Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-20, 11:25
  #1
Medlem
Halloj! Jag är riktigt sugen på att köpa en Fiddy/Cross till sommaren, men jag vet inte riktigt vad jag ska köpa! Vill helst inte hålla på att skruva så mycket, eller ändra delar hela tiden. Men det är det att min budget är riktigt tight! Har kollat på en fiddy från Superbilligt, fast det känns som att den kommer att gå sönder direkt och bara är skit: http://www.superbilligt.se/cross-mc/...ion-agb-38-2-1



Runt det där priset är väl min budget, kan även tillägga att jag bor i Västerås, och det finns inte så många butiker som säljer sånt. Om någon skulle kunna länka en bra/duglig hojj till en hobby-åkare så hade jag verkligen uppskattat det. Blocket går självklart också bra, fast har inte hittat någonting som verkar så mysigt på Blocket när jag har tittat!


Mvh,
Citera
2014-04-20, 13:01
  #2
Medlem
YoungTonys avatar
På sidan fanns inte en enda modell du inte kommer att behöva skruva mer än köra, hade en Pitpro när jag var yngre och en polare körde en Orion, orion är helkasst och jag skulle råda dig att kolla på blocket efter någon Pitpro eller Workz.
Sedan skulle jag också råda dig om att undvika butiker som heter Superbilligt, någonting säger mig att servicen inte kommer vara på topp om något skulle hända
Citera
2014-04-20, 13:10
  #3
Medlem
En budget på 12.000 räcker till en duglig cross. Vill du ha en fiddy får du en riktigt fin för runt 5-6k. Bättre att köpa begagnat med kvalité än nytt som är skit från början. En finare cross har lång livslängd.

Hade själv en märkes fiddy av riktigt bra kvalite. En ten7 125cc -07 som jag köpte för 5000 och aldrig behövde mecka med. Tänk på att en fiddy har mycket sämre effekt än en cross på samma kubik.
Citera
2014-04-20, 14:35
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PonnyLover97
En budget på 12.000 räcker till en duglig cross. Vill du ha en fiddy får du en riktigt fin för runt 5-6k. Bättre att köpa begagnat med kvalité än nytt som är skit från början. En finare cross har lång livslängd.

Hade själv en märkes fiddy av riktigt bra kvalite. En ten7 125cc -07 som jag köpte för 5000 och aldrig behövde mecka med. Tänk på att en fiddy har mycket sämre effekt än en cross på samma kubik.

Har du lust att länka någon på Blocket eller någon butik i Västerås? Jag hittar nämligen ingenting själv.

Dessutom så finns det inga TEN7 eller något sånt 'kvalitetsmärke' på Blocket i Västerås. Har nämligen ingen möjlighet att åka till andra län och köpa en hojj :/

http://www.motorhandel.se/dirtbike


Är någon av dom här dugliga då?
__________________
Senast redigerad av dAkEyo 2014-04-20 kl. 14:40.
Citera
2014-04-20, 15:57
  #5
Medlem
VemSaDets avatar
http://mobil.blocket.se/vastmanland/...7.htm?ca=9&w=1

Satsa på bra kvalites grejer.
Din budget räcker till en ktm yz rm kx

Hade satsat på den jag skickade.
Har själv haft fiddy och cross självklart går cross före.

Glöm inte att en cross kostar att äga delar och sånt behövs samma sak med fiddy. Om du inte kan mecka själv hoppas du har någon hjälpsam kompis.
Ta hand om din cross fiddy så lever den lååååångt.

Skriver från mobilen finns en del stavfel.
__________________
Senast redigerad av VemSaDet 2014-04-20 kl. 15:59.
Citera
2014-04-20, 17:15
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemSaDet
http://mobil.blocket.se/vastmanland/...7.htm?ca=9&w=1

Satsa på bra kvalites grejer.
Din budget räcker till en ktm yz rm kx

Hade satsat på den jag skickade.
Har själv haft fiddy och cross självklart går cross före.

Glöm inte att en cross kostar att äga delar och sånt behövs samma sak med fiddy. Om du inte kan mecka själv hoppas du har någon hjälpsam kompis.
Ta hand om din cross fiddy så lever den lååååångt.

Skriver från mobilen finns en del stavfel.

Problemet är dock att jag inte har 12.000 att lägga på en privatperson, isåfall hade jag tagit delbetalning eller faktura utifall jag skulle köpa direkt av ett företag :/
Citera
2014-04-24, 23:22
  #7
Medlem
Min Orion 125 har jag haft i ett halvår och aldrig varit något strul med den. Köpte den på motorhandel men det är samma modell som på superbilligt
Citera
2014-04-25, 01:58
  #8
Medlem
Omtanksams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntonOrion
Min Orion 125 har jag haft i ett halvår och aldrig varit något strul med den. Köpte den på motorhandel men det är samma modell som på superbilligt
Kom igen när den gått i 15-20 säsonger som en riktig maskin gör.
En riktig maskin är en yz, kx, cr, rm, ktm.
Kina gör ungefär lika bra hojjar som de är på att utöva demokrati.
Köp mkt hellre 10-15 år gammal någorlunda välskött märkescross än en ny kinahoj.
__________________
Senast redigerad av Omtanksam 2014-04-25 kl. 02:00.
Citera
2014-04-25, 09:10
  #9
Medlem
Ssadulistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntonOrion
Min Orion 125 har jag haft i ett halvår och aldrig varit något strul med den. Köpte den på motorhandel men det är samma modell som på superbilligt
Det är inge drag i fiddys heller så man tröttnar extremt snabbt. TS köp en lite äldre 250cc 2 taktare.
Citera
2014-04-26, 00:26
  #10
Medlem
Omtanksams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ssadulisten
Det är inge drag i fiddys heller så man tröttnar extremt snabbt. TS köp en lite äldre 250cc 2 taktare.
Ja, eller en 125:a, finns ingen fiddy som har en suck mot ens en 125cc cross på 30+hp.
Citera
2014-04-26, 02:46
  #11
Medlem
INTPs avatar
Tvivlar på att en fiddy, i alla fall alla billiga varianter, ens har nått att sätta emot en liten gullig 65cc tvåtakts barncross som har nått i stil med 15hk. En billig fiddy har väl halva den effekten och väger mer...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback