Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-20, 11:31
  #1
Medlem
Hur stor skillnad är det på kasein och vassle? Får man verkligen sämre resultat om man skulle ta kaseinet efter träning och vasslet innan läggdags? Är väll trotts allt det totala proteinintaget som är viktigt?
Citera
2014-04-20, 11:53
  #2
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Hur stor skillnad på vad menar du?
Citera
2014-04-20, 11:56
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengtz0n
Hur stor skillnad är det på kasein och vassle? Får man verkligen sämre resultat om man skulle ta kaseinet efter träning och vasslet innan läggdags? Är väll trotts allt det totala proteinintaget som är viktigt?

Kasein ska ju motverka muskelnedbrytning medans vassle ska bilda muskler, bara vad jag läst mig till. Vassle kan jag tänka mig jobba som bäst på tom mage utan massa mat till.
Citera
2014-04-20, 13:03
  #4
Medlem
Basejumpings avatar
Enda skillnaden är väl att kasein betraktas som ett långsamt protein, som upptas av kroppen i långsammare takt. Vassle är snabbt protein som lämpar sig bäst när musklerna är hungriga efter näring, till exempel efter träning.

I teorin är det skillnad, vet dock inte om det är speciellt stor skillnad i praktiken. Tveksamt. Båda är ju mjölkprotein & fullvärdigt.
Citera
2014-04-20, 15:42
  #5
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basejumping
I teorin är det skillnad, vet dock inte om det är speciellt stor skillnad i praktiken. Tveksamt. Båda är ju mjölkprotein & fullvärdigt.
Är en stor skillnad när det kommer till att stimulera proteinsyntesen efter träning.
Citera
2014-04-20, 16:32
  #6
Medlem
Basejumpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Är en stor skillnad när det kommer till att stimulera proteinsyntesen efter träning.

Det är såpass? Inte så att jag misstror dig, det låter ju rimligt & och jag gör ju själv så, men råkar du sitta på några studier som behandlar det här? En långsiktigt aspekt vore rätt intressant också, till och med det mest intressanta.
Citera
2014-04-21, 09:02
  #7
Medlem
super86s avatar
Kasein är långsamma proteinet och där med långsamt verkande. Alltså tas upp långsammare i systemet, lämpar sig bäst inför natten för att hålla proteinsyntesen i gång under vila och för med förebygga muskelnedbrytning.
Citera
2014-04-21, 12:10
  #8
Medlem
King Grubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Är en stor skillnad när det kommer till att stimulera proteinsyntesen efter träning.

http://www.researchgate.net/publicat...15a436c265.pdf
Citera
2014-04-21, 13:06
  #9
Medlem
Basejumpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
http://www.researchgate.net/publicat...15a436c265.pdf


Tack, King Grub. Du är en klippa.
Citera
2014-04-21, 17:29
  #10
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
http://www.researchgate.net/publicat...15a436c265.pdf
Se där. Jag hade i åtanke en annan studie du länkade på kolozzeum för ett tag sen
Citat:
This study was designed to compare the acute response of mixed muscle protein synthesis (MPS) to rapidly (i.e., whey hydrolysate and soy) and slowly (i.e., micellar casein) digested proteins both at rest and after resistance exercise. Three groups of healthy young men (n=6 per group) performed a bout of unilateral leg resistance exercise followed by the consumption of a drink containing an equivalent content of essential amino acids (10g) as either whey hydrolysate, micellar casein, or soy protein isolate. Mixed muscle protein synthesis (MPS) was determined by a primed constant infusion of L-[ring-(13)C6]phenylalanine. Ingestion of whey protein resulted in a larger increase in blood essential amino acid, branched-chain amino acid, and leucine concentrations than either casein or soy (P<0.05). Mixed MPS at rest (determined in the non-exercised leg) was higher with ingestion of faster proteins (whey=0.091+/-0.015, soy=0.078+/-0.014, casein=0.047+/-0.008 %(.)h(-1); ); MPS after consumption of whey was ~93% greater than casein (P<0.01) and ~18% greater than soy (P=0.067). A similar result was observed after exercise (whey>soy>casein); MPS following whey consumption was ~122% greater than casein (P<0.01) and 31% greater than soy (P<0.05). MPS was also greater with soy consumption at rest (64%) and following resistance exercise (69%) compared to casein (both p<0.01). We conclude that the feeding-induced simulation of MPS in young men is greater after whey hydrolysate or soy protein consumption than casein both at rest and after resistance exercise; moreover, despite both being fast proteins whey hydrolysate stimulated MPS to a greater degree than soy after resistance exercise. These differences may be related to how quickly the proteins are digested (i.e., fast vs. slow) or possibly to small differences in leucine content of each protein.
Från den här tråden. Men den visar ju, vad jag tolkar det som, enbart den akuta stimulansen och tar inte hänsyn till nettobalansen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback