Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-18, 12:12
  #1
Medlem
Någon som använt både apparna?

Vilken fungerar bäst o vilka har bäst utbud?
Citera
2014-04-18, 12:14
  #2
Medlem
logKexts avatar
Bäst utbud borde google play music ha. Vad man föredrar är upp till var och en, så testa båda.
Citera
2014-04-18, 12:21
  #3
Medlem
Kleanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av logKext
Bäst utbud borde google play music ha. Vad man föredrar är upp till var och en, så testa båda.

Vet du/ni ens vad Google music är? Spotify är valet för din del.
Citera
2014-04-18, 12:54
  #4
Medlem
puckots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av logKext
Bäst utbud borde google play music ha. Vad man föredrar är upp till var och en, så testa båda.

Nu har jag inte jämfört utbudet i någon större utsträckning. Men jag antar väl att det beror lite på vad man är ute efter som sagt och att det är individuellt vad man föredrar, som användaren ovan skriver.

Det som jag tycker är intressant, är ju hur det kommer se ut främst med det svenska utbudet. Google Play skulle inte vara särskilt intressant för personlig del, om det skulle visa sig att utbudet på svenska artister/band kommer bli skralt, eftersom jag lyssnar mycket på svensk musik. Spotify har ju en del mindre och udda svenska artister också och tillåter ju även en del svenska hobby artister, som inte nödvändigtvis har ett skivbolag i ryggen, att lägga upp sina låtar där. Spotify är ju trots allt ett svenskt företag i grunden, vilket ökar ju chansen för att dom har ett bättre och lite bredare utbud av svenskt material.

Jag lyssnar såklart på en del utländska artister också. Men den svenska delen överväger för mig personligen och lyssnar inte enbart på dom större och kändare artisterna heller. Så ur den synvinkel passar ju Spotify bättre för mig personligen, kombinerat med lite piratande ibland. Men andra som kanske bara lyssnar på enstaka svenska artister, men kanske mer på utländska artister, spelar det kanske det svenska utbudet mindre roll.

Även om Google Play nu är officiellt lanserat i Sverige, så är det ju trots allt i grunden ett amerikanskt företag, och då är det kanske inte lika självklart att det kommer att vara lika stor bredd på det svenska materialet, som på Spotify. Så frågan är ju var Googles fokus kommer att ligga.
Citera
2014-05-18, 19:16
  #5
Medlem
Rubbes avatar
Jag tycker den har praktiskt taget allt som Spotify har, bortsett från Metallica och några enstaka låtar som jag inte lyckats hitta där. Ibland släpps svenska album nån dag tidigare på Spotify än på Google, men det kan jag leva med när jag i stort får en bättre tjänst genom Google. Möjligheten att kombinera min egen uppladdade musik med det de har i sitt stream-moln är ganska exakt vad jag efterfrågat i flera år. Snyggare gränssnitt och lättare att spara musik utan att skapa en massa spellistor är andra plus i min bok.
Citera
2014-05-18, 19:25
  #6
Medlem
1FFs avatar
Hur är det med ljudkvaliteten på Google pl.m ?..när jag försöker klicka mig fram på deras sida för mer info så blir det hela tiden Url error så den sidan ger inte mycket .
Citera
2014-05-18, 21:39
  #7
Medlem
puckots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubbe
Möjligheten att kombinera min egen uppladdade musik med det de har i sitt stream-moln är ganska exakt vad jag efterfrågat i flera år.

Men detta finns väl också i Spotify, genom deras "Local files" funktion, där man kan lägga till sin egen musik från sin dator? Så det är ju inget unikt för Google. Eller syftar du på något annat nu?
__________________
Senast redigerad av puckot 2014-05-18 kl. 21:41.
Citera
2014-05-19, 12:55
  #8
Medlem
Rubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puckot
Men detta finns väl också i Spotify, genom deras "Local files" funktion, där man kan lägga till sin egen musik från sin dator? Så det är ju inget unikt för Google. Eller syftar du på något annat nu?

Local files på spotify är verkligen med betoningen "local". I Google Music laddar du upp dina lokala filer till molnet och på så vis finns de där oavsett om du är hemma vid datorn eller loggar in via mobil eller tablet. Man kan därefter enkelt välja vilka spellistor/album man vill tanka hem lokalt eller bara låta dem finnas kvar på molnet ifall man känner för det.

Ljudkvaliteten i Google Play är 320 kbps och påminner om Spotify, skulle jag väl säga.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback