Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-17, 20:18
  #1
Medlem
Bk9s avatar
Min granne ska riva ner en gammal lada. Han frågade mig om jag kunde hjälpa honom och få låna min traktorsläp.
Men det vi inte visste, var om man får köra all trä till återvinningscentralen.

Så min fråga är. Får man riva ner ett hus och sen köra all bråte till återvinningscentralen?
Citera
2014-04-17, 20:23
  #2
Medlem
Det brukar kunna gå att fråga iaf. Antagligen vill dom ha det dit det flisas. Varför inte bränna ner den bara?
Citera
2014-04-17, 20:31
  #3
Medlem
Senapstjuvens avatar
Varför skulle man inte få det? Det är ju därför återvinningscentralen finns.
Citera
2014-04-17, 20:36
  #4
Moderator
Rassas avatar
Det kan vara bra att kolla med kommunen först, men det går antagligen bra om det är sorterat och slängs i rätt container.

Har ett exempel på detta själv faktiskt, vi rev ett litet torp som min svärmors pappa ägde och när han gick bort rensade vi det på gamla möbler och annat bråte och rev huset från tak till grund. Tegelpannor gick som fyllnadsmassor, allt trä gick som träavfall, alla fönster plockade vi rutorna ur så att karmarna gick som träavfall och glaset som fyllnadsmassor. Spik och skruv som metallskrot. Det fanns inga elkablar och ingen isolering eller gips, så det var inte speciellt svårsorterat. Ett jävla jobb var det dock. Vissa kommuner tar en peng för att ställa dit en container och sorterar sedan själva. Kan vara värt att kolla för att slippa allt sorteringsjobb själv.
Citera
2014-04-17, 20:41
  #5
Medlem
TeEsErs avatar
Kolla först vad som gäller. Vissa kommuner har gränser för hur mycket man får lov att köra dit.

En hel lada låter som lite väl mycket för att vara hushållsbehov så jag kan tänka mig att de knorrar lite om man kommer med ett eller flera traktorsläpstora lass. Vissa centraler har även regel om att endast personbil och släp får köra in. Traktorer och lastbilar hänvisas till någon större huvudcentral där det kostar pengar att lämna.

/T
Citera
2014-04-18, 08:23
  #6
Medlem
I min kommun så får man tippa på själva tippen när det är större mängder, sorterar man bra så är ofta trä ganska billigt då det behövs till bränsle.

Återvinningscentralen har lite begränsat utrymme oftast.
Enklast är att ringa och fråga.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback