Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-19, 01:16
  #1
Medlem
När jag lämnade in min bil för byte av sommardäck blev jag informerad om att mönsterdjupet på däcken inte var det bästa. Runt 3mm på bakdäcken o 2,5mm på framdäcken. Aj aj. Frågade om råd och blev informerad om att köra försiktigt vid regn då risken för vattenplaning är hög om man har kassa däck. Typ max 70km/h lr nåt..

Kollade runt på nätet o det verkar ju stämma Risken för vattenplaning ökar markant om mönsterdjupet understiger 3mm redan vid rel låga hastigheter 70-80km/h.

Dom två gånger jag varit ute i trafiken vid regn sedan däckbytet har jag hållit 70 på motorvägen. Känns lite onödigt men enligt den fakta jag har nödvändigt.

Har bara haft körkort o bil nån månad o vet inte hur jag ska bedöma det här. Vad tycker ni?

Är vattenplaning en verklig risk? Någon som haft dåliga däck o råkat ut för det? Vad hände? Var det mycket vatten på vägen? Gick det bra ändå?

EDIT:
Har inte råd att köpa nya däck by the way.

Känns lite trist om jag "tvingas" till snigelfart vid regn tills jag nån gång i framtiden köper nya däck.
__________________
Senast redigerad av Turbohaler666 2014-04-19 kl. 01:19.
Citera
2014-04-19, 01:24
  #2
Medlem
Prestifilippos avatar
Ja vattenplaning är en riktig risk! Riktigt pundigt att underskatta risker i trafiken. Tycker du är ansvarsfull som respekterar faran!

Däremot så tycker jag inte att du måste ligga och pressa 3an och fyran på motorväg såvida det inte är rejäl risk för vattenplaning. Det absolut bästa vore naturligtvis att byta däck, något du kommer bli tvungen att göra förr eller senare i vilket fall.

Jag har råkat ut för riktigt rejäla vattenplaningar och det är något du absolut vill undvika! Särskilt på motorväg med tät trafik. Jag lyckades parera det hela och jag och mina passagerare klarade sig oskadda. Men jag har polare som det inte gått lika bra för, dödsfall och allvarliga skador har inträffat.

Däckdjupet är viktigt, men väldigt mycket hänger också på dig som förare och din körteknik.
__________________
Senast redigerad av Prestifilippo 2014-04-19 kl. 01:27.
Citera
2014-04-19, 01:27
  #3
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
När jag lämnade in min bil för byte av sommardäck blev jag informerad om att mönsterdjupet på däcken inte var det bästa. Runt 3mm på bakdäcken o 2,5mm på framdäcken. Aj aj. Frågade om råd och blev informerad om att köra försiktigt vid regn då risken för vattenplaning är hög om man har kassa däck. Typ max 70km/h lr nåt..

Kollade runt på nätet o det verkar ju stämma Risken för vattenplaning ökar markant om mönsterdjupet understiger 3mm redan vid rel låga hastigheter 70-80km/h.

Dom två gånger jag varit ute i trafiken vid regn sedan däckbytet har jag hållit 70 på motorvägen. Känns lite onödigt men enligt den fakta jag har nödvändigt.

Har bara haft körkort o bil nån månad o vet inte hur jag ska bedöma det här. Vad tycker ni?

Är vattenplaning en verklig risk? Någon som haft dåliga däck o råkat ut för det? Vad hände? Var det mycket vatten på vägen? Gick det bra ändå?

EDIT:
Har inte råd att köpa nya däck by the way.

Känns lite trist om jag "tvingas" till snigelfart vid regn tills jag nån gång i framtiden köper nya däck.
Vattenplaning kan vara en väldigt farlig grej. Tänk dig en som åker vattenskidor, det är vattenplaning.

Det finns sätt att undvika detta och det är dels med bra däck, men inte ens då är man säker. Men för att undvika vattenplaning så ska man undvika att köra i hjulspåren som ofta finns. Likaså behöver man ha beredskap om det ligger vatten tvärs över vägbanan. Normal blöthet på vägen är i regel ingen fara, inte mer än att oljor gör att det blir halt och det blir halt med alla däck.

Håll i ratten, låt bli att styra i onödan och låt farten sänkas av sig själv, nästan som om du skulle komma ut i stödremsan bredvid asfalten.. Då klarar du det.
Citera
2014-04-19, 01:30
  #4
Medlem
-defekt-s avatar
Bra mönsterdjup på kassa däck "kvalité" kan vara värre än dåligt mönsterdjup.
Själv tycker jag att tillåtna 1,6mm är helt åt helvetet.
Skaffa dig bra däck, annars riskerar du bli statestik.
3000kr är en billig livförsäkring
Citera
2014-04-19, 01:31
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prestifilippo
Ja vattenplaning är en riktig risk! Riktigt pundigt att underskatta risker i trafiken. Tycker du är ansvarsfull som respekterar faran!

Däremot så tycker jag inte att du måste ligga och pressa 3an och fyran på motorväg såvida det inte är rejäl risk för vattenplaning. Det absolut bästa vore naturligtvis att byta däck, något du kommer bli tvungen att göra förr eller senare i vilket fall.

Jag har råkat ut för riktigt rejäla vattenplaningar och det är något du absolut vill undvika! Särskilt på motorväg med tät trafik. Jag lyckades parera det hela och jag och mina passagerare klarade sig oskadda. Men jag har polare som det inte gått lika bra för, dödsfall och allvarliga skador har inträffat.

Däckdjupet är viktigt, men väldigt mycket hänger också på dig som förare och din körteknik.

Tråkigt med dina polare som råkat illa ut

Hade du kassa däck? Eller höll du hög hastighet? Eller både ock?

Hur kändes det? Vad gjorde du? Vad menar du med körteknik?
Citera
2014-04-19, 01:34
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Vattenplaning kan vara en väldigt farlig grej. Tänk dig en som åker vattenskidor, det är vattenplaning.

Det finns sätt att undvika detta och det är dels med bra däck, men inte ens då är man säker. Men för att undvika vattenplaning så ska man undvika att köra i hjulspåren som ofta finns. Likaså behöver man ha beredskap om det ligger vatten tvärs över vägbanan. Normal blöthet på vägen är i regel ingen fara, inte mer än att oljor gör att det blir halt och det blir halt med alla däck.

Håll i ratten, låt bli att styra i onödan och låt farten sänkas av sig själv, nästan som om du skulle komma ut i stödremsan bredvid asfalten.. Då klarar du det.

Ska man tolka det som att så länge det är raksträcka o man låter bli att styra o släpper gasen går farten ner till slut o allt går väl?
Citera
2014-04-19, 01:35
  #7
Medlem
StigAllans avatar
Om man ska köra annat än inne i stan på låg hastighet så är däcken en billig livförsäkring.
Vattenplaning innebär att fästet släpper och du är maktlös tills däcken tar och du kan snurra åt helvete.
Citera
2014-04-19, 01:37
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -defekt-
Bra mönsterdjup på kassa däck "kvalité" kan vara värre än dåligt mönsterdjup.
Själv tycker jag att tillåtna 1,6mm är helt åt helvetet.
Skaffa dig bra däck, annars riskerar du bli statestik.
3000kr är en billig livförsäkring

Är det verkligen så illa?

Det verkar som att jag inte överdrev den här gången.. Men det känns sååå tråkigt att puttra omkring 70 på motorvägen.
Citera
2014-04-19, 01:42
  #9
Medlem
BAB7s avatar
Lika bra att du köper nya sommardäck, värdelöst att köra med dåliga däck i ett halvår nu.
Köp inga kinesiska däck bara.
Citera
2014-04-19, 01:43
  #10
Medlem
Zverkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
Ska man tolka det som att så länge det är raksträcka o man låter bli att styra o släpper gasen går farten ner till slut o allt går väl?

Ja, jag har råkat ut för det flera gånger och gör man så brukar det gå bra. Åtminstone om man får vattenplaning på bägge sidorna samtidigt. Vattenplanar bara den ena sidan är det däremot svårare att hantera och större risk att man snurrar.

Edit: Något man absolut ska låta bli om man får vattenplaning är hastiga eller stora rattrörelser. För om framdäcken inte riktigt pekar i körriktningen när de får grepp igen kan man få stora problem.
__________________
Senast redigerad av Zverker 2014-04-19 kl. 01:55.
Citera
2014-04-19, 01:44
  #11
Medlem
Körde en sträcka i högre hastighet vid regn. Det va motorväg med vatten i fårorna men försökte undvika just fårorna bäst jag kunde. Höll en hastighet av 90-110. Inbillar mig att bilen vid några tillfällen "släppte" från vägen bara lite. Vet inte om det var inbillning.

Kan man få minivattenplaning lr va det bara inbillning?

EDIT:
Hade jävligt bråttom o va faktiskt lite skraj. Annars är jag ansvarsfull o kör 70 när det regnar.
Citera
2014-04-19, 01:51
  #12
Medlem
BAB7s avatar
https://www.youtube.com/watch?v=U59mGajkN5Y
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback