Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-17, 09:40
  #1
Medlem
Det här kommer va lite luddigt men ska försöka va så tydlig det går i min frågeställning. Vet en kille från mina hemtrakter som ryktats bott på fosterhem efter att han varit anklagad för brott inom sin familj. Ingen aning om han var straffmyndig eller inte vid det här tillfället, men det borde varit i tonåren så chansen finns att han var det.

Han blev aldrig dömd för något men blev flyttat till fosterhem som resultat av det hela. Finns det några sätt att kolla om det här verkligen stämmer? Har inga problem med att få fram personuppgifter och liknande på killen.
Citera
2014-04-17, 10:00
  #2
Medlem
Robin.Bentleys avatar
Hej, om det är mindre än fem år sedan han blev åtalad, men inte dömd, alltså blev friad, men ändå kanske hamnade på fosterhem så kan du hitta det i tingsrätten. Där kan man söka på tex personnummer och få fram handlingar som alltid är offentliga.
Men då det kanske gått över fem år och han antagligen inte ens var åtalad för brottet så blir det svårt. Det bästa är nog att på ett snällt sätt fråga personen och säga att du hört rykten och är nyfiken och inte dömmer honom. Visa att du står på hans sida så kanske han öppnar sig och vill berätta om det förflutna.
Mvh
Citera
2014-04-17, 10:12
  #3
Medlem
Är uppåt en 15 år och kanske lite till skulle jag gissa. Fråga honom är tyvärr inte aktuellt då han dels aldrig skulle erkänna och det skulle komplicera saker för trejde part. Mycket indicier pekar på att ryktet inte bara är ett rykte utan sanningen. Låter som jag få klura vidare på hur jag skulle kunna forska i det hela. Förslag är välkomna.
Citera
2014-04-17, 12:11
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holtze
Är uppåt en 15 år och kanske lite till skulle jag gissa. Fråga honom är tyvärr inte aktuellt då han dels aldrig skulle erkänna och det skulle komplicera saker för trejde part. Mycket indicier pekar på att ryktet inte bara är ett rykte utan sanningen. Låter som jag få klura vidare på hur jag skulle kunna forska i det hela. Förslag är välkomna.

Vet du om han var inne på förhör och misstänkt för brottet? Om han var det bör det finnas en polisanmälan om saken. Om han fick en offentlig försvarare kan tingsrätten ha ett mål om det. Det är mycket svårt att leta efter i så fall.
Citera
2014-04-17, 13:51
  #5
Medlem
provocative77s avatar
Eftersom han inte blev dömd finns det heller inga offentliga papper att få tag på. Är det sparat så faller det under sekretess. Även socialens beslut är under sekretess.

Med tanke på att TS framstår som en nyfiken jävel ska vi vara glada över att sekretessen finns i landet.
Citera
2014-04-17, 22:08
  #6
Medlem
Jag är nyfiken för att jag vill veta vad det finns för folk i min närhet. Hans egen story till fosterhemmet var långt ifrån vad som sanningen verkar va efter att ha grävt lite till.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback