Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-19, 16:22
  #1
Medlem
lillefisks avatar
Då jag lyssnar på ljudboken måste jag säga att jag uppskattar hur han läser oförfalskat och genuint. Det känns ärligt och det är väldigt lätt att följa med i handlingen.

I övrigt om boken måste jag säga att jag verkligen tycker om temat "ovetskap" i boken. Rädslan om att inte kunna få svar omedelbart. Hitintills är mitt betyg 4 av 5
Citera
2014-04-23, 16:29
  #2
Medlem
Jag lyssnade på den som ljudbok och hade svårt att sluta lyssna. Faktum är att de sista fyra timmarna sträcklyssnade jag för att jag tyckte det var så spännande. Sen kom jag till slutet Tyckte det var otroligt dåligt. Det kändes som jag fick en örfil faktiskt. Blev riktigt besviken på boken, snacka om att falla på mållinjen.

SPOILER
Citera
2014-04-23, 16:35
  #3
Medlem
emobuskes avatar
Jag började lyssna på den, men nu läste jag kommentaren ovan + det dolda (jag var tvungen) och funderar nu om jag verkligen ska fortsätta? Usch vilket sätt av Sigge!
Citera
2014-04-23, 20:27
  #4
Medlem
NoTruces avatar
Vad handlar den om?
Citera
2014-04-23, 21:08
  #5
Medlem
Engelskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Vad handlar den om?

Om ett barn som försvinner och hur de vuxna kring barnet spekulerar i vad som hänt ungen och vem som är skyldig. Typ. Det är så jag uppfattat det hela av att lyssna på Sigge E. i intervjuer.
Citera
2014-04-23, 21:56
  #6
Medlem
lillefisks avatar
Jag döljer hela mitt svar och ber er som inte läst klart den att inte läsa mitt inlägg.



Detta är vad jag tror på främst. Men samtidigt så är det väl precis det här Sigge ville utifrån alla intervjuer han medverkar i för boken. Han vill skapa ovisshet och främja den. Han vill göra en berättelse där förklaringen inte finns en googling bort och det tycker jag verkligen han lyckats med. Jag blev väldigt förbannad utav slutet men har nu några dagar efter insett att det var precis det han ville uppnå med boken!
Citera
2014-04-24, 08:44
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillefisk
Jag döljer hela mitt svar och ber er som inte läst klart den att inte läsa mitt inlägg.



Detta är vad jag tror på främst. Men samtidigt så är det väl precis det här Sigge ville utifrån alla intervjuer han medverkar i för boken. Han vill skapa ovisshet och främja den. Han vill göra en berättelse där förklaringen inte finns en googling bort och det tycker jag verkligen han lyckats med. Jag blev väldigt förbannad utav slutet men har nu några dagar efter insett att det var precis det han ville uppnå med boken!

Jo jag tänkte på det också men det håller ju inte eftersom:

Citera
2014-04-27, 00:59
  #8
Medlem
snillet_1s avatar
Aftonbladet recenserar boken:

Citat:
Ambitionen att pressa in djup och komplexitet i det filmiska pusslet ligger som en irriterande hinna över romanen eftersom ingen egentlig gestaltning sker. Det är som om Eklund tror att människor bara är summan av sina delar, och redovisas de så uppstår liv automatiskt. Så han låter texten krylla av pseudopsykologiska insikter av typen ”Det är väl naturligt, antar hon, det sker väl i de flesta förhållanden, att man förr eller senare utvecklar ett mindre förakt för svärföräldrarna eftersom det är de som skadat ens partner.”

Men att redogöra för förakt är inte att känna det, och lika imponerad som jag är över storyns struktur, lika sömnig blir jag av missionerandet av terapeutiska teorier. Jag blir misstänksam mot berättaren, börjar fundera över hur tvåan på Kungsholmen rimmar med Tom och Katjas bakgrunder, och varför de har bil. Och hur går hans plötsliga anställning (inklusive eget rum!) och avskedande på det stora förlaget på Sveavägen ihop med LAS-reglerna?
Problemet med att eftersträva realism är att ska referenser till Spy bar funka måste också personerna som möts där funka. Som det är nu blir de bara nödvändiga beståndsdelar för en underhållande deckargåta.

http://www.aftonbladet.se/kultur/bok...cle18773356.ab

De flesta recensionerna verkar halvljumma. Tre plus, typ, är betyget överlag vad jag sett.
Citera
2014-04-27, 20:05
  #9
Medlem
Jag tycker att det var för många sidospår som inte ledde till någonting. Visst fick man en starkare relation till karaktärerna men ofta förde inte dessa tämligen ointressanta personskildringar huvudhistorien vidare.
Citera
2014-04-28, 07:30
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pooldrink
Jag tycker att det var för många sidospår som inte ledde till någonting. Visst fick man en starkare relation till karaktärerna men ofta förde inte dessa tämligen ointressanta personskildringar huvudhistorien vidare.
Jag vill tillägga att om boken hade varit halva längden så skulle den varit innehållsmässigt balanserad kan jag tänka mig. Fast att ha skrivit en bok som är för lång är väl inte Eklund ensam om.
Citera
2014-05-01, 13:03
  #11
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Aftonbladet recenserar boken:



http://www.aftonbladet.se/kultur/bok...cle18773356.ab

De flesta recensionerna verkar halvljumma. Tre plus, typ, är betyget överlag vad jag sett.

Något säger mig att just raden "pseudopsykologiska insikter" kommer få Sigge att gå i taket i en viss podcast Har inte läst/lyssnat på boken än så jag avstår från att göra en bedömning själv.
Citera
2014-05-02, 17:09
  #12
Medlem
Taxmans avatar
Tänker inte lägga en spänn för att köpa Eklunds bok helt enkelt för att jag inte vill ge honom bra försäljningssiffror att runka till. Han måste ned på jorden lite.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback