Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-20, 01:40
  #13
Medlem
Kleanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GainerWhey
E du dum på riktigt eller?
Man får inte vistas naken offentligt på allmän mark.
Man får inte förtära alkohol på almän mark.

Har listat upp två saker man inte får göra och nog finns det mer!

Jag menade självklart att tigga. Vissa saker är olagligt var du än är såklart, men nu fokuserade vi inte på det. Eller behöver du varna folk från att springa nakna runt? Efterblivna imbecill.

Man får tigga på allmän mark, även privat om inget annat anges.
Citera
2014-04-20, 01:48
  #14
Medlem
GainerWheys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleans
Jag menade självklart att tigga. Vissa saker är olagligt var du än är såklart, men nu fokuserade vi inte på det. Eller behöver du varna folk från att springa nakna runt? Efterblivna imbecill.

Man får tigga på allmän mark, även privat om inget annat anges.

Jag kanske måste varna såna som dig att inte ge mig whoco när de är du som ska ha den. Med tanke på hur du formulerade dig i förra inlägget
Citera
2014-04-20, 01:52
  #15
Medlem
GainerWheys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Nu vet jag inte om du är ute för att provocera eller inte, men det torde stå klart för varje tänkande människa att du får göra allting som INTE är otillåtet. Att springa runt naken är ett exempel på en otillåten handling.

Det beror lite på vart du är

Och nej jag är inte ute efter att provocera
Citera
2014-04-20, 02:04
  #16
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GainerWhey
Det beror lite på vart du är

Och nej jag är inte ute efter att provocera
Sluta att läsa folks inlägg som en idiot då. För varje tänkande individ står det klart vad du får och inte får göra på offentlig plats.
Citera
2014-04-20, 02:17
  #17
Medlem
GainerWheys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Sluta att läsa folks inlägg som en idiot då. För varje tänkande individ står det klart vad du får och inte får göra på offentlig plats.

Kan du då förklara varför folk gör saker man inte får göra på offentliga platser? Om dom nu är en tänkande individ
Citera
2014-04-20, 02:24
  #18
Medlem
bratemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vohkun
Affärer har rätt att schasa iväg tiggare och försäljare

Nej.. det finns ingen sådan rätt. Dock är det inte förbjudet att be tiggarna gå därifrån.
Eftersom vi är i Juridik - så finns det inte reglerat i ordningslagens 6 kapitel och femtielfte paragraf att butiksinnehavare har rätt att schasa bort tiggare och störande folk

Men - man får alltid BE

Citat:
Ursprungligen postat av GainerWhey
E du dum på riktigt eller?
Man får inte vistas naken offentligt på allmän mark.
Man får inte förtära alkohol på almän mark.

Har listat upp två saker man inte får göra och nog finns det mer!

Tänk lite själv vafan..

Och jo - man får förtära alkohol på allmän plats. Dock kan det vara reglerat i lokala ordningsstadgar att man inte får inom city-kärnan.
Skärp dig!
Citera
2014-04-20, 02:28
  #19
Medlem
GainerWheys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bratemo
Nej.. det finns ingen sådan rätt. Dock är det inte förbjudet att be tiggarna gå därifrån.
Eftersom vi är i Juridik - så finns det inte reglerat i ordningslagens 6 kapitel och femtielfte paragraf att butiksinnehavare har rätt att schasa bort tiggare och störande folk

Men - man får alltid BE Tänk lite själv vafan..

Och jo - man får förtära alkohol på allmän plats. Dock kan det vara reglerat i lokala ordningsstadgar att man inte får inom city-kärnan.
Skärp dig!

E du dum eller? Jag har till och med fått böta för jag druckit alkohol på allmän plats...
Tänk själv
Citera
2014-04-20, 02:49
  #20
Medlem
miikoss avatar
En del kommuner har föreskrifter som förbjuder pengainsamling utan tillstånd ifrån den lokala polismyndigheten. Detta på allmänna platser.

Dock så har Södertälje tingsrätt kommit fram till att det måste vara något som kallas för aktiv pengainsamling, så det kan vara lagligt "ta emot pengar passivt".
Citera
2014-04-20, 09:40
  #21
Medlem
theodor.busses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GainerWhey
E du dum eller? Jag har till och med fått böta för jag druckit alkohol på allmän plats...
Tänk själv

Från http://polisen.se/Lagar-och-regler/Alkohol/:
Citat:
Dricka alkohol på offentlig plats
Varje kommun bestämmer själv i vilka områden, och eventuellt under vilka tider, det är förbud mot alkoholförtäring på offentlig plats.
För att få reda på vad som gäller ska du kontakta aktuell kommun.
Vid en offentlig tillställning på offentlig plats får alkohol bara förtäras om det sker vid en servering med tillstånd, enligt ordningslagen 2 kap 18 §.
Polisen kan utfärda ordningsbot och förverka alkoholen om föreskrifterna inte efterföljs.
Min fetning.
Citera
2014-04-20, 18:07
  #22
Medlem
bratemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GainerWhey
E du dum eller? Jag har till och med fått böta för jag druckit alkohol på allmän plats...
Tänk själv

Men är du dum i hela huvudet?

Det finns ingenting som säger att du inte får dricka alkohol på allmän plats. MEN: Kommunerna kan förbjuda det i en lokal ordningsstadga. DET är varför du fått böter av snuten, din efterblivna rövhatt.

Citat:
Ursprungligen postat av theodor.busse
Från http://polisen.se/Lagar-och-regler/Alkohol/:

Min fetning.

TACK!
Citera
2014-04-20, 20:57
  #23
Medlem
Vohkuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bratemo
Nej.. det finns ingen sådan rätt. Dock är det inte förbjudet att be tiggarna gå därifrån.
Eftersom vi är i Juridik - så finns det inte reglerat i ordningslagens 6 kapitel och femtielfte paragraf att butiksinnehavare har rätt att schasa bort tiggare och störande folk

Men - man får alltid BE
Jaså, där hör man.
Jag tänkte bara tillbaks till femman då man var tvungen att be ICA om tillåtelse för att få sälja majblommor utanför deras affärer
__________________
Senast redigerad av Vohkun 2014-04-20 kl. 21:16.
Citera
2014-04-20, 22:00
  #24
Medlem
bratemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vohkun
Jaså, där hör man.
Jag tänkte bara tillbaks till femman då man var tvungen att be ICA om tillåtelse för att få sälja majblommor utanför deras affärer

När vi sålde majblommor frågade vi också, men iofs gick vi både innanför och utanför Ica osv.
Jag tror också det handlar om att det är försäljning, men antagligen också för att uppfostra barn..

Ni skrev ju inte precis ett kontrakt att ni fick sälja,eller hur?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback