2014-04-19, 22:27
Medlem
Hej ni bilkunniga

Har en audi a6 som börjat knaka/knarra när jag svänger, inte fullt ut dock utan före plus att den slirar lite lätt på backen (bakåt växeln). Sen tillkommer ett klickande ljud när jag lägger i backen eller driven (automatlåda). Men det hörs inte inifrån bilen. Alla andra växlar går fint.

Kan detta tyda på en dålig drivknut eller är jag helt ute och cyklar?
Citera
2014-04-19, 22:48
Medlem
Om drivknuten är dålig så kan det knacka/knaka osv vid gaspådrag, sväng, när man backar osv, be någon stå bredvid när du kör framåt och bakåt med fullt rattutslag och lyssna efter vart ljudet kommer ifrån.

99 % säker på att det är knuten!
Citera
2014-04-19, 23:22
Medlem
Låter som höger fram inifrån bilen iaf. Testat dörren öppen och rutorna nere.. Var på det viset jag lade märket till klickandet med.
Citera
2014-04-20, 00:37
Moderator
Arne.Ankas avatar
Dålig drivknut tycker jag borde märkas om bilen höjs upp, fullt styrutslag och snurra på hjulet samtidigt som man har en hand på drivknuten.
Är den fräsh borde den röra sig mjukt och fint men är den dålig borde det rycka mer men kankse bara märks om den är riktigt dålig?

Kolla damasken är inte fel, är den sprucken och det kommit in vatten & skräp, inge bra.
Citera
2014-04-20, 05:53
Medlem
Kan vara en led också.

Men normalt hör du som sagt bäst vid fullt rattutslag och gas.
Citera
2014-04-20, 17:29
Medlem
toby79s avatar
Slänger in ett klipp som kan ge lite information
http://www.youtube.com/watch?v=j0pEp3yVS4o
Citera
2014-04-21, 14:00
Medlem
Är nog med största garanti drivknut låter ganska exakt som den bilen och det kommer lätta skakningar oregelbundet ibland.

Frågan är vad det kostar att byta på en audi? Något i stil med 1500 för jobb och 1500 för material? Eller är det underkant?
Citera
2014-04-21, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eversmann
Är nog med största garanti drivknut låter ganska exakt som den bilen och det kommer lätta skakningar oregelbundet ibland.

Frågan är vad det kostar att byta på en audi? Något i stil med 1500 för jobb och 1500 för material? Eller är det underkant?

Om du går till en icke märkesverkstad så är du inte helt fel ute i din prisbild, skulle nog gissa att en seriös verkstad som betalar skatt som man skall tar ca 4000:- En kvalitetsknut till en Audi går nog loss på ca 2500:-
Citera
2014-04-21, 14:15
Medlem
Okej va bra. Brukar köra på bds här i trakten, dels är bilen såpass gammal och sen så finns det inte längre någon audiverkstad här då bilmetro inte säljer audi längre. Har 12 mil till närmaste audi.

Tror de tar runt 800-1000 sek/timme. Alltid bra jobb och grym service
Citera
2014-04-23, 13:10
Medlem
Som jag sa förut, ljudet kommer från höger. Men kan det bli ett lätt knarr vid högersväng också om det är drivknuten? Kan bli ett knak på en sek kanske.

Annars låter det från höger vid vänster sväng. Plus det andra, backen slirar/tappar kraft vid gaspådrag om man behöver backa uppåt.

Tycker det verkar skumt att det inte knarrat vid ratten fullt ut utan före det.
Citera
2014-04-23, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eversmann
Som jag sa förut, ljudet kommer från höger. Men kan det bli ett lätt knarr vid högersväng också om det är drivknuten? Kan bli ett knak på en sek kanske.

Annars låter det från höger vid vänster sväng. Plus det andra, backen slirar/tappar kraft vid gaspådrag om man behöver backa uppåt.

Tycker det verkar skumt att det inte knarrat vid ratten fullt ut utan före det.

Får rätta mig själv, det låter efter högersväng. Dvs när däcket är på väg tillbaka till rakt (vänster). Ett snabbt knarr. Plus att damasken är enligt sista service papper trasig, ser inget själv då jag inte hissat upp den. Bokat tid på verkstad nu iaf.

Pris på en seriös icke (audi) märkesverkstad med material och jobb ca 3700:- för en sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in