Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-18, 10:48
  #1
Medlem
OFOTCNs avatar
Jag läste en artikel om hur gäng själva kameraövervakar ett kvarter i Malmö för att kunna få en heads-up när polisen kommer. Även Köpenhamnsgängen har börjat använda sig av nya metoder, med egna drönare.

http://www.sydsvenskan.se/malmo/lang...vakar-polisen/
http://www.sydsvenskan.se/danmark/an...e-mot-polisen/

Hur pass vanligt är det att dessa organisationer tar till så avancerade metoder här i Skandinavien? Finns det liknande tillvägagångsätt i resten av landet?
__________________
Senast redigerad av OFOTCN 2014-04-18 kl. 10:50.
Citera
2014-04-18, 11:50
  #2
Medlem
Att sätta upp kameror är knappast nytt eller hightech. Har man inte tillstånd ger man dessutom polisen en anledning till husrannsakan om kamerorna inte plockas ner.
Citera
2014-04-18, 15:41
  #3
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Att sätta upp kameror är knappast nytt eller hightech. Har man inte tillstånd ger man dessutom polisen en anledning till husrannsakan om kamerorna inte plockas ner.

Om dom kan klura ut vem som äger kamerorna kanske.

Fiffiga knarklangare, men hade det inte gått lika bra med ett par utkikar istället...

Cyberbrottsligheten och annat som använder teknik (skimming) så det var väl en logisk följd.

Men jag tror inte det är så fruktansvärt vanligt att övervaka platsen man säljer ifrån varje dag.

Är väl lättare med telefonkontakt med kund, eller att lufsa runt lite mer, men nu är jag varken knarksäljare/köpare så jag vet faktiskt inte.
Citera
2014-04-22, 22:44
  #4
Medlem
OFOTCNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Att sätta upp kameror är knappast nytt eller hightech. Har man inte tillstånd ger man dessutom polisen en anledning till husrannsakan om kamerorna inte plockas ner.
Jag har då inte hört om detta förfarandet någon annanstans i Sverige.
Citera
2014-04-22, 22:57
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OFOTCN
Jag har då inte hört om detta förfarandet någon annanstans i Sverige.


Jag har personligen sett det flera gånger i Sverige, redan för många år sedan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback