Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-09-20, 02:40
  #37
Medlem
tuffkatts avatar
Ber om ursäkt för att jag bumpar tråd, men kan tycka att den här typen av trådar får leva så länge det finns intresse för dem. Jag har haft den här boken stående på bokhyllan i ett par år nu och bestämde mig för att ta tag i den i början av veckan.

Om jag inte missminner mig så har Sigge Eklund sagt att fallet Madeleine McCann inspirerade honom att skriva den här boken, vilket förefaller uppenbart efter att nu ha läst boken. I McCann-fallet så lämnade föräldrarna sin dotter på hotellrummet i Portugal samtidigt som de gick på restaurang. De tittade till henne då och då, för att till slut upptäcka att hon försvunnit. Det fallet är speciellt eftersom en stor del av bevisföringen pekar mot att föräldrarna varit inblandade i dotterns försvinnande (exempelvis markerade polisens likhundar på likdoft i pappans bil, att jämföra med blodspår i Martins bil i boken) och då de framgångsrika föräldrarna tjänat miljoner på försvinnandet. En annan likhet är den kyla som föräldrarna uppvisat utåt sett, att jämföra med det intryck Martin och Åsa ger i intervjun efter försvinnandet.

Boken var väl inte riktigt så som jag hoppats på, främst i den mening att han genom att avslöja vad som hänt med Magda


dödar allt det som kittlar med det riktiga fallet. Om hans ambition var att försöka gestalta allt det komplexa som ett barns försvinnande innebär och hur man som förälder hanterar sorgen, så hade det kunnat göras utan att avsluta boken som han gör. För egen del så hade jag gärna lämnats i ovisshet, då det intressanta (och, som jag uppfattade det, ständigt aktuella) snarare var vilka faktorer som kunde tänkas förklara försvinnandet, och hur allt i ett slumpartat nät hängde ihop. Var det Magdas inre mörker som var förklaringen till att hon kanske frivilligt försvunnit? Och kom detta mörker från föräldrarnas trasiga relation? Eller hade pappan dödat henne, och var det isåfall ett resultat av hans mörka barndom? Man skulle ju kunna hävda att Martin i själva verket dödade sin dotter, eftersom hans otrohet med Katja fick henne att gå tillbaka i sin barndom och besöka bunkern den där kvällen i maj, om man nu vill återkoppla till föräldrarna, men det räcker inte riktigt för min del. Jag saknar något i boken, samtidigt som den är för mycket när säcken väl dras ihop.

En annan grej som jag noterade i boken var hur han gestaltade pappan som han så fint benämnde samtliga fäder. Dessa var ständigt återkommande. Framgångsrika, intellektuella och i någon mening misslyckade. Mödrarna däremot saknade betydelse. Någon var schizofren, någon var död. Kan det ha att göra med Sigges relation till sin egen far? Han har ju pratat mycket om hur han tvingades förhålla sig till sin faders framgångar etcetera.
__________________
Senast redigerad av tuffkatt 2017-09-20 kl. 02:43.
Citera
2019-07-01, 16:39
  #38
Medlem
Bump igen...

För det första: lösningen på fallet är uppenbar, och den som har missat den bör läsa igen. Dessutom är det lika uppenbart att romanfigurerna inom kort kommer att bli varse om gåtans lösning, eftersom bokmanuset som landat hos Tom innehåller de relevanta ledtrådarna. Alltså avslutas boken s.a.s med tåspetsarna framme vid upplösningen, vilket är snyggt. Att lägga in en Wallander-upplösning hade inte tillfört något mer.

Sigge har sagt att han trappat ner på de litterära ambitionerna för att göra boken säljande, och det stämmer väl. Språket är bedrövligt och karaktärerna är platta. Ändå har han lyckats skriva in ett par teman i boken, som är värda att fundera på:

Det svekfulla "befriandet" av barnen: Magdas föräldrar har en idé om att hon ska "frigöras" från föräldrarna, vilket blir ödesdigert. Tidigare har mamman (Åsa) på samma sätt lyckas göra samma sak mot Katja, vilket förstörde hennes relation till adoptivföräldrarna. Jag vet inte om tanken om barnets frigörelse är grundad i psykologi, men det är tydligt att boken tar ställning mot det.

Ovisshetens slut: Martins ovisshet om brodern tar slut, vilket tar hårt på honom. Katjas far har gett ut en bok med denna titel, men förläggaren upplever den som "depressing". Säger boken att ovisshetens slut inte är önskvärt? Ovissheten om Magdas öde kommer också snart att ta slut. Men kommer det verkligen att bli positivt för föräldrarna?

När det gäller ambitiösa föräldrar, så finns det delvis en koppling till Sigges far (Klas Eklund). Det som Sigge beskrivit som problematiskt är dock inte bara pappans ambition, utan ffa hans oförmåga att hålla sin son borta från sina egna demoner. Sigge har beskrivit hur pappan ville diskutera skilsmässan, och sin frus beteende, när Sigge var i tidiga tonåren. Alltså lade han alltför tunga frågor på en 14-åring. Förvisso en sorts narcissism.

I korthet en ganska trevlig deckargåta med snyggt genomförd struktur. Utmärkt underhållning av Eklund. Om han borde ha borrat djupare i sina teman vet jag faktiskt inte. Risken är att resultatet hade blivit segt och oläsbart.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback