20 kl. 15:08.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback