Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-17, 19:45
  #1
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Jag tänkte skaffa mig en server men vet inte så mycket om nätverk. Jag har stött på uttrycket "dual band" eller 2x1Gbps vilket jag tror är samma sak. Vad betyder det hur skiljer det 2x1Gbps från 1Gbps?

Tack för hjälpen.
Citera
2014-04-17, 20:42
  #2
Medlem
ThingThings avatar
Näeijeh..

Du tänker med största sannolikhet på uttrycket "dual-band" som används i WLAN-sammanhang, som då används för att berätta att ex. en produkt sänder radiovågor på flera s.k. radioband (när det gäller WiFi så är det normalt sett 2,4GHz och 5GHz banden som det gäller).
Citera
2014-04-17, 20:49
  #3
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Kanske nått jag missuppfattat, vad menas med dessa uttryck:

Citat:
dual or quad 1Gbps network interfaces

Citat:
Two 1gbs bonded nics

Är det kapaciteten i nätverkskortet de pratar om snarare än själva uppkopplingen?
Citera
2014-04-17, 21:39
  #4
Medlem
I det här fallet så handlar det om att du har två stycken fysiska uttag. Så du kan stoppa in 2 kablar i servern. Där det är 1 Gbps per uttag.
Citera
2014-04-17, 22:46
  #5
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajorCrisis
I det här fallet så handlar det om att du har två stycken fysiska uttag. Så du kan stoppa in 2 kablar i servern. Där det är 1 Gbps per uttag.

Varför har man två kablar med 1 Gbps med istället för en med 2 Gbps gör det någon skillnad?

Har aldrig tänkt på att man skulle kunna ha två nätverkssladdar utifrån till samma nätverkskort.
Citera
2014-04-18, 01:26
  #6
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svettigafettsvinet
Varför har man två kablar med 1 Gbps med istället för en med 2 Gbps gör det någon skillnad?

Därför att 2 gigabit Ethernet inte existerar. För att få två gigabit per sekund i ena riktningen, så krävs det två nätverksportar som logiskt arbetar som en enda datalänk. Tekniken brukar kallas för link aggregation, bonding, trunking samt NIC teaming. För att det ska fungera, så måste switchen ha stöd för detta. Switchar som går att administrera, har troligtvis den tekniken.
Citera
2014-04-18, 12:06
  #7
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svettigafettsvinet
Varför har man två kablar med 1 Gbps med istället för en med 2 Gbps gör det någon skillnad?

Har aldrig tänkt på att man skulle kunna ha två nätverkssladdar utifrån till samma nätverkskort.

För att på servernivå kör man väldigt ofta med mer än ett nät. Kör man t.ex. en virtuell miljö i servern så tilldelar man varje server ett eget kort för bästa prestanda. Det finns kort med flera portar på, t.ex. 4 st.

http://h30094.www3.hp.com/product/sk...tno/593722-B21
Citera
2014-04-18, 13:08
  #8
Medlem
Du kan även ha en av portarna kopplade till t.ex. internet, medans den andra porten är kopplad till ett helt annat nätverk.. Tillexempel ett SAN eller dyl. (SAN = Storage Area Network, kort och gott ett nätverk där du lagrar och hämtar data)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback