Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-19, 02:17
  #1
Medlem
Det började i tisdags när jag satt vid datorn. Jag bara började plötsligt se konstigt. Det känns så svårt o förklara hur jag känner mig...jag är helt enkelt inte mig själv när jag kollar, allt känns så underligt, det känns som om någon lever mitt liv och att jag bara ser på, fast jag är medvetande om vad jag gör och vad jag säger. Allting känns så underligt... Som om jag inte är närvarande. När jag går och lägger mig varje natt så hoppas jag att jag vaknar nästa morgon och mår bra igen, men ikke det började i tisdags och nu är det fredag, det känns så trist eftersom jag inte vet varför detta har kommit och dessutom har jag viktiga saker o göra. Mitt påsklov är förstört och jag vet inte vad det är som händer med mig. Istället för o leva så här önskar jag hellre att jag låg död.. Vad ska jag göra? Hjälp

(Skriver från mobil så ber om ursäkt om det finns stavfel och så, jag är ganska orolig
Citera
2014-04-19, 02:19
  #2
Medlem
Wayne.s avatar
Derealisation.
__________________
Senast redigerad av Wayne. 2014-04-19 kl. 02:21.
Citera
2014-04-19, 02:30
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wayne.
Derealisation.

Hur blir jag av med skiten? Jag orkar inte mera
Citera
2014-04-19, 02:40
  #4
Medlem
Wayne.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madrassen
Hur blir jag av med skiten? Jag orkar inte mera

Du försöker aktivt förändra dina tankegångar och intala dig själv att det enbart är du som upplever verkligheten som du gör och ingen annan. Derealisation är en extrem börda som jag själv blivit offer för.
Citera
2014-04-19, 02:41
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wayne.
Du försöker aktivt förändra dina tankegångar och intala dig själv att det enbart är du som upplever verkligheten som du gör och ingen annan. Derealisation är en extrem börda som jag själv blivit offer för.

Jag kanske överdriver men det jag är rädd för är att jag ska ha det hela livet. Men det måste väl försvinna, eller?
Citera
2014-04-19, 02:44
  #6
Medlem
Wayne.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madrassen
Jag kanske överdriver men det jag är rädd för är att jag ska ha det hela livet. Men det måste väl försvinna, eller?

Må så vara, jag blev av med min derealisation efter 8 månader vissa lever med det för alltid och lär sig acceptera det. Vi sätter nu ingen diagnos, bättre att du går och söker hjälp i så fall. Du kan mycket väl ha något annat som får dig att uppleva saker och ting på det sättet som du gör. Jag associerar bara med dereal för det lät som det när du beskrev.
Citera
2014-04-19, 02:50
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wayne.
Må så vara, jag blev av med min derealisation efter 8 månader vissa lever med det för alltid och lär sig acceptera det. Vi sätter nu ingen diagnos, bättre att du går och söker hjälp i så fall. Du kan mycket väl ha något annat som får dig att uppleva saker och ting på det sättet som du gör. Jag associerar bara med dereal för det lät som det när du beskrev.

Du hade det 24/7 i 8 månader? Jag hade ALDRIG accepterat nåt sånt här
Citera
2014-04-19, 02:51
  #8
Medlem
Yugens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madrassen
Jag kanske överdriver men det jag är rädd för är att jag ska ha det hela livet. Men det måste väl försvinna, eller?

Tycker inte att du ska vara rädd, har läst i länken som ovan skribent delade. Står just att det här har väldigt mycket med ångest att göra och att just oroa sig över "orsaken" eller som du vara rädd att den aldrig försvinner bara förvärrar den ångest som fått det här att gro.

Eftersom den kan ha så många olika orsaker inklusive mer fysiska, tycker att bäst är att du tar kontakt med din vårdcentral, så att du går till botten med det här med vården. Du ska inte behöva gå runt med det här ensam, ensamheten bara förvärrar.
Citera
2014-04-19, 02:56
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yugen
Tycker inte att du ska vara rädd, har läst i länken som ovan skribent delade. Står just att det här har väldigt mycket med ångest att göra och att just oroa sig över "orsaken" eller som du vara rädd att den aldrig försvinner bara förvärrar den ångest som fått det här att gro.

Eftersom den kan ha så många olika orsaker inklusive mer fysiska, tycker att bäst är att du tar kontakt med din vårdcentral, så att du går till botten med det här med vården. Du ska inte behöva gå runt med det här ensam, ensamheten bara förvärrar.

Hade ringt vårdcentralen, men det är ju långhelg nu

Nu ska jag gå sova och hoppas att det är borta när jag vaknar, annars vet jag inte vad jag tar mig till
Citera
2014-04-19, 03:52
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madrassen
Hade ringt vårdcentralen, men det är ju långhelg nu

Nu ska jag gå sova och hoppas att det är borta när jag vaknar, annars vet jag inte vad jag tar mig till

Försök att göra saker du tycker är kul för att få ditt fokus på något annat. Jag vet att det är fruktansvärt svårt men ge inte upp!
Försök också att undvika drycker med koffein eftersom det kan förstärka fenomenet.
Citera
2014-04-19, 05:15
  #11
Medlem
Pattcancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAlejz
Försök att göra saker du tycker är kul för att få ditt fokus på något annat. Jag vet att det är fruktansvärt svårt men ge inte upp!
Försök också att undvika drycker med koffein eftersom det kan förstärka fenomenet.

Exakt detta. När känslan dyker upp nästa gång så ägna dig åt någonting som du älskar att sysselsätta sig med. Det har hjälpt mig att bli kvitt overklighetskänslor som kommit och gått under ett års tid.

Om du har någon hobby eller liknande som kräver din fulla koncentration så rekommenderar jag att du tar dig tid att fokusera på det ett tag. Upprepa detta varje gång känslan dyker upp.

Lycka till!
Citera
2014-04-19, 06:19
  #12
Medlem
Har inte läst alla svar men: har haft samma sak och det försvinner! Hade det första gången när jag va 15o de va för jag hade sneat på cannabis woho! Men mitt tips är att ät en glass och kolla på nån kul film. Eller ät nyttigt och drick vatten, om det inte försvinner då så lär det göra det snart för du kommer att komma in i andra tankar
Oroa dig inte!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback