Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-17, 13:39
  #1
Medlem
ArneIIIs avatar
Ja, vad gör man där? Har läst wikipediaartiklar men jag vill veta mer exakt vad man gör.

Är det så att samtliga jättelånga godståg man ser åker till en rangerbangård? Om nej var åker de i så fall?
När tågen ankommer till rangerbangården kommer det då stora lastbilar och hämtar varorna där?
Om ja så har jag inte sett så många lastbilar vi rangerbangården. Likaså måste väl lasbilarna lämna sina varor vid rangerbangården.

Sedan så har de ofta som ett flygledartorn utöver rangerbangården. Vilka sitter där och varför har man fönster mot gården?

På Wikipedia står det att man kopplar samman tåg på bangården. Är det allt man gör? Vart åker dessa tåg sedan i så fall.

Jag har stått vid både Tomteboda och Sävenäs väldigt länge utan att riktigt förstå vad det är man gör där.
Citera
2014-04-17, 13:56
  #2
Medlem
hazzos avatar
http://www.svensktmjforum.se/forum/i...p?topic=9586.0
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bang%C3%A5rd

Du får ett hyffsat svar här. Och ett forum där det finns mycket sakkunskap.
Citera
2014-04-17, 14:10
  #3
Moderator
Neksnors avatar
Från Göteborgs hamn går det runt 20 godspendlar varje dag till olika orter i Sverige och intilliggande länder. Som jag fattat saken så byggs de tågen i hamnen och körs direkt till destinationen.

Rangerbangårdar kan ungefär jämföras med flygplatshubbar där passagerare inte börjar eller slutar sin resa utan bara byter flyg. I Göteborg har man en omlastningsterminal (tåg-lastbil) norr om Centralen, liknande anläggning finns i Skandiahamnen
Citera
2014-04-17, 14:18
  #4
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Från Göteborgs hamn går det runt 20 godspendlar varje dag till olika orter i Sverige och intilliggande länder. Som jag fattat saken så byggs de tågen i hamnen och körs direkt till destinationen.

Rangerbangårdar kan ungefär jämföras med flygplatshubbar där passagerare inte börjar eller slutar sin resa utan bara byter flyg. I Göteborg har man en omlastningsterminal (tåg-lastbil) norr om Centralen, liknande anläggning finns i Skandiahamnen
Aha...

Så på Sävenäs bygger man ihop nya tåg av tågen från hamnen och skickar sedan ut dess längs olika tågbanor (västra stambanan, bergslagsbanan,västkustbanan)? Så ingen på/avlastning av själva varorna finns där? Men när tågen åker vidare, stannar de då på olika ställen längst vägen där lastbilar lastar på varor?
Citera
2014-04-17, 14:43
  #5
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Aha...

Så på Sävenäs bygger man ihop nya tåg av tågen från hamnen och skickar sedan ut dess längs olika tågbanor (västra stambanan, bergslagsbanan,västkustbanan)? Så ingen på/avlastning av själva varorna finns där? Men när tågen åker vidare, stannar de då på olika ställen längst vägen där lastbilar lastar på varor?
Visst bygger de tåg där, men jag tror att många av hamnpendlarna går direkt. Ett fördel med godspendlarna är ju att flytta hamnen närmare andra orter och då borde det gå snabbare om man kan skicka tåget direkt från ex Falköping till hamnen. Jag tolkar det som att godspendlarna vill slippa rangering. Det finns också en bangård vid Kville, jag gissar att den hanterar en del av det som kommer från hamnen.
http://goteborgshamn.se/Terminaler--...T-Scandinavia/

Det blir ju jobbigt om den vagn som ska kopplas loss inte är sist i tåget, så antagligen ställer man vagnarna i en viss ordning för att slippa rengöring vid så många tillfällen.

En beskrivning av vad som kan hända långt ner i Hallsberg:
http://ida2004.banverket.se/bvdok_ex...2-a6ecf8dc29bb
Citera
2014-04-17, 16:59
  #6
Medlem
CygneRouges avatar
Om du har överseende med styltigheten från 40-talet så förklarar de här rätt bra hur det går till.

Där vagnarna rulla, del 1/4
2/4
3/4
4/4

Notera att detta är 40-talet. Idag är det inga som passar bromsskor (totalt livsfarligt jobb!) och det är killen i tornet som lägger växlarna.

Sen har förstås vagnlasttrafiken minskat i och med att lastbilarna kan ta tyngre last. Förr hade nästan alla industrier egen spåranslutning, idag är det sällsynt.

Det går dock rejält mycket gods på järnvägen men det blir alltmer systemtåg, hela tåget har samma last och går endast mellan kunderna (som Stålpendeln från stålverket i Luleå till SSAB Tunnplåt i Borlänge med bara stålslabs ombord, eller flygbränsletåget Gävle hamn till Brista utanför Arlanda).
__________________
Senast redigerad av CygneRouge 2014-04-17 kl. 17:27.
Citera
2014-04-17, 19:53
  #7
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Visst bygger de tåg där, men jag tror att många av hamnpendlarna går direkt. Ett fördel med godspendlarna är ju att flytta hamnen närmare andra orter och då borde det gå snabbare om man kan skicka tåget direkt från ex Falköping till hamnen. Jag tolkar det som att godspendlarna vill slippa rangering. Det finns också en bangård vid Kville, jag gissar att den hanterar en del av det som kommer från hamnen.
http://goteborgshamn.se/Terminaler--...T-Scandinavia/

Det blir ju jobbigt om den vagn som ska kopplas loss inte är sist i tåget, så antagligen ställer man vagnarna i en viss ordning för att slippa rengöring vid så många tillfällen.

En beskrivning av vad som kan hända långt ner i Hallsberg:
http://ida2004.banverket.se/bvdok_ex...2-a6ecf8dc29bb
Godspendlarna (som väl kan jämföras med systemtåg?) från Göteborgs hamn vill inte rangeras, sida 20.
http://www.trafikverket.se/PageFiles...nan_100302.pdf
De där godspendlarna är bland annat beroende av båtarnas tider, man vill helst inte skicka godset tidigare än nödvändigt.
Kvillebangården verkar till stor del fungera som väntplats för tåg, hamnbanan har bara ett spår.
Citat:
Ursprungligen postat av CygneRouge
Om du har överseende med styltigheten från 40-talet så förklarar de här rätt bra hur det går till.

Där vagnarna rulla, del 1/4
2/4
3/4
4/4

Notera att detta är 40-talet. Idag är det inga som passar bromsskor (totalt livsfarligt jobb!) och det är killen i tornet som lägger växlarna.

Sen har förstås vagnlasttrafiken minskat i och med att lastbilarna kan ta tyngre last. Förr hade nästan alla industrier egen spåranslutning, idag är det sällsynt.

Det går dock rejält mycket gods på järnvägen men det blir alltmer systemtåg, hela tåget har samma last och går endast mellan kunderna (som Stålpendeln från stålverket i Luleå till SSAB Tunnplåt i Borlänge med bara stålslabs ombord, eller flygbränsletåget Gävle hamn till Brista utanför Arlanda).
Tack för en intressant film.
Det hade varit intressant med info om hur lång tid det tar (och tog) att rangera X tåg.
Citera
2014-04-18, 06:12
  #8
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CygneRouge
Om du har överseende med styltigheten från 40-talet så förklarar de här rätt bra hur det går till.

Där vagnarna rulla, del 1/4
2/4
3/4
4/4

Notera att detta är 40-talet. Idag är det inga som passar bromsskor (totalt livsfarligt jobb!) och det är killen i tornet som lägger växlarna.

Sen har förstås vagnlasttrafiken minskat i och med att lastbilarna kan ta tyngre last. Förr hade nästan alla industrier egen spåranslutning, idag är det sällsynt.

Det går dock rejält mycket gods på järnvägen men det blir alltmer systemtåg, hela tåget har samma last och går endast mellan kunderna (som Stålpendeln från stålverket i Luleå till SSAB Tunnplåt i Borlänge med bara stålslabs ombord, eller flygbränsletåget Gävle hamn till Brista utanför Arlanda).


Om man inte passar bromsskor idag, hur går det till istället?
Citera
2014-04-18, 12:34
  #9
Medlem
CygneRouges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Om man inte passar bromsskor idag, hur går det till istället?

Olika former av fast monterade mekaniska anordningar.

Rangerbroms på wikipedia
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback