Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2014-06-02, 18:31
  #97
Medlem
Schlaktads avatar
Ja, det har jag.

Jag vet inte hur sugna ni är på att lägga ut halva lönen på en lördag, men det är ingen nyhet att svensk skatt på alkohol är ganska höga = inte många som köper = säljer bara sunkiga drinkar.
Köp hem dina egna saker, dra hem massa polare och njut av din drink och rösta något som är emot den höga alkoholskatten så ska du se att dina barbie-drinkar är där en helg
Citera
2014-06-02, 18:39
  #98
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaktad
Ja, det har jag.

Jag vet inte hur sugna ni är på att lägga ut halva lönen på en lördag, men det är ingen nyhet att svensk skatt på alkohol är ganska höga = inte många som köper = säljer bara sunkiga drinkar.
Köp hem dina egna saker, dra hem massa polare och njut av din drink och rösta något som är emot den höga alkoholskatten så ska du se att dina barbie-drinkar är där en helg

Hur är det med blended whisky då? Blir det också en "barbie-drink" så fort två olika whiskys blandas?

För övrigt har jag aldrig sagt att jag tycker det är rimligt att vara ute hela lördagen och dricka den dyraste finspriten. Det är lika dumt som att säga "hur fan ska du ha råd med oxfilé varenda dag?" när någon undrar var det finns bra oxfilé.
Citera
2014-06-02, 19:13
  #99
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaktad
Med "gott" så menade jag dyra sockriga drinkar, tyckte jag inte var så svårt att lista ut faktiskt.

Visst om du vill pröjsa 150 spänn för en drink på krogen det så gör det, jag gör det ibland, men jag sa att jag är less på folk som Alltid ska göra det bara för att de inte tål öl eller något annat som inte innehåller 90% socker.

Jag har tillräckligt välutvecklade smaklökar för att uppskatta andra grundsmaker än sött. Jag är ledsen för din skull om du inte har det. Jag, och många andra, tål öl alldeles utmärkt. Jag uppskattar en god öl precis som jag uppskattar en Dry Martini.

Citat:
Ursprungligen postat av Schlaktad
Ja, det har jag.

Jag vet inte hur sugna ni är på att lägga ut halva lönen på en lördag, men det är ingen nyhet att svensk skatt på alkohol är ganska höga = inte många som köper = säljer bara sunkiga drinkar.
Köp hem dina egna saker, dra hem massa polare och njut av din drink och rösta något som är emot den höga alkoholskatten så ska du se att dina barbie-drinkar är där en helg

Vet inte hur dåligt du tjänar, men om jag väljer en välbalanserad cocktail istället för 2-3 öl så har jag bra mycket mer än halva lönen kvar. Kombinera med förkrök vid behov.

"Barbie-drinkar"... din jävla praktfjant.
__________________
Senast redigerad av OldFashioned 2014-06-02 kl. 19:16.
Citera
2014-06-02, 21:02
  #100
Medlem
Mr.Nesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke-K
Hur gör de den, whiskey och citronmix, eller är det någon som försökt göra på riktigt (färsk citronsaft och sockerlag)? Brukar vara en massa citronsyra tillsatt i drinkmixen.
Det ser alltid ut som färsk citronsaft men kan inte vara säker, brukar vara mörkt så ser inte så bra

Citat:
Ursprungligen postat av hunnitandfiddy
De har säkert attityden att citronjuicen och sockret är där för att dölja whiskysmaken, och då blir det aldrig bra. Citronen och sockret ska komplimentera whiskyn.

Ja, precis. För den senaste jag fick kunde jag inte ens dricka upp, men insåg samtidigt att det troligtvis inte var värt att be om en ny då den säkert varit lika dålig..
Citera
2014-06-11, 02:25
  #101
Medlem
Är inte svaret på frågan väldigt enkel?

Det blandas väldigt mycket bra drinkar i Sverige, varav många är i världsklass. Letar du efter en riktigt bra cocktail kan jag ge dig väldigt många ställen som håller en nivå i stil med, eller bättre, toppbarer i världen.

Tillgång och efterfrågan gör dock att 99% av alla barer i Sverige tjänar bättre på groggar - om det har med alkoholskatten, ointresserade gäster eller att folk oftast bara går ut för fyllan och inte smaken är en annan diskussion.
Citera
2014-06-11, 03:07
  #102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Visst, man skall inte hejdlöst blanda begreppen drink och cocktail. Dock kan en cocktail mycket väl blandas med avsikten att minska den spritiga smaken genom tillsats av nya smaker eller via någon form av utspädning.

- Daiquiri > 3/5 Bacardi Rom, 1/5 sockerlag, 1/5 pressad citron.

Men jag förstår hur du menar...visst är det skillnad på en grogg och en cocktail.

Skulle påstå att Daiquiri är ett väldigt bra exempel på min definition på en cocktail. Vatten, lime och sockret är där för att komplettera och framhäva smaker, inte för att dölja något.

Men förstår vad du menar, ta en Negroni som exempel. Har precis plockat ut en batch som legat fatlagrad i tre månader, och tanken var att hålla den i kyld och servera direkt från tunnan, men utvattnandet från tex att röra den saknades och den smakade helt enkelt inte lika bra. Jag tillsätter nu 5-10ml vatten till varje 50ml (beroende på isen) , men för helhetens och smakens skull, inte för att "minska alkoholsmaken". Vatten I det här fallet hjälpte att binda smakerna och lyfta fram alkoholen.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback