Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-03, 16:02
  #301
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Jag tänker att man kräver personliga brev som ansökan på hems, fasta akademiker jobb, sunda fritidsintressen etc, referenser etc. Bara genom brrvtexten kan man sålla bort mkt wt.

Snackar Malou von sivers med såna där fire människor ofta i teve alltså?

Det är väl repris med samma snubbe...
Men det var ett nytt ungt kvinnligt aktieorakel där förra veckan.
Citera
2021-03-03, 16:42
  #302
Medlem
Går genomföra men kommer kosta dig saftigt. Kan skapa +50% år för acceptabel risk men det kommer kosta dig 3-30. Tar 3% i fast management avgift och 30% av vinsten över high-water-mark.
Citera
2021-03-04, 11:25
  #303
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Oracle
Jag har läst en del om passiva inkomster men inga bra tips på exakt hur man ska gå tillväga och vad man ska satsa pengarna på.

Jag vill tjäna så mycket pengar på mina 500.000 som möjligt utan att behöva riskera att förlora de (dvs cowboy-aktier).

Vad hade ni gjort om ni hade kunnat investera mina 500.000 på saker som kan ge mig passiva inkomster?

Hur har det gått för dig?
Citera
2021-03-04, 22:07
  #304
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagunitas1
Går genomföra men kommer kosta dig saftigt. Kan skapa +50% år för acceptabel risk men det kommer kosta dig 3-30. Tar 3% i fast management avgift och 30% av vinsten över high-water-mark.

Varför hänger du på flashback om du har sådana skills?
Citera
2021-03-05, 13:57
  #305
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Hur har det gått för dig?

Ja, lite roligt med gamla trådar

Han hade ju lätt kunnat vara ekonomiskt oberoende nu med valfri tech-fond. Hans senaste inlägg är dock från 2017 så det är som det brukar, svårt att göra uppföljning på flashback "hur gick det sen"...
Citera
2021-03-05, 22:32
  #306
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.way
Alltså.. Jag orkar inte ens bemöda mig att förklara.
Tror du folk köper bostäder för 500.000?

Utveckla. Vad menar du?

Ja, folk köper troligtvis bostäder för 500 tusen i mindre orter, personligen känner jag ingen som gör det. Medelvillan i Sverige kostar idag 3,7 miljoner.
Citera
2021-03-06, 10:46
  #307
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Oracle
Jag har läst en del om passiva inkomster men inga bra tips på exakt hur man ska gå tillväga och vad man ska satsa pengarna på.
Ekonomi är inte min starka sida, så snälla ni ekonomiska rådgivare på Flashback... gör det enkelt för mig

Jag vill tjäna så mycket pengar på mina 500.000 som möjligt utan att behöva riskera att förlora de (dvs cowboy-aktier).

Vad hade ni gjort om ni hade kunnat investera mina 500.000 på saker som kan ge mig passiva inkomster?

Tackar på förhand

Det är för lite för att kasta in hatten och lägga sig i hängmattan.
5 mille är väl den lägsta summan som man kan ha för att bli "ekonomiskt oberoende".

Dock kan du investera i utdelningsaktier som varje år ger en utdelning (om företaget går som det skall)
Men 500 000 är för lite del lär via utdelningar bli mellan 8 och 20 000 om året - skatt om du går den vägen. Återinvesterar du utdelningarna så kommer det öka och du lär ha dubblat pengarna på ca 10 år (och utdelningarna också). Detta om du väljer att inte "spela" på börsen med ökande risk för att förlora en massa pengar.

Ett annat riskfyllt äventyr vore att starta en snabblåns firma med sms-lån upp till ex 3000:- och en ränta på 30-40% plus avgifter. Dock är det många av dessa låntagare som har svårt att betala sina lån och risken att bli av med pengar är ganska så stor. Visst går det att sälja de lån som går till inkasso men förtjänsten blir betydligt mindre än om folk betalar som de skall.


Vore jag du skulle jag öppna ett ISK aktiekonto och sätta in hela summan där och sedan handla på mig stabila utdelningsaktier då de ligger lite lägre än vanligt och sedan fortsätta arbeta..När pengarna vuxit till sig så blir det en guldkant på pensionen. och du kan ev. ta pension vid 56 istället
Citera
2021-03-06, 12:26
  #308
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagunitas1
Går genomföra men kommer kosta dig saftigt. Kan skapa +50% år för acceptabel risk men det kommer kosta dig 3-30. Tar 3% i fast management avgift och 30% av vinsten över high-water-mark.
Bra affärsidé att ta 30% av andras vinster och 0% av deras förluster.

Jag tror att alla kan tjäna pengar med det upplägget.

Det svåra är förstås att hitta folk som är korkade nog att ge en pengar.
Citera
2021-03-06, 13:30
  #309
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zmutser
en halv miljon är ganska lite pengar och vad du än investerar i så riskerar du att förlora.
Hade jag varit i din sits hade jag använd 100k till resor,god mat och nöjen i något år och resterande 400k hade jag satt i fonder tills jag var pensionär och då levt gott för dem. Annars kanske kontantinsats i en lägenhet i någon större stad, dock tror jag inte bostadspriserna kan fortsätta stegras i denna takt länge till.

Detta inlägg är från 2014

Tänk vilket bra tips detta var samtidigt tänk vad fel du hade
Gissningsvis så är en lägenhet, hus eller fjällstuga upp 100-150% sedan 2014...

Vår kåk var då värd ca 6mkr skulle jag tro och idag är den värderad till över 10mkr

Frågan är om det kan stiga ytterligare i samma takt, vi får kolla tillbaka 2027 i denna tråd
Citera
2021-03-06, 15:39
  #310
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autodidis
Utveckla. Vad menar du?

Ja, folk köper troligtvis bostäder för 500 tusen i mindre orter, personligen känner jag ingen som gör det. Medelvillan i Sverige kostar idag 3,7 miljoner.

Jag gör det. (eller snarare mindre) Jag har 20% på insatt kapital i avkastning. + ev. Värdeökning.
(men då får man utgå från att det arbete jag gör är gratis)

Första huset köpte jag för 250.000 för 8 år sedan är nu värderat till drygt 2 milj. Det har jag knappt 200.000 / år in för men även lite utgifter naturligtvis.
Men i ärlighetens namn så har jag nog lagt ytterligare 200.000 i reparationer som ommålning mm under åren.
På den orten jag köper har priserna mer än fördubblats på tre år.
Citera
2021-03-20, 23:20
  #311
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Varför hänger du på flashback om du har sådana skills?
Slå ihjäl dötid när man sitter i bilen och väntar, vänthallen på flygplatsen, etc.

Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Bra affärsidé att ta 30% av andras vinster och 0% av deras förluster.

Jag tror att alla kan tjäna pengar med det upplägget.

Det svåra är förstås att hitta folk som är korkade nog att ge en pengar.
Standard för hedge fonder och CTAs, är det mer eq så blir avgifter lägre. Högre risk-justerad absolut avkastning till lägre risk än vad börsen ger är en win-win för båda.
Citera
2021-03-21, 09:23
  #312
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagunitas1
Standard för hedge fonder och CTAs, är det mer eq så blir avgifter lägre. Högre risk-justerad absolut avkastning till lägre risk än vad börsen ger är en win-win för båda.
Ja, för hedgefonder är ju kända för att vara svaret på gåtan alla försöker knäcka.

Eller inte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback