Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-17, 23:00
  #1
Medlem
Svenskares avatar
Jag såg nyss på debatt och kände att jag höll med Bert Karlsson, att ungdomar som är arbetslösa är latare än tidigare generationer och därför tänkte jag att vi kunde diskutera lite om det här.

Frågeställningen lyder: Kommer Sverige gå åt helvete med den nya generationens lata ungdomar?
Ös på!
__________________
Senast redigerad av Svenskare 2014-04-17 kl. 23:06.
Citera
2014-04-17, 23:08
  #2
Medlem
AbdullahSvenssons avatar
I Jimmie Åkessons bok skriver han lite om sin teori gällande generationer och lathet. Vad han menar är att många av dagens ungdomar inte behövt möta några större motgångar och därför inte heller känner att de måste kämpa för utbildning, jobb m.m.
Det märks även av i politiken, där miljöpartiet består av ett gäng uttråkade ungdomar som vet så pass lite om problem i samhället att de vill rikta resurser åt trams. De flesta av dem har inte mött motgångar som svält, massarbetslöshet och ekonomisk kollaps att de helt enkelt inte vet något annat. Man tror att allt ordnar sig, precis som när mamma och pappa fixade alla problem. Iom skyddsnät och socialbidrag behöver de inte heller inse verkligheten. Samhället anpassas efter deras livsstil.
För att svara på din fråga; nej. Hur "åt helvete" definieras kan ju diskuteras men så länge alla problem löses med skattehöjningar kan vi hålla på ett bra tag till.
__________________
Senast redigerad av AbdullahSvensson 2014-04-17 kl. 23:13.
Citera
2014-04-17, 23:13
  #3
Avstängd
Krystalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskare
Jag såg nyss på debatt och kände att jag höll med Bert Karlsson, att ungdomar som är arbetslösa är latare än tidigare generationer och därför tänkte jag att vi kunde diskutera lite om det här.

Frågeställningen lyder: Kommer Sverige gå åt helvete med den nya generationens lata ungdomar?
Ös på!

Bert är så full av skit att han luktar på avstånd. Om han syftar på invandrare och 2:a generationen har han rätt, men svensken är mest utsatt för påtvingad arbetslöshet.
Citera
2014-04-17, 23:13
  #4
Medlem
Svenskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbdullahSvensson
I Jimmie Åkessons bok skriver han lite om sin teori gällande generationer och lathet. Vad han menar är att många av dagens ungdomar inte behövt möta några större motgångar och därför inte heller känner att de måste kämpa för utbildning, jobb m.m.
Det märks även av i politiken, där miljöpartiet består av ett gäng uttråkade ungdomar som vet så pass lite om problem i samhället att de vill rikta resurser åt trams. De flesta av dem har inte mött motgångar som svält, massarbetslöshet och ekonomisk kollaps att de helt enkelt inte vet något annat. Man tror att allt ordnar sig, precis som när mamma och pappa fixade alla problem.

Jag är miljöpartist och jag kan hålla med dig till fullo att "that is how I am, and Im proud of it!"
Dock delar jag mångas åsikter om att jag inte tror att de är kapabla att hålla i pinnen för ett land, men jag är stensäker på att deras värderingar behövs mer än någonsin i politiken.
Citera
2014-04-17, 23:17
  #5
Medlem
Förstår inte hur man kan låta Bert uttala sig i frågan.
Han behöver inte lyfta ett enda finger för att folkets skattepengar skall rulla in på hans konton.
Citera
2014-04-17, 23:17
  #6
Medlem
Svenskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krystall
Bert är så full av skit att han luktar på avstånd. Om han syftar på invandrare och 2:a generationen har han rätt, men svensken är mest utsatt för påtvingad arbetslöshet.

Det behövs folk som Bert Karlsson i det offentliga rummet. Han får upp saker på agendan genom att uppröra.

Sen håller vi oss till ämnet, det är inte invandrarungdomar som är bortskämda och lata det är svensken som inte vill ta i en sopborste.
Citera
2014-04-17, 23:19
  #7
Medlem
MonkeysOnParoles avatar
Egentligen vet jag inte om det handlar om generationer, tror snarare det handlar om den komfort man får ganska billigt idag. Krävs inga större ansträngningar för att få ett njutningsfullt, relativt bekymmerslöst liv idag - och många behöver inte mycket mer än så. Ungdomar har aldrig levt annorlunda och förstår detta faktum, medan tidigare generationer fortfarande desperat försöker hålla fast vid något nyttighetsideal som egentligen inte går att motivera för sakligt.

Man misstar sig nog ofta i politiken när man hela tiden antar att alla vill klättra uppåt. Vissa vill inte ha ett belönande arbete om det betyder mer jobb.
Citera
2014-04-17, 23:23
  #8
Avstängd
Krystalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskare
Det behövs folk som Bert Karlsson i det offentliga rummet. Han får upp saker på agendan genom att uppröra.

Sen håller vi oss till ämnet, det är inte invandrarungdomar som är bortskämda och lata det är svensken som inte vill ta i en sopborste.

Skitsnack. Vilka ungdomar vägrar ta ett städjobb? Antar du inte vet hur Arbetsförmedlingen samt A-kassan fungerar? Sen kan man ju prata om arbetsgivarnas roll i eländet.
Citera
2014-04-17, 23:23
  #9
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskare
Jag är miljöpartist och jag kan hålla med dig till fullo att "that is how I am, and Im proud of it!"
Dock delar jag mångas åsikter om att jag inte tror att de är kapabla att hålla i pinnen för ett land, men jag är stensäker på att deras värderingar behövs mer än någonsin i politiken.

Det du skriver kan tolkas som, att du är stolt över att vara infantil. Ska det tolkas så?
Citera
2014-04-17, 23:24
  #10
Medlem
Trist att dra upp Åkesson, han har inte mycket vett att säga enligt min åsikt. Men åter till tråden - jag anser att dessa "lata" ungdomar är ett resultat av deras föräldrar. Tidigare generationer har kämpat sig till en bättre vardag eftersom de varit tvungna medan unga idag fått allt serverat. Föräldrarna vill ge allt de själva saknade och tror att de gör sina barn en tjänst att erbjuda dem allt. Så småningom när deras barn ska fixa en arbetsintervju själva går det inte vidare bra eftersom de saknar livserfarenhet. Helt enkelt en negativ spiral tyvärr.
Citera
2014-04-17, 23:25
  #11
Medlem
girlsinmydreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskare
Jag såg nyss på debatt och kände att jag höll med Bert Karlsson, att ungdomar som är arbetslösa är latare än tidigare generationer och därför tänkte jag att vi kunde diskutera lite om det här.

Frågeställningen lyder: Kommer Sverige gå åt helvete med den nya generationens lata ungdomar?
Ös på!
Bert Fjärt är en fjant!

Att skylla på lathet vid hög arbetslöshet gynnar kapitalet och de företag som kan utnyttja de som är svaga. Alla passar inte att vara försäljare (och lura andra i telefontjänster) eller att som Bert Karlsson gör när han manipulerar oss genom att obefogat skapa köer till sitt sommarland.

Att manipulera marknader som Bert gör är i normala länder olagliga. I Sverige hyllar vi hans "kunskaper" om att ungdomar ska bli rika på att plocka lingon för 8 kr i timmen.

Visst har Bert rätt att många invandrare jobbar på andra villkor (jag känner dem som jobbar 60 timmar i veckan för slavlöner som är långt under a-kassa då de inte har arbetstillstånd). Det är detta samhälle som Bert vill ha så att han kan få de bästa arbetarna och de snyggaste tjejerna som lyder honom, likt Billy Butt (som eg. blev oskyldigt blev dömd bara för att han inte förblev PK.).

Vi har de ledare och förebilder som vi förtjänar...
__________________
Senast redigerad av girlsinmydream 2014-04-17 kl. 23:28.
Citera
2014-04-17, 23:26
  #12
Medlem
Svenskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det du skriver kan tolkas som, att du är stolt över att vara infantil. Ska det tolkas så?

Korrekt, barnslighet är en dygd för mig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback