Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2014-04-18, 21:09
  #61
Medlem
ElSilencios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Tvångsäktenskap och arrangerade äktenskap bestäms av släktingarna och inte av okända bilburna människor.

Källa på det?

OnT: Teorin om upprörd förälder/släkting som rycker in ungen i bilen för omedelbar hemresa låter rätt bra, men om det nu är två barn, och den äldre "kommit undan", tycker man ju att något borde kommit fram vid den här tiden.

Jag har tänkt i banor som att de inblandade inte följer nyheter minut för minut och att fram till i morgon lär inget nytt komma fram. Om det nu var en oskyldig händelse, i annat fall lär snart en polisanmälan om saknad dyka upp.
Citera
2014-04-19, 09:02
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElSilencio
Källa på det?

OnT: Teorin om upprörd förälder/släkting som rycker in ungen i bilen för omedelbar hemresa låter rätt bra, men om det nu är två barn, och den äldre "kommit undan", tycker man ju att något borde kommit fram vid den här tiden.

Jag har tänkt i banor som att de inblandade inte följer nyheter minut för minut och att fram till i morgon lär inget nytt komma fram. Om det nu var en oskyldig händelse, i annat fall lär snart en polisanmälan om saknad dyka upp.

I Sverige är det omöjligt att få tillstånd äktenskap där den ena parten är ett barn. Tvångsäktenskap av detta slag ingås alltid utomlands. En minderåring svensk medborgare får inte pass och kan inte heller resa utomlands utan tillstånd från föräldrarna. I länder där barn- och tvångsäktenskap förekommer måste minderåriga, och även vuxna- kvinnor som gifter sig för första gången ha faderns tillstånd. En okänd person eller en släkting, som ''rycker in ungen i bilen för omedelbar hemresa'' utan att barnets föräldrar är med på det hela, får det nog svårt att genomföra sin plan.
Citera
2014-04-20, 21:15
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
I Sverige är det omöjligt att få tillstånd äktenskap där den ena parten är ett barn. Tvångsäktenskap av detta slag ingås alltid utomlands. En minderåring svensk medborgare får inte pass och kan inte heller resa utomlands utan tillstånd från föräldrarna. I länder där barn- och tvångsäktenskap förekommer måste minderåriga, och även vuxna- kvinnor som gifter sig för första gången ha faderns tillstånd. En okänd person eller en släkting, som ''rycker in ungen i bilen för omedelbar hemresa'' utan att barnets föräldrar är med på det hela, får det nog svårt att genomföra sin plan.

1. Har verkligen alla länder där barn- och tvångsäktenskap förekommer samma regler? Jag tror verkligen inte att du vet det.
2. Föräldrars samtycke krävs inte för resa utomlands (dvs det inte är något reellt hinder så länge barnet inte är eftersökt på så sätt att man larmas vid passkontrollen).
Citera
2014-04-26, 18:53
  #64
Medlem
har det inte kommit fram ngr mer uppgifter om händelsen eller bortrövandet ? att det skulle vara ett tvångsgifte tror jag inte på,
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback