Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-18, 23:32
  #1
Medlem
Walker84s avatar
Hur fixar jag bräckt vatten till mitt akvarium?
Att det finns olika salthalter i olika bräckta vatten vet jag, men om man utgår från saltvatten så borde det gå lättare att räkna ut hur salt mitt vatten ska vara, det finns tabeller på hur många procent salt bräckt vatten innehåller, det är en nedre och en övre gräns.

Tex: om jag har en liter saltvatten från havet, hur mycket salt är det i den litern då i procent räknat?
Jag har sökt lite lätt på nätet men inte hittat nått vettigt svar.

Detta kan vara fel forum, men då får nån moderator flytta tråden.
Citera
2014-04-18, 23:59
  #2
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walker84
Hur fixar jag bräckt vatten till mitt akvarium?
http://www.aquacalculator.com/acalc/Windows-en.html

Citat:
Detta kan vara fel forum,
Nåt fel på husdjur?
Citera
2014-04-19, 00:19
  #3
Medlem
Walker84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
http://www.aquacalculator.com/acalc/Windows-en.html
Nåt fel på husdjur?
Får kolla på den, men den verkade omständlig?

Inget fel, vill bara få rätt vatten för en "födande" krabba.
Citera
2014-04-19, 00:44
  #4
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walker84
Får kolla på den, men den verkade omständlig?
Ingen aning, hitta länken på saltvattensguiden så inte använt den själv.

Citat:
Inget fel, vill bara få rätt vatten för en "födande" krabba.
Syftade på delforumet husdjur som ligger under kategori hem, vad är det för krabba?
Försökt att googla på krabbans latinska namn och "breeding"? bra sätt att hitta odlingsguider på.
Citera
2014-04-19, 21:56
  #5
Medlem
tubermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walker84
Hur fixar jag bräckt vatten till mitt akvarium?
Att det finns olika salthalter i olika bräckta vatten vet jag, men om man utgår från saltvatten så borde det gå lättare att räkna ut hur salt mitt vatten ska vara, det finns tabeller på hur många procent salt bräckt vatten innehåller, det är en nedre och en övre gräns.

Tex: om jag har en liter saltvatten från havet, hur mycket salt är det i den litern då i procent räknat?
Jag har sökt lite lätt på nätet men inte hittat nått vettigt svar.

Detta kan vara fel forum, men då får nån moderator flytta tråden.
Bara att ta 50/50 salt och sötvatten
Citera
2014-04-19, 22:58
  #6
Medlem
Walker84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuberman
Bara att ta 50/50 salt och sötvatten

Ja, det är ju den halvseriösa vägen, jag tänkte dock försöka vara lite mer noga.
Citera
2014-04-19, 23:08
  #7
Medlem
Walker84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Ingen aning, hitta länken på saltvattensguiden så inte använt den själv.

Syftade på delforumet husdjur som ligger under kategori hem, vad är det för krabba?
Försökt att googla på krabbans latinska namn och "breeding"? bra sätt att hitta odlingsguider på.



Jag tänkte på husdjursforumet också, men sen tänkte jag att eftersom det mer handlade om vattnets "kemi" och hur jag räknar ut en viss salthalt osv så chansade jag på kemidelen.

Jag tror att det är denna jag har: Rödklo krabba "Metasesarma aubryi"

Det verkar vara rätt taskigt med info om allt som har med akvariekrabbor att göra, nu är jag iof rätt taskig själv på data så det kan iof vara jag som inte duger till att hitta rätt info.
Citera
2014-04-20, 10:02
  #8
Medlem
Salthalten i vanligt havsvatten brukar vara ca 3,5 %. I akvarieböcker brukar det rekommenderas att man tar färdigblandat salt till saltvattensakvarier (finns på zooaffärer, använd inte koksalt) i stället för att ta havsvatten ur havet, även till bräckt vatten. Jag kommer inte ihåg exakt vad procenthalten salt är i bräckt vatten, men tror att det kan vara ca 1 till 1,5 %. För att kontrollera salthalten använder man en speciell densiometer. Salthalten i bräckvatten brukar variera och arter som lever sånt vatten brukar därför vara tåliga för variationer. Jag vet att det finns böcker om bräckvattenakvarier, kommer tyvärr inte ihåg vad de heter, utom Biotopakvariet, av Benny B. Larsen & F. Ingemann Hansen. Det allra bästa vore nog att ringa ett offentligt akvarium och fråga hur de gör med bräckvattenarter.
Citera
2014-04-20, 22:41
  #9
Medlem
Vuxenporrs avatar
Öresund ligger på runt 1,5%, Östersjön i höjd med Stockholm typ 0,09%.

http://baltic.mersea.eu.org/Figures/baltic.png

http://www.sciencelearn.org.nz/var/s...n-salinity.jpg

http://species-identification.org/sp..._japan&id=1745
här har vi krabbskrället. Tropisk, verkar det som, är det flodmynningar den vill föda i?
Citera
2014-04-20, 23:17
  #10
Medlem
Walker84s avatar
Tack för svaren, jag ska luska runt lite, jag ska iaf köpa akvariesalttabletter, sen får jag kolla på hur mycket av den som ska i vattnet, men jag antar att det borde vara ca 1viktprocent av den totala vikten av vattnet, dvs i detta fall 5L, tänker jag helt fel då eller låter det vettigt?


http://species-identification.org/sp..._japan&id=1745
här har vi krabbskrället. Tropisk, verkar det som, är det flodmynningar den vill föda i?

Ja denna verkar det vara, grejen är den att den fixar att leva i sötvattensakvarium, jag har den i ett sånt nu, men nu bär den på rom, och om det skulle bli yngel av rommen så behöver de ha bräckt vatten för att överleva, detta enligt rätt vaga källor, men jag vet inget mer själv så jag tänkte prova att hiva över den i bräckakvariet för att föda.
__________________
Senast redigerad av Walker84 2014-04-20 kl. 23:25.
Citera
2014-04-21, 11:16
  #11
Medlem
Det borde funka att väga upp en viktprocent salt till bräckvattnet. Tänk också på att gradvis acklimatisera krabban till den nya salthalten, t ex genom att lägga den i en påse med det gamla vattnet och låta det nya vattnet långsamt rinna in genom t ex en tunn slang med en slangklämma runt.
Citera
2014-04-21, 13:25
  #12
Medlem
Walker84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars H
Det borde funka att väga upp en viktprocent salt till bräckvattnet. Tänk också på att gradvis acklimatisera krabban till den nya salthalten, t ex genom att lägga den i en påse med det gamla vattnet och låta det nya vattnet långsamt rinna in genom t ex en tunn slang med en slangklämma runt.


Jo, jag acklimatiserar alltid fiskarna också när jag köper nya, men jag funderade ett tag och kom att tänka på att det kanske skulle gå att först släppa i krabban i vattnet, och sen tillsätta lite salt emellanåt i några dagar tills man har tillsatt allt salt som ska i?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback