Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-18, 20:54
  #1
Medlem
Jag kände ikväll för att skriva lite och har börjat en del, men jag har problem med i hur jag ska bygga upp min novell, hur detaljrik och hur jag sätter den i språng.

Detta är vad jag skrivit hittils:

Citat:
Likt vilken annan måndagsmorgon steg Kalle upp klockan halv fem på morgonen. En sliten krigare med sprängfyllda ögon och bultande huvudvärk som rörde sig rutinerat mot köket, längst hallen som han passerade låg det nästan som en dekoration flera tomma ölflaskor, utspridda och lutande mot de smutsiga väggkanterna. Han öppnade kylskåpet och omfattade den sista Corona flaskan i sin aning skakande hand och vred sedan av kapsylen hastigt. En klunk fyllde hans kropp med lättnad, nästan i en euforisk känsla, den iskalla vätskan sipprade ur en aning och rann ned längst hans mungipa.
“Nu känns det bättre”, mumlade han tyst för sig själv och drog ett lättande andetag. Nu kunde den nya dagen börja. Han tittade sig omkring i det enfärgade trånga köket, stolarna stod huller om buller, det stod en hel del disk som behövdes göra, en osmaklig doft kryddade rummet, det låg nämligen en rutten cheeseburgare på den vanligtvis blanka, men numera brunlikna nyans till köksbord. Blott den sekund städning kom till tanken, knackade det på dörren som sedan öppnades där hans vän Kjell stod, en knubbig 17-årig kille som till utseende liknande Bert Karlsson fast ungdomlig.
“Hallå där, hur är läget mannen?”, sa han på sin finsksvenska dialekt och hängde av sin turkos rosa jacka.
“Det är bra med mig, ta gärna för dig om du är hungrig” sa Kalle och pekade på den ruttnade burgaren och skrattade.
“Jooooooo-.. .”, svarade Kjell samtidigt som lät fingrarna dra huden vid adamsäpplet utåt medan han lutande huvudet en aning bakåt, ett sätt han använde för att visa sin sarkasm.
“Vad hände igår?”, blicken hos Kjell blev plötsligt allvarlig medan han satte sig ned i köksstolen och kollade på honom. En tystnad varade en aning för länge medan tankarna spreds snabbt inom honom, det var blankt… tomt.

Har jag något att jobba på eller är det bara skrapa ytan och börja om?

Vad är dina bästa tips när man ska skriva en novell?
Citera
2014-04-18, 21:04
  #2
Medlem
Points avatar
Du har anlag för att skriva lätt komik, men du bör också jobba med språket en hel del.
Jag förstår att detta är ett utkast, men lite polering är värt att göra om du vill ha en ärlig åsikt om ditt skrivande.

Jag skriver själv och har gett ut någr böcker. Innan man presenterar en text så kan den ha omarbetats sju eller fler gånger, tills man själv är helt nöjd.

Skriv om texten och posta igen så kan jag ge en ärlig åsikt istället för att slå ned på ditt språk. Det är inte lätt att få det rätt när man skriver ut en ide snabbt.

Kör hårt!
/Point
Citera
2014-04-18, 21:08
  #3
Avstängd
Danellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 901an
Jag kände ikväll för att skriva lite och har börjat en del, men jag har problem med i hur jag ska bygga upp min novell, hur detaljrik och hur jag sätter den i språng.

Detta är vad jag skrivit hittils:



Har jag något att jobba på eller är det bara skrapa ytan och börja om?

Vad är dina bästa tips när man ska skriva en novell?

Riktigt dåligt tyvärr. Läs fler noveller så kanske du förstår hur man ska göra.
Citera
2014-04-18, 21:49
  #4
Medlem
Låter inte som en man som dricker Corona precis. Snarare slotts guld
Citera
2014-04-18, 22:03
  #5
Medlem
Antinomoss avatar
Du har mycket att jobba på, redan i första meningen skär det sig. Du har två "morgon" i samma mening.

Du försöker använda det du tror är ett litterärt språkbruk, men det blir bara så fel. Exempel "omfattade den sista Corona flaskan". Den meningen innehåller även en särskrivning. "Tog" är ett mycket bättre ord, men "greppade" skulle kunna fungera om du har stöd för den typen av språk i resten av berättelsen (karaktären etc).

Detta var bara de två första sakerna jag såg utan att ens läst hela texten - kan ge en fingervisning .

Undvik ord som utsmyckande ord (krigare exv) och gestalta mer.
Citera
2014-04-18, 22:58
  #6
Medlem
robomans avatar
Jaja, visst finns det en del att putsa på. Inte minst språkligt.

Men som svar på ämnets titel så är inte din inledning för långsam, absolut inte. Det slinker ner lätt.
Jag, som tycker att man ska försöka ge även den trögaste roman i alla fall 50 sidor, vet inte om en novell någonsin kan inledas för långsamt. En novell är vad den är. Skriv den på det sätt du finner lämpligt, med den inledning du tycker är lämpligast för att presentera situationen, eller vad du nu vill uppnå med din inledning.

Jag tycker att du ska köra på om lusten att fortsätta historien finns där, men vara medveten om att det där är ett första utkast. När du väl är klar kommer du behöva revidera novellen, inte minst formulera om dig. För språkligt finns det som sagt en del att förbättra. Men det gör inget när man skriver sitt första utkast. Det viktigaste tycker jag i det stadiet är att du får det scenario du vill förmedla på pränt.

Det här är då "tips" från en glad amatör som utöver enstaka noveller och små delar av min roman-dröm inte skrivit något.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback