Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-17, 10:15
  #1
Medlem
Nu syftar jag på personer som håller på med långdistans discipliner, tex långsdistanslöpning, marathonlöpare och ultralöpare.

Här vinner man helt enormt på att hålla ett lågt bmi (låg kroppsvikt) men behöver samtidigt rejält med energi för riktigt långa träningspass.

>Själv tror jag att en HCLF (High Carb - Low Fat) kost är bäst för dessa personer, vad tror ni?
Citera
2014-04-17, 10:29
  #2
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av msthlm37
Nu syftar jag på personer som håller på med långdistans discipliner, tex långsdistanslöpning, marathonlöpare och ultralöpare.

Här vinner man helt enormt på att hålla ett lågt bmi (låg kroppsvikt) men behöver samtidigt rejält med energi för riktigt långa träningspass.

>Själv tror jag att en HCLF (High Carb - Low Fat) kost är bäst för dessa personer, vad tror ni?

Jag skulle rekommendera 80/10/10.

Googla Harley Johnstone (Durianrider) så får du mängder med tips. Han cyklar mest, gjorde nyss en 568km tur under 21 timmar, helt solo.

Brendan Brazier är en annan av mina förebilder, han har slagit banrekord på Bigfoot Half Ironman Triathlon två gånger och vunnit Canadian 50k två gånger, han kallar sin diet "The Thrive diet".

EDIT: trodde du skrivit LCHF först och sa emot, såg sen att du skrivit HCLF. Jag håller med till fullo.
Citera
2014-04-17, 12:47
  #3
Medlem
Instämmer med föregående talare!

Nedan är en kille som är marathonlöpare och får de flesta kalorierna i form av kolhydrater från frukter:

http://www.youtube.com/user/TheFruitarian/
Citera
2014-04-18, 00:56
  #4
Avstängd
Krystalls avatar
Låter inte alls lovande. Har aldrig stött på en elitidrottare som skippar kolisarna helt. Min bror är fotbollsspelare i division två och han äter enorma mängder kolhydrater. Nästan så jag kräks när jag ser hans portioner.
Citera
2014-04-18, 07:14
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krystall
Låter inte alls lovande. Har aldrig stött på en elitidrottare som skippar kolisarna helt. Min bror är fotbollsspelare i division två och han äter enorma mängder kolhydrater. Nästan så jag kräks när jag ser hans portioner.

Det är just det som är poängen,
det står inte ”LCHF” utan motsatsen HCLF (High Carb, Low Fat)
Men vi är så vana att bara se den första förkortningen, tyvärr.
Citera
2014-04-18, 07:24
  #6
Medlem
ikaros2008s avatar
Finns gott om uthållighetsidrottare som tränar och tävlar på begränsat intag av kolhydrater. Vid långdistans som ofta sker i ett något lägre tempo än sprint så finns det fördelar med en god fettförbränning.

Att vi inte ser fler idrottare på lågkolhydrat beror på att få vågar testa, rekryteringsgrunden är med andra ord starkt begränsad. Men det kommer flera.

Extremt högt intag av kolhydrater är inte nödvändigt. Absolut inte under träningsfasen. Att träna på en lågkolhydratskost och sedan inför tävling öka kolhydratintaget har gett lika goda resultat.
Citera
2014-04-20, 01:34
  #7
Avstängd
Krystalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esolcsid
Det är just det som är poängen,
det står inte ”LCHF” utan motsatsen HCLF (High Carb, Low Fat)
Men vi är så vana att bara se den första förkortningen, tyvärr.

Ber om ursäkt, var nog lite trött där. Tack för uppvaknandet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback