Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-20, 12:28
  #1
Medlem
GainerWheys avatar
Vad tycker ni om de nya batman filmerna och dom gamlna?

Till dom gamla räknar jag med Tim Burton / Joel Schumacher–serien.

Batman (1989)
Batman Returns (1992)
Batman Forever (1995)
Batman And Robin (1997)

Till dom nya räknar jag Christopher Nolans serie.

Batman Begins (2005)
Batman The Dark Knight (2008)
Batman The Dark Knight Rises (2012)

Så vilken av dom gamla och nya batman tycker ni är bäst? Varför?
Vilken film tycker ni är bäst? Varför?

Den gamla batman är helt klart bättre, dom nya filmerna är alldeles för långa, visst dom kanske är bra gjorda men alldeles för långa.

Själv tycker jag Batman Returns eller Batman And Robin är bäst. Har alltid tyckt om pingvinen och Mr Freeze. Jag vet att många kommer säga emot mig på Batman and Robin men jag gillar den skarpt
Citera
2014-04-20, 14:17
  #2
Medlem
Min favorit bland dom äldre är också batman returns med pingvinen, tycker den har det mesta. Sexig kattkvinna, läskig pingvin och lite komiska inslag. Gillar hur stämningen är i de äldre filmerna också, rätt "mysig" sådär.

De nya filmerna är lite stela och det är mest coola "effekter", de missar lite utav det andra jag nämnde. Dock är Christian Bale den absolut snyggaste och sexigaste batman killen så därför tycker jag att den äldre och nya generationen tar delad plats, på olika sätt.
Citera
2014-04-20, 15:01
  #3
Medlem
zanteras avatar
Första filmen Burton gillar är väl helt okej, men annars gillar jag inte de äldre filmerna alls. Känns mer som "dåligt underhållande" än bra filmer, och de har inte åldrats speciellt bra. Nolan's filmer är klasser bättre, så går på de nya.
Citera
2014-04-20, 20:33
  #4
Medlem
Carnage.s avatar
Den första Burton gjorde är min favorit. Även fast den tar sig många friheter från ursprungsmaterialet så känns den som Batman. Nolans filmer känns inte alls som Batman, de känns som Michael Mann-wannabe-filmer, där huvudkaraktären råkar vara Batman.
Citera
2014-04-20, 21:13
  #5
Medlem
Ledarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.
Den första Burton gjorde är min favorit. Även fast den tar sig många friheter från ursprungsmaterialet så känns den som Batman. Nolans filmer känns inte alls som Batman, de känns som Michael Mann-wannabe-filmer, där huvudkaraktären råkar vara Batman.

Tyckte han lyckades väl med Batman Begins, TDK och TDKR är jag dock inget fan av.
Citera
2014-04-22, 13:24
  #6
Medlem
Julbordsspecials avatar
Jag föredrar de nya, gillar dem skarpt. Får dock lite nostalgikänslor när ni nämner Batman & Robin, haha kommer ihåg att jag tyckte om den när den först släpptes men den har inte åldrats bra.. så otroligt mycket som är fel med den rullen. Jag föredrar Batman Returns av de gamla filmerna.

På tal om nostalgi så är ju den animerade serien också riktigt bra. Jag såg om lite av den för ett tag sedan och den håller fortfarande hög klass.
Citera
2014-04-22, 13:28
  #7
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.
Den första Burton gjorde är min favorit. Även fast den tar sig många friheter från ursprungsmaterialet så känns den som Batman. Nolans filmer känns inte alls som Batman, de känns som Michael Mann-wannabe-filmer, där huvudkaraktären råkar vara Batman.

Burtons två första är självklart de bästa, är ett stort fan av Michael Keaton!
Citera
2014-04-22, 13:44
  #8
Medlem
Carnage.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julbordsspecial
På tal om nostalgi så är ju den animerade serien också riktigt bra. Jag såg om lite av den för ett tag sedan och den håller fortfarande hög klass.

Tillsammans med Arkham-spelen är den animerade serien den bästa skildringen av Batman. Kevin Conroy är Batman!
Citera
2014-04-22, 20:19
  #9
Medlem
InnesIs avatar
Det finns bra och dåliga saker att ta upp med båda filmserierna. Min favoritfilm av dem alla är antagligen Batman Begins. Sättet den går igenom Waynes historia på, hur han utvecklas och initieras osv tycker jag är smått fantastiskt skildrat. Kanske då att andra halvan av filmen faller lite men inte så pass att det drar ner betyget.

På plats två måste jag nog nämna The Dark Knight. Jag tycker visserligen att den är för lång men den porträtterar Jokern på det bästa sättet jag kan tänka mig. Jag såg den efter att ha hört om alla hyllningar till Ledger och gick in med tanken att han säkert var överhypad pga vad som hände. Istället blev jag överraskad över hur bra han var. I mångt och mycket gör han filmen eftersom han tar så stor plats.

Anledningen till att jag tvekade om plats två är för att Batman Returns ligger mig varm om hjärtat. Men detta från barndomen och en dos nostalgi ligger som ett skimmer kring den filmen. Många klagar på hur Pingvinen porträtteras och den allmänt mer sagolika världen men jag tycker fortfarande om det. Och soundtracket är bitvis fantastiskt.

På en fjärdeplats får jag nämna Batman. Den är bra men jag hade alltid lite svårt för Nicholsons rollprestation so Jokern. Lite för hurtig för min smak. Men denna har jag inte sett på väldigt många år och kan egentligen inte uttala mig om. Jag kan se varför folk föredrar denna framför efterföljaren men den hade inte samma betydelse för mig som ung.

Resterande filmer är de klart sämsta. De två Schumacher gjorde talar för sig själv även om Forever är bra mycket bättre än Batman & Robin. The Dark Knight Rises kan jag se hur den kunde blivit bra men de två gånger jag sett den blir jag mest arg. Främst vad gäller problemen i storyn och klippningen.
Citera
2014-04-22, 21:51
  #10
Medlem
Carnage.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
The Dark Knight Rises kan jag se hur den kunde blivit bra men de två gånger jag sett den blir jag mest arg. Främst vad gäller problemen i storyn och klippningen.

Den känns verkligen ofärdig. Manuset är så korkat att man inte kan suspend:a sina disbeliefs för fem öre, och klippningen är direkt horribel. Banes röst är ju också i en helt egen liga av uselhet - hur fan tänkte de?
Citera
2014-04-22, 22:10
  #11
Medlem
Rokushikis avatar
Michael Keaton är den bästa Batman.

Nolans filmer känns mer som wannabe-Bondfilmer (för att inte tala om hur katastrofalt usel TDKR är)

Gåshud i Burtons första film när Batman flyger upp framför månen i Batwing samtidigt som temat dundrar - där har vi Batmanlänsla!
Citera
2014-04-22, 22:54
  #12
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Har alltid (trots att jag gillar film 1-2 i ny-trilogin rätt mycket) föredragit Burtons klassiker. Framförallt första som höjs något oerhört av Nicholsons skäddarsydda roll. Keaton var också helt rätt person att spela Batman/Bruce Wayne, svårt att peka på exakt vad men något är det. Det charmiga med dessa två filmer är att man verkligen får känslan av levande serie-tidnings-rullar vilket är riktigt häftigt! DeVitos pingvin går inte heller av för hackor ska jag säga.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback