Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-19, 19:11
  #1
Medlem
danne9king9s avatar
Har lagt upp att förlora 1 kg i veckan med appen Lifesum. På ca 5 veckor har ja tappat ca 6 kg.
Grejen är att ja haft appens kcalberäkning som tak och inte som mål. Dom flesta dagar har ja ätit långt under målet, utan några större problem. De dagar ja även tränat kommer ja upp i väldigt få kcal.
Fick en tanke om att ja kanske skulle gå ner ännu mer/fortare om ja åt efter målet istället, eller?
Ja vill ju ner i vikt snabbt (ska ner 10kg totalt) men vill egentligen inte svälta mig, vilket de nästan ser ut som ja gör, i appen.
Finns de några far/nackledar med att äta mindre än beräknat? Kan man gå ner fortare om man äter mer?
Någon som har koll på sånt här?
Är väldigt nöjd med appen och har dom 4 första veckorna vägt nästan all mat ja ätit för att få de så exakt som möjligt och de har också lärt mig vad olika mat innehåller och nu börjar man kunna göra beräkningar ganska bra med bara ögat (lär ju inte använda appen för resten av livet).
Men men, är de någon som kan ge lite kloka svar på mina funderingar?
Citera
2014-04-19, 21:29
  #2
Medlem
Tomatpures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danne9king9
Har lagt upp att förlora 1 kg i veckan med appen Lifesum. På ca 5 veckor har ja tappat ca 6 kg.
Grejen är att ja haft appens kcalberäkning som tak och inte som mål. Dom flesta dagar har ja ätit långt under målet, utan några större problem. De dagar ja även tränat kommer ja upp i väldigt få kcal.
Fick en tanke om att ja kanske skulle gå ner ännu mer/fortare om ja åt efter målet istället, eller?
Ja vill ju ner i vikt snabbt (ska ner 10kg totalt) men vill egentligen inte svälta mig, vilket de nästan ser ut som ja gör, i appen.
Finns de några far/nackledar med att äta mindre än beräknat? Kan man gå ner fortare om man äter mer?
Någon som har koll på sånt här?
Är väldigt nöjd med appen och har dom 4 första veckorna vägt nästan all mat ja ätit för att få de så exakt som möjligt och de har också lärt mig vad olika mat innehåller och nu börjar man kunna göra beräkningar ganska bra med bara ögat (lär ju inte använda appen för resten av livet).
Men men, är de någon som kan ge lite kloka svar på mina funderingar?
Träna bara mer...
Citera
2014-04-19, 22:17
  #3
Medlem
Man kan säga att kalorier kan omräknas i fett. Så ju mer kalorier (fett) du äter, ju mindre fett tappar du. Dvs ju mer under du ligger målet i Lifesum, ju mer går du ner.

När det börjar bli skadligt så märker du av det i form av huvudvärk osv, så du blir varnad innan det blir kritiskt.
Citera
2014-04-20, 00:07
  #4
Medlem
danne9king9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Man kan säga att kalorier kan omräknas i fett. Så ju mer kalorier (fett) du äter, ju mindre fett tappar du. Dvs ju mer under du ligger målet i Lifesum, ju mer går du ner.

När det börjar bli skadligt så märker du av det i form av huvudvärk osv, så du blir varnad innan det blir kritiskt.
Då har ja tänkt rätt alltså
Men frågan är då varför man rekommenderas att ligga vid en gräns och inte under gränsen.
Men skit samma. Ja går ner och de är huvudsaken. Tänkte bara om de gick att göra de ännu lite fortare.

Ligger de något i de som man brukar höra? "Ju fortare man går ner ju svårare blir de sen att hålla den".
Borde väl "bara" va att hitta en bra nivå att äta och röra på sig för att sen hålla den vikt man nöjer sig med. Om man gått ner 0,5 eller 2 kg per vecka kan väl inte spela någon roll när de gäller att hålla sin vikt?
Citera
2014-04-20, 01:04
  #5
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danne9king9
Tänkte bara om de gick att göra de ännu lite fortare.
Klart det går. Ju större energiunderskott du ligger på, desto snabbare går du ner i vikt. Desto högre blir dock muskelnedbrytningen varför en generell riktlinje är ~500 kcal underskott.
Citera
2014-04-23, 10:51
  #6
Medlem
danne9king9s avatar
Senaste veckan har ja inte gått ner något alls vilket är frustrerande.

En vanlig dag kan se ut så här (som igår):
Frukost. Husman knäckebröd 1 skiva 45kcal.
Lunch. Broccoli 125g 31kcal, kycklingfilé 100g 95kcal.
Middag. Kött 80g 98kcal, kokt potatis 150g 129kcal, morot 70g 29kcal, championer 70g 18kcal.
Mellanmål. Jordgubbar 80g 26kcal, vindruvor 80g 55kcal.

Totalt 526kcal.

Vad kan ja göra annorlunda?

Mår bra men vill ner 4kg till, utan att svälta.
Börjar morgonen med armhävningar och försöker göra lite enklare styrkegrejer utspritt hemma under dagen och försöker träna kondition 1timme 3-4 dagar i veckan.
Träningen hinner ja inte ändra på så mycket, men kan ja ändra nåt annat?
Äter ju verkligen inte många kalorier men kan ja kanske byta ut nåt?

Brukar ligga på runt 500kcal per dag medans Lifesum vill att ja äter 800.
Normalt brukar ja ligga runt 1500kcal.
__________________
Senast redigerad av danne9king9 2014-04-23 kl. 10:55.
Citera
2014-04-23, 13:24
  #7
Medlem
Zevs1337s avatar
500 kcal om dagen är för lite tycker jag iallafall, jag förstår att man känner att man kan skippa att äta en del saker eftersom man kan få resultat snabbare men om du svälter dig och går ner för snabbt så kan du få andra problem tex lös hud och bristningar vilket är något man inte alls vill ha. Det är bättre att gå ner sakta och säkert, ligg på -500 kcal eller som jag -800 det funkar bra kombinera det med styrketräning så kommer ditt fett bli till muskler och din kropp kommer kännas hårdare. Att träna kondition på 500 kcal om dagen låter inte så bra, ät lite mer och börja träna tungt sen är det bara att fortsätta även fast vågen säger samma sak tappa inte motivationen!
Citera
2014-04-23, 19:15
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danne9king9
Då har ja tänkt rätt alltså
Men frågan är då varför man rekommenderas att ligga vid en gräns och inte under gränsen.
Men skit samma. Ja går ner och de är huvudsaken. Tänkte bara om de gick att göra de ännu lite fortare.

Ligger de något i de som man brukar höra? "Ju fortare man går ner ju svårare blir de sen att hålla den".
Borde väl "bara" va att hitta en bra nivå att äta och röra på sig för att sen hålla den vikt man nöjer sig med. Om man gått ner 0,5 eller 2 kg per vecka kan väl inte spela någon roll när de gäller att hålla sin vikt?


Om man håller sig på balans efter man gått ner så går man inte upp. Simpelt.

Ja, det ligger något i det fetstilta även om det inte är så om man kollar de fysiska lagarna. Bara psykiskt. Här är varför:

Främst är det för att många av de som bantar klarar att hålla det i några månader och tappar i vikt. Eftersom de är smalare och väger mindre så har de även lägre förbränning än tidigare. Tillslut orkar man inte banta längre. Man börjar äta mer när man slutar banta och nu vet man inte längre hur man ska äta eller så klarar man inte att hålla det.
Om de börjar äta som tidigare så får de ett ordentligt överskott varje dag de äter som förr och är snabbt tillbaka på tidigare vikt.
Citera
2014-04-23, 21:38
  #9
Medlem
Jag tycker att du ligger väldigt lågt med ditt energiintag, det lär funka ett tag men du lär bli trött och seg inom nån vecka. Men det lär du ju märka själv och kan då höja intaget. Däremot vill jag rekommendera dig att lägga till lite fett i kosten. Om du är rädd för fet mat kan du alltid tillsätta det med hjälp av kosttillskott, det blir även lättare att beräkna mängden då.

Lycka till med viktnedgången iaf!
Citera
2014-04-23, 22:43
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danne9king9
Vad kan ja göra annorlunda?

Mår bra men vill ner 4kg till, utan att svälta.
Börjar morgonen med armhävningar och försöker göra lite enklare styrkegrejer utspritt hemma under dagen och försöker träna kondition 1timme 3-4 dagar i veckan.
Träningen hinner ja inte ändra på så mycket, men kan ja ändra nåt annat?
Äter ju verkligen inte många kalorier men kan ja kanske byta ut nåt?

Brukar ligga på runt 500kcal per dag medans Lifesum vill att ja äter 800.
Normalt brukar ja ligga runt 1500kcal.
Svälter du i dagslaget? Tror inte det är vidare bra för dig att äta mindre. Det sura med att vara kvinna är att ni har så mycket lägre energibehov än vi män, och då blir det ju svårare att tappa kilon också.

Men jag skulle nog satsa på att komma ihåg det här med att allt du gör kräver energi. Står du och viftar med armarna ett tag eller gör små knäböj eller något annat lite halvsuspekt i exempelvis kön på affären försvinner det några kalorier. Alla rörelser kostar. Beroende på hur ens liv ser ut kan de flesta bränna några 100 extra per dag utan att dra till sig uppmärksamhet.
Citera
2014-04-23, 23:34
  #11
Medlem
danne9king9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yashiroka
Svälter du i dagslaget? Tror inte det är vidare bra för dig att äta mindre. Det sura med att vara kvinna är att ni har så mycket lägre energibehov än vi män, och då blir det ju svårare att tappa kilon också.

Men jag skulle nog satsa på att komma ihåg det här med att allt du gör kräver energi. Står du och viftar med armarna ett tag eller gör små knäböj eller något annat lite halvsuspekt i exempelvis kön på affären försvinner det några kalorier. Alla rörelser kostar. Beroende på hur ens liv ser ut kan de flesta bränna några 100 extra per dag utan att dra till sig uppmärksamhet.
Ja tycker ja äter ok idag. Visst skulle ja kunna äta mer men tycker inte att ja behöver anstränga mig speciellt för att hålla mig långt.
Sen att kvinnor har lägre energibehov än män kan va sant, men ja är man hahaha

Ska tänka på de där med att flaxa med armarna. Förbränner ja inte så mycket så kan de ju vara kul ändå haha
Citera
2014-04-23, 23:39
  #12
Medlem
danne9king9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Om man håller sig på balans efter man gått ner så går man inte upp. Simpelt.

Ja, det ligger något i det fetstilta även om det inte är så om man kollar de fysiska lagarna. Bara psykiskt. Här är varför:

Främst är det för att många av de som bantar klarar att hålla det i några månader och tappar i vikt. Eftersom de är smalare och väger mindre så har de även lägre förbränning än tidigare. Tillslut orkar man inte banta längre. Man börjar äta mer när man slutar banta och nu vet man inte längre hur man ska äta eller så klarar man inte att hålla det.
Om de börjar äta som tidigare så får de ett ordentligt överskott varje dag de äter som förr och är snabbt tillbaka på tidigare vikt.
Tycker inte de har varit så svårt att gå ner så här långt, men nu står ja verkligen helt stilla.
Sen funderar ja en del på just hur ja ska äta när ja återgår till de normala. Efter som ja låg på runt 1500kcal innan normalt (är ju inte heller så mycket) så är frågan var ja kan lägga mig utan att gå upp igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Sceptique
Jag tycker att du ligger väldigt lågt med ditt energiintag, det lär funka ett tag men du lär bli trött och seg inom nån vecka. Men det lär du ju märka själv och kan då höja intaget. Däremot vill jag rekommendera dig att lägga till lite fett i kosten. Om du är rädd för fet mat kan du alltid tillsätta det med hjälp av kosttillskott, det blir även lättare att beräkna mängden då.

Lycka till med viktnedgången iaf!
Försökte skippa fettet helt i början men nu försöker ja få med lite av de också. Bra i appen ja använder så räknar den även fettintaget. Använder olivolja när ja steker maten och vissa dagar äter ja mat som innehåller lite mer.
Vill gärna inte ta kosttillskott utan föredrar att hitta rätt i den vanliga maten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback