Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-19, 01:42
  #1
Medlem
Glodjurets avatar
EXP: Pudel gick till attack – bet en man i pungen
Citat:
Hundattacken, som skedde i Sölvesborg, har blivit ett ärende för Blekingepolisen. En anmälan om brott mot lagen om tillsyn av hundar och katter har upprättats.
En man i 50-årsåldern blev i tisdags utsatt för en hundattack. En kungspudel hoppade på mannen, varpå dito lade sig ned på marken. Det skulle han tydligen inte gjort. Jycken gick då nämligen till "riktig attack".
Både skinka och pung blev bitna, med stor smärta till följd.

Frågor:
Vad är kungspudel för (våldsam) hund egentligen? Varför detta angrepp?
Var det ett enstaka (ut)fall av en kungspudel? Vad säger ni som kan hundrasen bra?
Gjorde mannen fel som la sig ner?

Hur lämplig är kungspudel egentligen som husdjur (med tanke på denna pungattack)?

Vad bör hända med denna anmälan som ligger på polisens bord, tycker ni? Bör ägaren/kvinnan straffas? Hur då i så fall? Ska pudeln tas av daga rent av?

Diskutera!
__________________
Senast redigerad av Glodjuret 2014-04-19 kl. 01:52.
Citera
2014-04-19, 02:48
  #2
Medlem
Varför la han sig ner, det känns ju ganska korkat. Men nog om det och över till hunden.

Pudlar är tuffare hundar än många tror... Det är inte deras fel att de blir löjligt klippta samt uppskattade av ägare som vill ha dem som accessoar.

Klart ägaren bör straffas och hunden tas av daga.
Citera
2014-04-19, 07:41
  #3
Medlem
Här hört nångång att pudlar är rätt benägna att bita folk mer än andra hundraser, dock ej sett statistik på det, men hört från flera.
Citera
2014-04-19, 09:58
  #4
Medlem
Spackelackans avatar
Vi har haft ett flertal kungspudlar i familjen under min uppväxt och alla av dem har varit mycket fredliga och kärleksfulla jyckar både mot barn, främlingar och andra jyckar.

Pudeln (Stor som liten) är dock en väldigt energisk ras som förutom mycket lek och motion även behöver hjärngympa, då den hör till dom intelligentare raserna.

Pudeln är inte framavlad för att vara varken tuff eller vaktig då den från början var ämnad som en vattenapporterande hund, men en understimulerad pudel kan lätt bli riktigt jobbig och tyvärr aggressiv om det vill sig illa.

Kanske herren som blev pungbiten hade jävlats med pudeln på något vis, och att hunden helt enkelt ledsnat?
__________________
Senast redigerad av Spackelackan 2014-04-19 kl. 10:01.
Citera
2014-04-19, 10:01
  #5
Medlem
Zanizailas avatar
Lite humoristisk artikel... men vad är det med folk och "Är det här en FARLIG ras?!!!" "Vågar jag låta mina barn gå ut själva när det finns amstaff/malamute/pudlar där ute?"

Det är som att folk tror att alla hundraser är officiellt "säkra" tills en av dem biter någon, och då är varje individ av den rasen en potentiell "mördare". Som för ett par år sedan när en kvinna blev attackerad av två Alaskan malamute efter hon fallit av sin häst, och folk började gapa om "Är Alaskan Malamute en FARLIG ras?!"

När ska folk fatta att ALLA hundar kan bita, ALLA har de käkar och tänder, ALLA har vargens jaktinstinkt kvar i någon form, ALLA har vargens försvarsinstinkt kvar i någon form, ALLA är rovdjur med vassa tänder och sina naturliga instinkter kvar.
Citera
2014-04-19, 11:03
  #6
Medlem
Brain-Levels avatar
Finns väl inget som heter "Kungspudel"?
Citera
2014-04-19, 14:07
  #7
Medlem
Zanizailas avatar
Nej, det är storpudel eller standard(?), men de icke-hundintresserade tror fortfarande att de heter kungspudel.
Citera
2014-04-19, 15:45
  #8
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zanizaila
Nej, det är storpudel eller standard(?), men de icke-hundintresserade tror fortfarande att de heter kungspudel.

Storpudel är rasen. Kungspudel har jag aldrig hört. Har väl aldrig funnits. Eller finns det drottning och prinspudlar också?
Citera
2014-04-19, 15:53
  #9
Medlem
Glodjurets avatar
Attackerande kungspudlar/storpudlar/storkungspudlar (kär jycke kan ha många namn) är nog inte att leka med. Vid närmare koll i bekantskapskretsen (bor på landsbygden i södra Sverige) verkar det som denna hundras kan vara en aggressiv rackare när det vill sig och den är på det humöret.

Att bita i pungen är väl ändå inte så vanligt? Kan den ha bitit där av misstag (omöjligt att veta förstås)?

Ja, varför la sig mannen ned? Ökar inte det risken för (ännu mer) angrepp från arga/"störda" jyckar? Får 50-åringen därför delvis skylla sig själv?

Vore intressant att höra mannen uttala sig om händelseförloppet och hans förklaring till varför han valde att lägga sig ner.
__________________
Senast redigerad av Glodjuret 2014-04-19 kl. 15:58.
Citera
2014-04-19, 22:41
  #10
Medlem
Man ska vara försiktig med att dra en hel ras över en och samma kam pga en individs handlande! Jag var ute och gick med min hund (en amstaff) när en storpudel kom springandes mot oss och attackerade min hund, hatar ju inte alla pudlar för den händelsen!!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback