Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-18, 17:50
  #1
Medlem
Hegamons avatar
En bok som skrivs utifrån huvudpersonens ögon i jagform, vad kallas skrivandet för?
Citera
2014-04-18, 17:55
  #2
Medlem
sodars avatar
Tänker du på förstapersonsperspektiv?
Citera
2014-04-18, 17:58
  #3
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sodar
Tänker du på förstapersonsperspektiv?
Det, plus möjligen synonymerna "berättelse i jagform" och "first person narrative".
Citera
2014-04-18, 18:00
  #4
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sodar
Tänker du på förstapersonsperspektiv?

Kanske är det så. Tänker på Robinson Crusoe är väl skriven så? Hur ses förstapersonsperspektiv på inom litteraturen? Är de almogelitteratur? Kiosklitteratur? I regel skräplitteratur? Tänker på kvaliteten på det som skrivs utifrån det perspektivet.
Citera
2014-04-18, 21:28
  #5
Medlem
Engelskas avatar
Man kallar till och med huvudpersonerna för "berättarjag" i sådana böcker.

Men att det skulle vara lägre status? Det har jag inte hört, bara det att många kritiker är trötta på hur berättarjaget tar över i dessa "narcissistiska tider" och hur det klassiska tredjepersonsperspektivet försvinner.
Citera
2014-04-18, 22:47
  #6
Medlem
Sir_Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Kanske är det så. Tänker på Robinson Crusoe är väl skriven så? Hur ses förstapersonsperspektiv på inom litteraturen? Är de almogelitteratur? Kiosklitteratur? I regel skräplitteratur? Tänker på kvaliteten på det som skrivs utifrån det perspektivet.

Källa på det eller är det bara en åsikt du fantiserat ihop?
Citera
2014-04-18, 23:00
  #7
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir_K
Källa på det eller är det bara en åsikt du fantiserat ihop?
Ska han ha källa på sin fråga? Källan är nog Hegamons huvud.
Citera
2014-04-18, 23:05
  #8
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Du kanske tänker på ett slags förstapersonsperspektiv med inslag av stream of concioussness.

''På spaning efter den tid som flytt'', Marcel Proust, är ett exempel.
''Mörkrets hjärta'' av Joseph Conrad är ett annat.

Det finns massvis med författare som har använt sig av stream of concioussness-tekniken, både ur första och tredje person.
__________________
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2014-04-18 kl. 23:10.
Citera
2014-04-18, 23:17
  #9
Medlem
Sir_Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Ska han ha källa på sin fråga? Källan är nog Hegamons huvud.

Fast nu var det ju inte frågan som jag markerade mot... Utan hans påstående om den kvalitet sådan litteratur har...
Citera
2014-04-18, 23:26
  #10
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir_K
Fast nu var det ju inte frågan som jag markerade mot... Utan hans påstående om den kvalitet sådan litteratur har...
Okej, i så fall handlar det nog bara om att du missförstod honom. För det är en fråga och inget annat än en fråga. Ja så länge inte jag är den som missförstår, vill säga. Men det tror jag inte.

Han frågar om den där typen av berättande betraktas som "almogelitteratur", "kiosklitteratur" eller kanske "skräplitteratur", och förtydligar i den mening du fetmarkerar att han undrar över hur just kvaliteten betraktas.
Citera
2014-04-18, 23:42
  #11
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir_K
Fast nu var det ju inte frågan som jag markerade mot... Utan hans påstående om den kvalitet sådan litteratur har...

Du verkar sätta ihop meningarna jag skrev för mycket. Det är bara några enskilda meningar jag skrev. Sambandet mellan exempelvis "kiosklitteratur" och förstapersonsperspektiv finns inte. Jag frågade bara för jag vet faktiskt inte hur det ser ut inom litteraturen. Exempelvis tycker jag att Torbjörn Flygts Underdog är skrivet på ett simpelt nästintill skräpigt språk ur förstapersonsperspektiv. Inte sagt att det är fel enbart jag tycker inte litteraturen håller tillräcklig kvalitet förutom att vara underhållande. Exempelvis Jan Guillous Ondskan eller Tjuvarnas marknad menar jag mestadels är skrivet ur ett förstapersonsperspektiv med nästintill ett språk som är lite väl simpelt även om det är vad som efterfrågas nuförtiden av den breda massan.

Vill bara "förkovra" mig i begreppet förstapersonsperspektiv genom några tankar kring det författandet. Tråden går lysande.
Citera
2014-04-19, 17:40
  #12
Medlem
Weejays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Kanske är det så. Tänker på Robinson Crusoe är väl skriven så? Hur ses förstapersonsperspektiv på inom litteraturen? Är de almogelitteratur? Kiosklitteratur? I regel skräplitteratur? Tänker på kvaliteten på det som skrivs utifrån det perspektivet.

Skulle inte säga att det i regel är skräplitteratur... Skit finns i alla möjliga former...

Nobelpristagare som Alice Munro, Herta Müller, Pamuk och Llosa skriver ju bland annat i första person, ingen av dessa författare betraktas väl som kiosklitteratur...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback