• 1
  • 2
2014-04-19, 10:24
Medlem
ConnysSvetsOTaxis avatar
Hejsan!

Har tänkt att skaffa mig en OBD-II felkodsläsare och skulle behöva lite tips, råd och rekommendationer.

Har tittat på och blivit tipsad om olika modeller (Exempel finns på länkarna nedan) men står fortfarande och undrar vad man ska välja!? En sak är helt säker och det är att jag vill kunna ansluta felkodsläsaren via Wi-Fi eller Bluetooth till min smartphone för smart och smidig användning (Android). Jag vill dessutom att felkodsläsaren ska vara kapabel att läsa av och ta bort fler typer av felkoder än dom som kommer från bilens motor. (Exempelvis airbags osv)
Dessutom undrar jag om det är någon som helst skillnad att ansluta felkodsläsaren via Wi-Fi eller Bluetooth? Har märkt att vissa enheter utrustade med Wi-Fi helt klart är lite dyrare men fungerar dom bättre eller kan lösa fler problem för det?
Och vill gärna ha bra tips på appar som man kan använda i samband med Bluetooth och Wi-Fi anslutningsbara felkodsläsare.
(Har tidigare fått tips om exempelvis appen Torque Pro)

Länk 1 - 5: Bluetooth/Wi-Fi anslutningsbara felkodsläsare.

http://www.runns.se/se/art/biltillbe...-eobd-obd2.php
http://www.runns.se/se/art/biltillbe...rsoft-i620.php
http://www.runns.se/se/art/biltillbe...kodslasare.php
http://www.runns.se/se/art/biltillbe...bildiagnos.php
http://www.runns.se/se/art/biltillbe...rsoft-i610.php

Länk 6: Torque Pro.

https://play.google.com/store/apps/d...g.prowl.torque
Senast redigerad av ConnysSvetsOTaxi 2014-04-19 kl. 10:32. Anledning: Tillägg.
Citera
2014-04-19, 14:28
Medlem
toby79s avatar
Wifi eller blåtand är bara sättet att överföra informationen mellan fordonet och den enhet som ska presentera informationen. Det är mest beroende på vad man har för teknik på användarsidan som är avgörande i valet mellan kabel, BT eller Wifi.
En del har haft problem med trådlös kommunikation, en del gånger fungerar det inte alls.
Jag använder helst kabelöverföring för att säkerställa att kommunikationen inte bryts under en pågående process då det i värsta fall skulle kunna orsaka problem. Ska man bara läsa lite info så kan det kvitta, men gör man mer avancerade saker så vill man inte att det ska brista på dålig kommunikation.

Angående modellerna på ELM 327 så kommer du nog bli besviken på vilka system i fordonet den klarar av att läsa. ELM327 i sig själv är bara en ICkrets som är förprogrammerad för ett antal olika protokoll. Du skulle rent teoretiskt kunna köpa ICkretsen löst och med lite andra komponenter bygga ett eget verktyg som klarar samma saker som du har i de du länkade till.

Så vill du komma åt andra styrenheter behöver du andra IC-kretsar. Det har alltså inte så mycket med vilken app du installerar. Vill du att diagnosverktyget ska klara av SRS/ABS så ska det stå angivet att den klarar det. Normalt sett är det bara emissionsrelaterade felkoder man kan köpa läsare till, sen skiljer sig apparna åt på vilken information som presenteras beroende på om de är gratis, trial eller fullpris.

Det finns sätt att komma skapligt billigt undan genom att köpa en mer tillverkarspecifik diagnosutrustning, men man ska veta att betalar man inte fullpris hos den riktiga firman så kan det bli lite vad som helst som kommer hem. Köper man från Ebay, tradera, en del e-butiker osv. så är det oftast (alltid) kinakopior. Gör man sin hemläxa så kan man få tag på grejer som faktiskt fungerar riktigt bra.

Å andra sidan är det inte så väldigt svårt att felsöka fel i ABS-kretsar. SRS är lite kämpigare då det är mycket snäva toleranser på spänning och resistans, samt att man inte får koppla in vilka verktyg som helst hur som helst utan att riskera att man blåser av en påse. Dessutom kan du som regel inte köpa nya styrenheter för SRS utan måste vända dig till en som får och kan lösa problemet och då släcks lampan i priset.
Normalt sett så är det oftast dåliga kontakter någonstans i kretsen, typ skarvanslutningar till stolar om man får en lysande SRS-lampa och inte har krockat.
De flesta styrenheter godkänner att felet är lagat om all resistans är okej för att släcka lampan efter självkontroll. Släcks inte lampan är felet förmodligen kvar någonstans.
Citera
2014-04-19, 15:57
Medlem
keyzexs avatar
Vad har Du för bil ?

ELM327 klarar inte alla protokoll, det bästa är att köpa en kabel och program som är till just ditt märke.
Citera
2014-04-19, 16:01
Medlem
http://www.youtube.com/watch?v=XeEE0bEPgs8

Lycka till.
Citera
2014-04-20, 00:55
Medlem
http://www.runns.se/se/art/biltillbe...bildiagnos.php

Sån har jag, funkar utmärkt på jeep 1996-2002 det är enda bilarna jag provat på iof.
Men kunde både hitta och radera felkoder.
Köpte på ebay för ~10$ . Helt klart värt det

Andvänder dashcmd till ipad & iphone.

Funkar för mej som hobby mek
Citera
2014-04-20, 11:15
Medlem
ConnysSvetsOTaxis avatar
Börjar med att tacka för alla svar och all hjälp!

Till en början (keyzex) så ska jag säga att jag har en Daewoo Kalos 1,4 SX -03.
Det verkar dessutom som att dom produkter jag föreslagit inte kommer uppfylla mina förväntningar och krav (Enligt toby79 och keyzex) då jag behöver/vill ha en enhet som klarar av både SRS och ABS. Har nämligen ett problem med en SRS lampa som lyser p.g.a. att en givare är så pass känslig att minsta lilla felläsning resulterar i att lampan tänds (Var tydligen för högt motstånd vid dom sidmonterade krockkuddarna). Det kan kanske även förklaras av det som tidigare skrivits i tråden (Av toby79) om dålig kontakt. Men jag har varit hos en märkes auktoriserad verkstad för att få detta undersökt och dom förklarade för mig det jag tidigare skrev och släkte sedan lampan.

Enligt er som skrivit (toby79 och keyzex) så verkar det jämfört med dom produkter jag tittat på att en kabel anslutning och en mer modell specifik enhet är att föredra. Och efter att letat runt (med hjälp av Google) så har jag hittat denna enhet (Se länken nedan) som ligger både under butikens ABS och SRS kategorier och har dessutom kabel anslutning. Kan detta vara ett bättre alternativ till dom tidigare produkter jag föreslagit?

Länk: Felkodsverktyg.

http://www.runns.se/se/art/biltillbe...-u480-obd2.php

(Vill avsluta med att även tacka för tipsen från or99 och DrHess)
Citera
2014-04-20, 16:51
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnysSvetsOTaxi
Börjar med att tacka för alla svar och all hjälp!

Till en början (keyzex) så ska jag säga att jag har en Daewoo Kalos 1,4 SX -03.
Det verkar dessutom som att dom produkter jag föreslagit inte kommer uppfylla mina förväntningar och krav (Enligt toby79 och keyzex) då jag behöver/vill ha en enhet som klarar av både SRS och ABS. Har nämligen ett problem med en SRS lampa som lyser p.g.a. att en givare är så pass känslig att minsta lilla felläsning resulterar i att lampan tänds (Var tydligen för högt motstånd vid dom sidmonterade krockkuddarna). Det kan kanske även förklaras av det som tidigare skrivits i tråden (Av toby79) om dålig kontakt. Men jag har varit hos en märkes auktoriserad verkstad för att få detta undersökt och dom förklarade för mig det jag tidigare skrev och släkte sedan lampan.

Enligt er som skrivit (toby79 och keyzex) så verkar det jämfört med dom produkter jag tittat på att en kabel anslutning och en mer modell specifik enhet är att föredra. Och efter att letat runt (med hjälp av Google) så har jag hittat denna enhet (Se länken nedan) som ligger både under butikens ABS och SRS kategorier och har dessutom kabel anslutning. Kan detta vara ett bättre alternativ till dom tidigare produkter jag föreslagit?

Länk: Felkodsverktyg.

http://www.runns.se/se/art/biltillbe...-u480-obd2.php

(Vill avsluta med att även tacka för tipsen från or99 och DrHess)
Du skulle snarare behöva denna:
http://www.runns.se/se/art/biltillbe...erstallare.php
Men vad är det för kärra du har?

Sen om det med din kudde i stolen så brukar dom oftast lösa det med att klippa av kontaktstycket och löd ihop kablarna. Då blir det rätt motstånd. Nackdelen är att man inte bara kan koppla loss och lyfta ur stolen längre, men hur ofta behöver man göra det?

Ingreppet kan du göra själv om du har lödkunskaper. Se bara till att bryta strömmen och se till att den varit avslagen en stund innan du börjar rycka.

När du kopplar på strömmen så sätter du först nyckeln på tändning och sen lägger du på batteripolen igen. Då slipper du bli misshandlad av en kudde om det skulle vara något fel.
Citera
2014-04-20, 18:28
Medlem
keyzexs avatar
Jag tror det blir knepigt att hitta något bra till din bil, jag kollade mitt AutomCom och det var inte mycket den kunde göra med din bil, och då är det ett fullvärdigt interface med senaste uppdateringen.

Men jag tror nog på den som toby79 rekommenderar, men be dom kolla om den fungerar på din bil först.

Förövrigt så är Runns helt okey att handla i från.

Här är en bild dump på Daewo Kalos från AutoCom
http://www.ladda-upp.se/image.php?id=97950&size=full
Citera
2014-04-20, 22:02
Medlem
ConnysSvetsOTaxis avatar
Får börja med att tacka för svaren!

Ska kolla upp om den enhet ni (toby79 och keyzex) har rekommenderat är kompatibel med den bilen jag har. (Vilket för övrigt är som tidigare nämnt en Daewoo Kalos 1.4 SX -03)

Det låter som en ev väldigt enkel lösning på det problem som uppstått för mig (toby79). Du har ju helt rätt i att stolarna dom behöver man ju inte flytta på som ofta, men borde det inte räcka att ta isär kontakterna och spraya på lite elektronikspray för att få samma effekt? Då slipper jag dessutom all lödning och en ev knockout från en utlöst krockkudde.
Citera
2014-04-21, 00:55
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Får börja med att tacka för svaren!

Ska kolla upp om den enhet ni (toby79 och keyzex) har rekommenderat är kompatibel med den bilen jag har. (Vilket för övrigt är som tidigare nämnt en Daewoo Kalos 1.4 SX -03)

Det låter som en ev väldigt enkel lösning på det problem som uppstått för mig (toby79). Du har ju helt rätt i att stolarna dom behöver man ju inte flytta på som ofta, men borde det inte räcka att ta isär kontakterna och spraya på lite elektronikspray för att få samma effekt? Då slipper jag dessutom all lödning och en ev knockout från en utlöst krockkudde.
Det tycker jag du ska göra. Men å andra sidan är 300-400 kr inte så farligt att lägga ut om de tar vanliga felkoder, för dessa kommer förr eller senare, plus att du har ett verktyg för vänner och bekanta eller vad du nu vill. Jag har flera stycken, varav ett alltid ligger i bilen.

Angående att klippa sladdarna eller bara fixa god kontakt så är det samma säkerhetsprocedur. Alla ingrepp med SRS ska man vara väldigt försiktig med. Normalt sett händer inget och jag har lagt en låg spänning på en kudde med mätinstrument utan att den löstes ut. Kruxet är att man inte alltid vet när man passerat gränsen, så man bör låta bli det.

Men det där med att ta på elektronikspray visst, det kan funka, men förmodligen har det blivit så pass mycket flex i han/hon-anslutningarna, eller att det skavt. Ofta är dom plätterade och blir den dålig så är det byte eller lödning kvar som gäller.
Det är dock alltid värt att testa. Kika lite hur det ser ut där kontakten sitter. Många bilar har kontaktstycket fastsatt i metallfjädrarna för sittdynan. Lägger man ett knä på stolen medan man dammsuger, mekar eller letar efter något så kan man knäcka till kontaktstycket och detta blir då genast en felkod. Normal sittning kan också påverka. Så ta en koll. Ofta är det enklast att skruva loss stolen och böja undan den så att man kan se ordentligt från alla håll.
Citera
2014-04-21, 10:23
Medlem
ConnysSvetsOTaxis avatar
Tackar för svaret!

Har i alla fall skickat iväg ett mail och frågat. Som du säger (toby79) så är det ju inte många hundralappar för att kunna åtgärda ett fel som kommer att uppstå i framtiden. Vare sig det är på den här bilen eller någon bil i framtiden. Dessutom var det halva priset just nu på denna enhet så det är ju ett väldigt lägligt tillfälle att slå till.

Jag ska kolla om jag hittar rätt kontakt och vara ytterst försiktig, samt inte glömma att bryta strömmen innan jag gör någon form av åtgärd. Kan jag inte se vilken kontakt som är rätt så kan jag ju smörja upp dom som finns under stolen. Då blir nog sätesvärmaren glad dessutom! Haha.
Men även om jag lyckas åtgärda felet med hjälp av elektronikspray eller liknande kan det inte vara så att lampan fortsätter lysa i väntan på att felkoden ska återställas/tas bort?
Citera
2014-04-21, 13:46
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Tackar för svaret!

Har i alla fall skickat iväg ett mail och frågat. Som du säger (toby79) så är det ju inte många hundralappar för att kunna åtgärda ett fel som kommer att uppstå i framtiden. Vare sig det är på den här bilen eller någon bil i framtiden. Dessutom var det halva priset just nu på denna enhet så det är ju ett väldigt lägligt tillfälle att slå till.

Jag ska kolla om jag hittar rätt kontakt och vara ytterst försiktig, samt inte glömma att bryta strömmen innan jag gör någon form av åtgärd. Kan jag inte se vilken kontakt som är rätt så kan jag ju smörja upp dom som finns under stolen. Då blir nog sätesvärmaren glad dessutom! Haha.
Men även om jag lyckas åtgärda felet med hjälp av elektronikspray eller liknande kan det inte vara så att lampan fortsätter lysa i väntan på att felkoden ska återställas/tas bort?
Det är svårt att säga hur den kommer att reagera, men börja med att jucka lite försiktigt på anslutningarna. Starta inte igång systemet förrän kontakten har torkat efter att du sprayat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in