Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-17, 12:32
  #1
Medlem
Ber om ursäkt om detta felpostas, men är det någon som vet hur en narkometer funkar? Senaste hos polisen, där de i samband med ett alkotest kör ett narkotest.

Någon som har blivit stoppad och testad?
Citera
2014-04-17, 12:45
  #2
Medlem
Mikelhojs avatar
Aldrig hört men det kan mycket väl vara fullt möjligt att det ska provas en tid för att utvärdera och se hur trovärdig en sådan kan vara.
Citera
2014-04-17, 13:12
  #3
Medlem
Oneways avatar
Var en stor artikel i DN "På Stan" idag angående användandet av narkometer hos polisen.

Dom används inte ännu särskilt utbrett då Sverige tittat på användandet i Norge som visade att maskinerna gav felaktiga utslag (visade positivt på folk som bevisligen inte var påverkade) och pga av detta har utvärdering/beställning i Sverige gått tillbaka till ritbordet. Så som jag tolkade artikeln är det tidigast 2015 dom nya maskinerna kommer för utvärdering.
Citera
2014-04-17, 13:47
  #4
Moderator
Gordon Blixts avatar
Juridik -> Brott och brottsbekämpning

/Mod
Citera
2014-04-17, 13:48
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic8181
Ber om ursäkt om detta felpostas, men är det någon som vet hur en narkometer funkar? Senaste hos polisen, där de i samband med ett alkotest kör ett narkotest.

Någon som har blivit stoppad och testad?

Genom salivprov som används för sållning, dvs vilka som ska tas med för blodprov.
Citera
2014-04-17, 13:50
  #6
Medlem
En sticka som tops, svar på några sekunder, man använder dessa i Norge sedan några år i trafiken. Jättebra.
Citera
2014-04-17, 15:42
  #7
Medlem
Mulla Krekars avatar
Jag har för mig att polisen i Danmark har någon typ av "hasch-o-meter", som man blåser i o reagerar på cannabis. Kontroller brukar finnas runt Christiania. Ska se om jag hittar artikeln.
Citera
2014-04-17, 15:57
  #8
Medlem
Bra tycker jag, narkomaner skall inte köra bil och riskera andra människors hälsa. Det verkar dock lite märkligt att en maskin skulle kunna testa alla sorters knark? Narkotika kan väl vara väldigt olika?
Tex hasch och anfetamin är väl inte alls lika symptom?
Citera
2014-04-17, 18:09
  #9
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soochav
Bra tycker jag, narkomaner skall inte köra bil och riskera andra människors hälsa. Det verkar dock lite märkligt att en maskin skulle kunna testa alla sorters knark? Narkotika kan väl vara väldigt olika?
Tex hasch och anfetamin är väl inte alls lika symptom?
Det stämmer. Hasch blir man seg o trött av, o då ska man absolut inte köra bil. Jag tror den där "hasch-o-metern" känner av haschlukten på utandningsluften.

Amfetamin blir man pigg o rolig av, o man ska absolut inte köra bil på det! Man kan inbilla sig saker o sånt. Men det är nog svårare att upptäcka. Kanske med topsning av saliven, eller urin-/blodprov.
Citera
2014-06-02, 21:23
  #10
Medlem
LoserMachines avatar
Lika bra att man skaffar en snabbare bil nu då, ingen vits att stanna.
Citera
2014-06-02, 22:03
  #11
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soochav
Bra tycker jag, narkomaner skall inte köra bil och riskera andra människors hälsa. Det verkar dock lite märkligt att en maskin skulle kunna testa alla sorters knark? Narkotika kan väl vara väldigt olika?
Tex hasch och anfetamin är väl inte alls lika symptom?
Man kan inte universaltesta för alla sorters narkotika, därav är en "narkometer" inte en fungerande uppfinning som redan påpekats.

Du måste testa specifikt för gräs, opiater, centralstimulanta, hallucinogena osv. Blir en jävla röra att kolla upp allt, så några snabbtester för narkotika lär det inte finnas, åtminstone inte inom nära framtid.
Citera
2014-06-02, 22:20
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Man kan inte universaltesta för alla sorters narkotika, därav är en "narkometer" inte en fungerande uppfinning som redan påpekats.

Du måste testa specifikt för gräs, opiater, centralstimulanta, hallucinogena osv. Blir en jävla röra att kolla upp allt, så några snabbtester för narkotika lär det inte finnas, åtminstone inte inom nära framtid.


Tänk "pissstickor" "multistickor" så inser du snart att det redan finns metoder för att snabbt analysera efter olika sorters narkotika. Att på nå sätt göra så att man kan detektera olika narkotika genom utandningsluften borde inte vara omöjligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback