2014-04-18, 11:39
Medlem
Mina föräldrar har fått ett erbjudande om att ansluta sin bostad till stadens fiberanslutning. Detta kommer kosta 16000 kr inklusive moms och efter rot, i erbjudandet står det bland annat att detta kommer öka värdet på bostaden. Någon som har en uppskattning på hur mycket? De bor i en fin villa nära centrum i Lund.
Citera
2014-04-18, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lachant
Mina föräldrar har fått ett erbjudande om att ansluta sin bostad till stadens fiberanslutning. Detta kommer kosta 16000 kr inklusive moms och efter rot, i erbjudandet står det bland annat att detta kommer öka värdet på bostaden. Någon som har en uppskattning på hur mycket? De bor i en fin villa nära centrum i Lund.

Det beror helt på om alla andra i området ansluter sig.
Om du som enda villa inte ansluter dig så blir det om möjligt, svårare att få villan såld.
Men har man som enda villa anslutit sig så kanske man kan få mer pengar vid en försäljning. Har däremot alla villor anslutit sig så är det ingen fördel alls.
Men det beror på hur många villor i området som finns till försäljning och hur ofta det kommer ut hus på marknaden.
Det lär inte vara till en nackdel vid en försäljning, att huset har fiber indraget.

Man ska dock inte kalkylera så utan du drar in fiber för att du själv vill ha det.
De jag har pratat med tycker det är så mycket pengar och det är inte värt att köpa fiber, så har svårt att se att de skulle betala 20k extra, för en villa med fiber. Du lär inte få mer pengar av dessa personer. Ungdomar har troligtvis det som krav, att villan ska ha fiber, frågan är hur många är beredda att betala extra för det.

Slår man ut priset på 10-15 år så är det ändå mer lönsamt att dra in fiber än att betala för ADSL.
Citera
2014-04-18, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Det beror helt på om alla andra i området ansluter sig.
Om du som enda villa inte ansluter dig så blir det om möjligt, svårare att få villan såld.
Men har man som enda villa anslutit sig så kanske man kan få mer pengar vid en försäljning. Har däremot alla villor anslutit sig så är det ingen fördel alls.
Men det beror på hur många villor i området som finns till försäljning och hur ofta det kommer ut hus på marknaden.
Det lär inte vara till en nackdel vid en försäljning, att huset har fiber indraget.

Man ska dock inte kalkylera så utan du drar in fiber för att du själv vill ha det.
De jag har pratat med tycker det är så mycket pengar och det är inte värt att köpa fiber, så har svårt att se att de skulle betala 20k extra, för en villa med fiber. Du lär inte få mer pengar av dessa personer. Ungdomar har troligtvis det som krav, att villan ska ha fiber, frågan är hur många är beredda att betala extra för det.

Slår man ut priset på 10-15 år så är det ändå mer lönsamt att dra in fiber än att betala för ADSL.

Jag tackar för detta utförliga svar! De kommer inte sälja huset inom snar framtid och deras nyttjande av internet är minimalt så det är bättre om de lägger pengarna på något annat då.
Citera
2014-04-18, 12:17
Medlem
Jag satt tidigare i Telias kundtjänst och pratade med en hel del kunder som skulle lämna Telia för deras område skulle dra in fiber med någon lokal leverantör. Vissa hade fått höra att det skulle öka en hel del, men detta var om inte alla hade det.

En annan kund sa att han hade sagt nej för de hade pratat med en mäklare som hade sagt att det inte skulle öka någonting eftersom om några år kommer de flesta ha det. Så det verkar vara olika!

Men jag skulle ge mer för ett hus med fiber istället för någon sleten kopparlina...
Citera
2014-04-18, 12:31
Medlem
M0ngots avatar
Är inte 16k billigt för fiber? Låter som att det är ett gäng grannar som ska dra in fiber och då undrar dom om inte dina föräldrar ska hänga på.. Jag hade gjort det om det var ett känt företag. Finns många skojare i branschen.
Citera
2014-04-18, 12:40
Medlem
BigBusinesss avatar
Jag skulle inte tveka en sekund. Vettigt internet för överskådlig framtid för det lilla beloppet.

Tänk så här, om du valde mellan två hus, ett med, ett utan fiber men i övrigt exakt samma. Vilket skulle du bjuda på? En extra budgivare äter snabt upp 16.000kr extra i bud.
Citera
2014-04-18, 12:45
Medlem
ICanHass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M0ngot
Är inte 16k billigt för fiber? Låter som att det är ett gäng grannar som ska dra in fiber och då undrar dom om inte dina föräldrar ska hänga på.. Jag hade gjort det om det var ett känt företag. Finns många skojare i branschen.
Håller med, 16k låter billigt.
Det kan inte vara så att man står för grävande tomtgräns -> kåk själv då?

Oavsett så skulle jag absolut kosta på det. Precis som tidigare sagts så kommer det att komma ut många spekulanter på villor de kommande åren som bott de senaste 10 åren i bostadsrätt med fiberlina, svårt att övertala de att gå tillbaka till en ADSL-uppkoppling eller en datamängdsbegränsad mobil uppkoppling.
Man kanske inte rent tekniskt får mer pengar för kåken, men den blir absolut lättare att sälja.
Citera
2014-04-18, 12:47
Medlem
Har du öppet eller stängt fiber? Dvs kan du välja och byta internetleverantör eller är du låst till de som drar in fibern?
Citera
2014-04-18, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minickarn
Har du öppet eller stängt fiber? Dvs kan du välja och byta internetleverantör eller är du låst till de som drar in fibern?

Kraftringen är det som ska fixa fibern. Det står att man ska kunna välja leverantör och tjänst själv via en portal så jag tror inte man blir låst.
Citera
2014-04-18, 13:24
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M0ngot

Nu är jag ingen expert men det verkar rätt standard idag?
Jag har sett två erbjudanden till fristående hus i skilda delar av landet och båda har legat på 16 papp.
Citera
2014-04-18, 14:55
Medlem
Ofta brukar det vara billigare när de ska dra in fiber för att flera gör det samtidigt..
Sedan kanske 18-22k..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in