Citat:
Ursprungligen postat av
ConnysSvetsOTaxi
Får börja med att tacka för svaren!
Ska kolla upp om den enhet ni (toby79 och keyzex) har rekommenderat är kompatibel med den bilen jag har. (Vilket för övrigt är som tidigare nämnt en Daewoo Kalos 1.4 SX -03)
Det låter som en ev väldigt enkel lösning på det problem som uppstått för mig (toby79). Du har ju helt rätt i att stolarna dom behöver man ju inte flytta på som ofta, men borde det inte räcka att ta isär kontakterna och spraya på lite elektronikspray för att få samma effekt? Då slipper jag dessutom all lödning och en ev knockout från en utlöst krockkudde.
Det tycker jag du ska göra. Men å andra sidan är 300-400 kr inte så farligt att lägga ut om de tar vanliga felkoder, för dessa kommer förr eller senare, plus att du har ett verktyg för vänner och bekanta eller vad du nu vill. Jag har flera stycken, varav ett alltid ligger i bilen.
Angående att klippa sladdarna eller bara fixa god kontakt så är det samma säkerhetsprocedur. Alla ingrepp med SRS ska man vara väldigt försiktig med. Normalt sett händer inget och jag har lagt en låg spänning på en kudde med mätinstrument utan att den löstes ut. Kruxet är att man inte alltid vet när man passerat gränsen, så man bör låta bli det.
Men det där med att ta på elektronikspray visst, det kan funka, men förmodligen har det blivit så pass mycket flex i han/hon-anslutningarna, eller att det skavt. Ofta är dom plätterade och blir den dålig så är det byte eller lödning kvar som gäller.
Det är dock alltid värt att testa. Kika lite hur det ser ut där kontakten sitter. Många bilar har kontaktstycket fastsatt i metallfjädrarna för sittdynan. Lägger man ett knä på stolen medan man dammsuger, mekar eller letar efter något så kan man knäcka till kontaktstycket och detta blir då genast en felkod. Normal sittning kan också påverka. Så ta en koll. Ofta är det enklast att skruva loss stolen och böja undan den så att man kan se ordentligt från alla håll.