Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-18, 07:50
  #1
Medlem
Arbetarbroders avatar
Tror det är ungefär ett år nu sedan appen Viber lanserades till iPad.

För ett år sedan hörde jag massor med skit om hur Viber fungerade till iPad, speciellt att den var värdelös att ringa med medan messa gick helt OK.

Idag finns Viber version 4.1.1 ute och är tillgänglig på alla plattformar, även för Mac och PC, och för andra surfplattor än just då iPad. Skillnaden mot för ett år sedan är funktionen att man numera även kan se den man pratar med, och jag har letat efter ett alternativ till Skype och blev lite förvånad att Viber var såhär likt faktiskt.

Om ni jämför Viber med Skype, ni som har lite erfarenhet av båda på surfplattan - vad skulle ni säga om likheterna och skillnaderna?
Jag har använt den på min HTC One och samtalskvalitén även utan Wifi var helt OK.
Viber själva påpekar fördelen med Viber-ID är ens mobilnummer, men jag vill nog gärna köpa ett billigt kontantkort och använda det numret istället, en lösning till alla de som man inte vill ge bort sitt nummer till typ.
Även om jag såklart fattar fördelen med sånt ID som Viber har jämfört med Skype...

Men om man har Viber på både surfplattan och i sin mobil så antar jag att det ringer på dessa samtidigt då? Eller kan man ställa in vilken man vill ha som prio 1?
Sen är det chatt-loggar som jag har från de jag skrivit med i mobilen, och det är ganska bra ibland. Om jag skriver från både min One och iPad, sparas chatt-loggarna i båda enheterna då?

Har lite frågor men mest nyfiken om åsikterna om Viber har förändrats sedan lanseringen.
Så: ni som har hunnit få lite erfarenhet av Viber på er surfplatta, vad tycker ni?
__________________
Senast redigerad av Arbetarbroder 2014-04-18 kl. 07:56.
Citera
2014-04-18, 08:09
  #2
Medlem
felstavadds avatar
Vi fick problem med viber för bara några veckor sen när vi skulle installera det på en iphone. Vi hade den på en iPad och där fungerade det bra, vi skulle sen lägga in det på en iPhone och använda oss av samma mobilnummer. När vi sen installerat det då skickades det en aktiveringskod via sms till mobilen som vi skrev in i viber på iphonen som då började fungera.

Problemet var då att Viber på ipaden slutade fungera, ett meddelande dök upp på ipadens skärm om att vi måste registrera det igen med en aktiveringskod som skickades via sms. Reggade ipaden precis som vi gjort med iphonen med resultatet att iphonens Viber avregistrerades pch slutade fungera och ville omregistreras.
Så här höll det på ett tag och jag minns inte riktigt vad som hände, efter några registreringar, sms och omstarter så tror jag vi fick igång det på bägge anordningarna eller om det blev så att vi fick nöja oss med att bara ha det på iphonen.

Vet inte om det var vi som gjorde nåt fel men det verkar som om viber bara kan fungera på en anordning i taget med samma nummer. Jag ska kolla upp det under dagen, det var tjejens iphone så allt är hemma hos henna.

Edit: Kollade upp och hittade att det tydligen inte går att ha samma konto på två olika mobila enheter:
http://www.viberfaq.com/can-i-have-s...erent-devices/

Uppenbarligen fick vi inte det att funka utan fick nöja oss med att ha det på iPhonen i detta fall.
__________________
Senast redigerad av felstavadd 2014-04-18 kl. 08:31. Anledning: La till länk
Citera
2014-04-21, 16:40
  #3
Medlem
Arbetarbroders avatar
Du laddade ner till iPad först då om jag förstår dig rätt?
Tror problemet kan vara det kanske, att Viber av okänd anledning vill att det först ska vara installerat i mobilen innan det installeras i andra enheter.
Hittade detta på den Viber Faq länken du postade:
Citat:
But in order to run Viber on your computer or/and Android tablet, you must first have the application installed and registered to a mobile device.

..
Men det känns inte som genomslaget blivit speciellt stort för Viber till surfplattor. Kanske är det för det helt enkelt bara krånglar, konkurrensen från Skype är för stor eller att det är stressigt att alltid kunna bli nådd hela tiden..?
Citera
2014-06-10, 08:23
  #4
Medlem
Arbetarbroders avatar
Det var det sjukaste, Viber till iPad är verkligen helt obrukbar, när man loggar in på iPad så bryts uppkopplingen till mobilen. Däremot verkar det funka att ha datorn.

Men nån form av Skype-utmanare är inte Viber i närheten av.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback