Då jag lyssnar på ljudboken måste jag säga att jag uppskattar hur han läser oförfalskat och genuint. Det känns ärligt och det är väldigt lätt att följa med i handlingen.
I övrigt om boken måste jag säga att jag verkligen tycker om temat "ovetskap" i boken. Rädslan om att inte kunna få svar omedelbart. Hitintills är mitt betyg 4 av 5
Jag lyssnade på den som ljudbok och hade svårt att sluta lyssna. Faktum är att de sista fyra timmarna sträcklyssnade jag för att jag tyckte det var så spännande. Sen kom jag till slutet Tyckte det var otroligt dåligt. Det kändes som jag fick en örfil faktiskt. Blev riktigt besviken på boken, snacka om att falla på mållinjen.
SPOILER
Det är så otroligt billigt att bygga upp en berättelse kring ett mysterium och sedan inte avslöja mysteriet. Det kanske är personligt men jag hatar öppna slut. Det är inte mystiskt eller bra på något vis utan bara billigt. Ett slut där Magda hade blivit kidnappad av UFO:n hade varit bättre än det Sigge Eklund presenterade. Jag antar att jag får gissa själv vad som hände? Hon blödde ihjäl av en trasig DVD? Klättrade ner i luckan, fastnade och svalt ihjäl? Tänkte direkt innan jag läste boken att han kan ju inte vara så tråkig att han skriver en bok om människor som är besatta att få svar och sedan inte ger några svar själv. Men jo, så B var det tydligen.
Jag började lyssna på den, men nu läste jag kommentaren ovan + det dolda (jag var tvungen) och funderar nu om jag verkligen ska fortsätta? Usch vilket sätt av Sigge!
Om ett barn som försvinner och hur de vuxna kring barnet spekulerar i vad som hänt ungen och vem som är skyldig. Typ. Det är så jag uppfattat det hela av att lyssna på Sigge E. i intervjuer.
Jag döljer hela mitt svar och ber er som inte läst klart den att inte läsa mitt inlägg.
Det finns många teorier om vad som hände med Magda men det finns en teori som jag starkt tror på. I slutet får man följa hur Katja tar sig tillbaka till Labyrinten där hon varit som barn och om jag mins rätt så drar hon aldrig bort stenen. Stenen är inte i vägen för dörren alltså, men innan hon går därifrån så drar hon igen dörren.
Min teori är att Magda ganska nyligen hade rymt dit några minuter innan Katja kom och drog för stenen för porten. Sex månader senare har de fortfarande hittat henne och hon ligger troligtvis död i bunkern. När Katja är där så går hon ju inte ner utan bara stänger igen. Därför är detta en relevant förklaring till er som saknar det!
Detta är vad jag tror på främst. Men samtidigt så är det väl precis det här Sigge ville utifrån alla intervjuer han medverkar i för boken. Han vill skapa ovisshet och främja den. Han vill göra en berättelse där förklaringen inte finns en googling bort och det tycker jag verkligen han lyckats med. Jag blev väldigt förbannad utav slutet men har nu några dagar efter insett att det var precis det han ville uppnå med boken!
Jag döljer hela mitt svar och ber er som inte läst klart den att inte läsa mitt inlägg.
Det finns många teorier om vad som hände med Magda men det finns en teori som jag starkt tror på. I slutet får man följa hur Katja tar sig tillbaka till Labyrinten där hon varit som barn och om jag mins rätt så drar hon aldrig bort stenen. Stenen är inte i vägen för dörren alltså, men innan hon går därifrån så drar hon igen dörren.
Min teori är att Magda ganska nyligen hade rymt dit några minuter innan Katja kom och drog för stenen för porten. Sex månader senare har de fortfarande hittat henne och hon ligger troligtvis död i bunkern. När Katja är där så går hon ju inte ner utan bara stänger igen. Därför är detta en relevant förklaring till er som saknar det!
Detta är vad jag tror på främst. Men samtidigt så är det väl precis det här Sigge ville utifrån alla intervjuer han medverkar i för boken. Han vill skapa ovisshet och främja den. Han vill göra en berättelse där förklaringen inte finns en googling bort och det tycker jag verkligen han lyckats med. Jag blev väldigt förbannad utav slutet men har nu några dagar efter insett att det var precis det han ville uppnå med boken!
Jo jag tänkte på det också men det håller ju inte eftersom:
Det sista vi får höra från Magda är ju att hon skadar sig i foten med Martin i hans skrivlägenhet. Sedan så vet vi att han åkte hem och gick och åt middag med frun. Flickan är 11 år. De borde ju rimligen ha gett henne mat och sagt hej då innan de drog till restaurangen. Det är ju inte så att man lämnar av en 11-åring hemma och sedan drar på restaurang? "Klara dig själv nu". Visst hon skulle kunna ha gått ur sängen, klätt på sig och klättrat ner i hålet sedan suttit gömd där då medan Katja kom ner, tog sitt farväl av barndomen och sedan drog en stenplatta över luckan så Magda inte kom ut? Nja, det känns extremt långsökt och en aning krystat. Kanske hade Sigge ingen vettig hållbar förklaring själv och kunde inte knyta ihop säcken och valde den enkla vägen "det mystiska slutet".
Ambitionen att pressa in djup och komplexitet i det filmiska pusslet ligger som en irriterande hinna över romanen eftersom ingen egentlig gestaltning sker. Det är som om Eklund tror att människor bara är summan av sina delar, och redovisas de så uppstår liv automatiskt. Så han låter texten krylla av pseudopsykologiska insikter av typen ”Det är väl naturligt, antar hon, det sker väl i de flesta förhållanden, att man förr eller senare utvecklar ett mindre förakt för svärföräldrarna eftersom det är de som skadat ens partner.”
Men att redogöra för förakt är inte att känna det, och lika imponerad som jag är över storyns struktur, lika sömnig blir jag av missionerandet av terapeutiska teorier. Jag blir misstänksam mot berättaren, börjar fundera över hur tvåan på Kungsholmen rimmar med Tom och Katjas bakgrunder, och varför de har bil. Och hur går hans plötsliga anställning (inklusive eget rum!) och avskedande på det stora förlaget på Sveavägen ihop med LAS-reglerna?
Problemet med att eftersträva realism är att ska referenser till Spy bar funka måste också personerna som möts där funka. Som det är nu blir de bara nödvändiga beståndsdelar för en underhållande deckargåta.
Jag tycker att det var för många sidospår som inte ledde till någonting. Visst fick man en starkare relation till karaktärerna men ofta förde inte dessa tämligen ointressanta personskildringar huvudhistorien vidare.
Jag tycker att det var för många sidospår som inte ledde till någonting. Visst fick man en starkare relation till karaktärerna men ofta förde inte dessa tämligen ointressanta personskildringar huvudhistorien vidare.
Jag vill tillägga att om boken hade varit halva längden så skulle den varit innehållsmässigt balanserad kan jag tänka mig. Fast att ha skrivit en bok som är för lång är väl inte Eklund ensam om.
De flesta recensionerna verkar halvljumma. Tre plus, typ, är betyget överlag vad jag sett.
Något säger mig att just raden "pseudopsykologiska insikter" kommer få Sigge att gå i taket i en viss podcast Har inte läst/lyssnat på boken än så jag avstår från att göra en bedömning själv.
Tänker inte lägga en spänn för att köpa Eklunds bok helt enkelt för att jag inte vill ge honom bra försäljningssiffror att runka till. Han måste ned på jorden lite.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!
Stöd Flashback
Swish: 123 536 99 96Bankgiro: 211-4106
Stöd Flashback
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!