Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-18, 11:47
  #1
Medlem
Dr_Dollars avatar
AB:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18735526.ab

Citat:
I juni 2012 häktades Johan Andersson i sin frånvaro av Linköpings tingsrätt, misstänkt för att ha skickat ut bluffakturor till hundratals småföretagare.

Över 300 betalade in fakturan på 3 369 kronor. Andersson har fått in ungefär 1 136 000 kronor för en tjänst som aldrig tillhandahölls, enligt åklagare Eva Kokkonen som har hand om

[]



Detta misstänks Johan Andersson för

Är häktad på sannolika skäl misstänkt för 354 fall av grovt bedrägeri. Enligt åklagare Eva Kokkonen har Andersson försökt att sälja prenumerationer på en spärrtjänst och varningslistor med namn på oseriösa företag – till småföretag. Fakturor på 3 369 kronor har skickats ut till företagen, oavsett om de tackat ja eller nej till tjänsten.

– Det är ju lite ironiskt att de skulle varna för oseriösa företag, men det är synd om alla företag som betalat in pengar, säger Eva Kokkonen.

n Polisen misstänker att 26-åringen tidigare befunnit sig i Thailand. Hans pass och konton är spärrade. Andersson häktades, i sin utevaro, i juni 2012. Efter det finns inga spår efter honom.

– Jag har ingen aning om var han befinner sig och har aldrig kunnat få kontakt med honom, säger hans tillförordnade försvarare Anders Kihlstedt.

Totalt misstänks Johan Andersson ha lurat till sig över 1,1 miljoner kronor.

Man måste ändå ge Johan lite cred
Ett sånt "simpelt" brott...men ack så smart.

Att skicka ut en faktura med ett "udda nummer som inbetalning" som 3369:- var rätt smart nu när jag tänker på det.

Hmmm...kanske skulle börja en ny karriär.
Citera
2014-04-18, 12:00
  #2
Medlem
franges avatar
Nämen, det är inte ofta Aftonbladet hänger ut någon kriminell med namn. Undra vad det kan bero på att de gör det i det här fallet?
Citera
2014-04-18, 12:14
  #3
Medlem
frihetskrigares avatar
Man får ändå ta och erkänna att han är inte dum den där killen. Smart kille som kom på det perfekta bedrägeriet och lyckades lura till sig en massa pengar. Det är konstigt ändå att företagen inte kollade upp vart dom skickade iväg pengarna.
Citera
2014-04-18, 12:28
  #4
Medlem
Skorpan91s avatar
Någon som vet vad för sorts faktura? Vad betalade företaget för?
Citera
2014-04-18, 12:36
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skorpan91
Någon som vet vad för sorts faktura? Vad betalade företaget för?

http://www.nt.se/arkiv/2009/08/15/No...dr%E4geri.aspx

Kan dem ha en koppling med varandra?
Citera
2014-04-18, 12:59
  #6
Medlem
esselltes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skorpan91
Någon som vet vad för sorts faktura? Vad betalade företaget för?

Han verkar ha humor för det han tog betalt för var en lista med oseriösa bolag som man skulle akta sig för

Men jag tycker inte att man kan ge honom credd för att han är speciellt smart. Det här är ju ett otroligt simpelt och mycket vanligt bedrägeri....
Citera
2014-04-18, 13:44
  #7
Medlem
Kommer snubben från Linköping?bor nämligen i lkpg och han ser ganska bekant ut.någon som vet något om idioten?
Citera
2014-04-18, 13:48
  #8
Medlem
Min syrras ex.. Alltid undrat vad det blev av honom men nu fick man alltså svaret. Man är ju inte förvånad.

Minns att han skrev ut en massa 500-lappar med färgskrivare genom datorn för att handla med dom. Tror han lyckades 1 gång faktiskt.
Gjorde inbrott i nån kiosk och gömde stöldgodset i våran lägenhet.

Syrran fick nog efter att vi fick polisbeskydd ett dygn efter att några hade hotat att döda honom och alla i hans närhet. Det här är runt 2003-2004 nångång, sedan dess har jag inte hört nånting om honom förrens nu.
Citera
2014-04-18, 15:52
  #9
Medlem
svampssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lastbuss
Min syrras ex.. Alltid undrat vad det blev av honom men nu fick man alltså svaret. Man är ju inte förvånad.

Minns att han skrev ut en massa 500-lappar med färgskrivare genom datorn för att handla med dom. Tror han lyckades 1 gång faktiskt.
Gjorde inbrott i nån kiosk och gömde stöldgodset i våran lägenhet.

Syrran fick nog efter att vi fick polisbeskydd ett dygn efter att några hade hotat att döda honom och alla i hans närhet. Det här är runt 2003-2004 nångång, sedan dess har jag inte hört nånting om honom förrens nu.

Har via en bekant hört din historia om din syster och hennes x. Kom ihåg att jag led som fan med din syster jag aldrig träffat och tänkte vilket jävla huvve han måste vara
Citera
2014-04-18, 17:21
  #10
Medlem
DirtyJobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lastbuss
Min syrras ex.. Alltid undrat vad det blev av honom men nu fick man alltså svaret. Man är ju inte förvånad.

Minns att han skrev ut en massa 500-lappar med färgskrivare genom datorn för att handla med dom. Tror han lyckades 1 gång faktiskt.
Gjorde inbrott i nån kiosk och gömde stöldgodset i våran lägenhet.

Syrran fick nog efter att vi fick polisbeskydd ett dygn efter att några hade hotat att döda honom och alla i hans närhet. Det här är runt 2003-2004 nångång, sedan dess har jag inte hört nånting om honom förrens nu.

Citat:
Ursprungligen postat av svampsson
Har via en bekant hört din historia om din syster och hennes x. Kom ihåg att jag led som fan med din syster jag aldrig träffat och tänkte vilket jävla huvve han måste vara

Tyckte han såg ut som en person som aldrig skulle våga göra något brott ansikte mot ansikte emot någon.

Någon mer som har något kul att berätta om honom, känns som att han nog skitit ned sig mer än en gång då han gått på fel person.
Citera
2014-04-18, 17:38
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Nämen, det är inte ofta Aftonbladet hänger ut någon kriminell med namn. Undra vad det kan bero på att de gör det i det här fallet?
Det skall finnas 44 svenskar internationellt efterlysta av Intetpol. AB väljer ett reportage om Johan Andersson... Någon som kan lista övriga namn?
Citera
2014-04-18, 17:43
  #12
Medlem
Forsberg21s avatar
Vart mer exakt är han ifrån?
Var har han gått i skola osv?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback