Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-19, 16:16
  #337
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klownface
Jo jag vet, jag bara reagerade på att han tyckte att GUD var det mest troliga utav ALLA teorier
Nu citerar jag Gud själv=JAG ÄR DEN JAG ÄR.
Och han skapade oss till sin avbild.

Hur är man den man är?
Kanske genom att känna sig själv?
Att vara sej själv
Att tänka själv
Va liksom han själv är?
( nu har jag druckit några öl, ursäkta)
Nåväl
Gud själv vill att man skall va en bild av sig själv, en sann och autentisk bild.
Och moraliskt kunna se sej själv i spegeln
Utan sk synd och skam.
Och bara vara den man skall vara , en sann människa.
Det är det enda han( dvs jag själv) kräver av mej själv.

Om man nu hårddrar det hela, så kan man påstå att Gud själv var ateist iom han trodde bara på sig själv,
JAG ÄR DEN JAG ÄR
Och människan är min avbild.
Dvs gudalik avbild..
Dvs gud är ateist själv och vi med honom( borde vara iaf)
Hoops, nu blev det väl en öl för mycket...
2018-09-19, 16:29
  #338
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Nu citerar jag Gud själv=JAG ÄR DEN JAG ÄR.
Och han skapade oss till sin avbild.

Hur är man den man är?
Kanske genom att känna sig själv?
Att vara sej själv
Att tänka själv
Va liksom han själv är?
( nu har jag druckit några öl, ursäkta)
Nåväl
Gud själv vill att man skall va en bild av sig själv, en sann och autentisk bild.
Och moraliskt kunna se sej själv i spegeln
Utan sk synd och skam.
Och bara vara den man skall vara , en sann människa.
Det är det enda han( dvs jag själv) kräver av mej själv.

Om man nu hårddrar det hela, så kan man påstå att Gud själv var ateist iom han trodde bara på sig själv,
JAG ÄR DEN JAG ÄR
Och människan är min avbild.
Dvs gudalik avbild..
Dvs gud är ateist själv och vi med honom( borde vara iaf)
Hoops, nu blev det väl en öl för mycket...

Överens i det mesta.

Och jag vill särskild fokusera på och utveckla detta:

Citat:
JAG ÄR DEN JAG ÄR
Och människan är min avbild.

Människan är tydligen inte 'guds' avbild, eftersom så snart människan också försökte sig på att vara "den jag är" så blev 'gud' sur och började använda MAKT (alltså enligt GT-berättelsen).
2018-09-19, 17:37
  #339
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är klart att det finns en gråzon mellan pådyvlande och icke-pådyvlande ideologier, metafysiska system o.dyl. i vilken det kan vara svårt att spontant obeservera om nån/något är pådyvlande. Men iövrigt tycker jag för min del inte, att det som vuxent individ är svårt att "försvara" sig mot mindra ideologiska (m.m.) manifestationer, så som att folk bär ett kors eller en Torshammare i smyckeformat.
Lika lite som att en slöja egentligen påverkar mig när jag ska handla på torget, eller om apotekarn säljer medicin med eller utan hijab. Om bilmekanikern tapetserat porrblaskor med vikingastilistiska kroppar i hela sin verkstad eller bär en tors hammare om halsen är inget som kund egentligen lider av nej, ändå har det införts restriktioner om hur en "livssyn" kan påverka attityd samt förtroende mot varandra. Talar inte om genuscertifiering , om ifall det skulle komma på tal. Enbart att kraftiga statements, rätt ofta ogillas där flera trosriktningar har samma arena - så pass att man behövde införa religiösa friskolor , det måste ju ha varit ganska outhärdligt i så fall, innan dess...
2018-09-19, 17:46
  #340
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Men det fina är att ateism eller ateister inte anstiftar sådan typ av osämjor som blir infekterade konflikthärdar, för att hålla mig ändå topic - det är ju en reell sanning att ateisten aldrig hävdar att behöva statuera sitt spöke som TONGIVANDE på andras bekostnad.. om jag förstår det rätt eller försöker generalisera ateism och ateistisk "attityd" om HÄVD, KRAV - mer än att sansa ner sig och hålla huvudet i ögonhöjdmed varandra istället för att ständigt dra i sin jättestore jätteviktige gud som måste taga plats.
Sådant saknar ateister, det är rätt vänlig inställning att ha , stå för den man är utan symbolism som ska vara ställföreträdande kommunikator.

Men jag vet, världen är anfäktad av fiction.. det är så det är, folk kan inte sluta kära ner sig i bilder, frammanade eller producerade. Mycket bilderbläddrande idag, och jag har sett att det spelar ingen roll om de går i fullfjädrad niquab, så är man lika hänghd på yta och bildspel för det.. guden drar man fram vid de viktigare besluten.. där de större intäkterna hägrar.

Ateism , en illusion? Vad utnyttjar en ateist för att gagnas på andras bekostnad? gudar finns inte.. skulle en ateist ta sig personlig vinning av planeten Pluto eller någon galax eller vad egentligen?
2018-09-19, 19:25
  #341
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Men det fina är att ateism eller ateister inte anstiftar sådan typ av osämjor som blir infekterade konflikthärdar, för att hålla mig ändå topic - det är ju en reell sanning att ateisten aldrig hävdar att behöva statuera sitt spöke som TONGIVANDE på andras bekostnad..

Japp, det skulle ju i stort sett vara meningslöst att pådyvla andra en "jag-är-utan-gud" metafysik. Lika meningslöst som att propagandera för "jag-spelar-inte-på-guitar" (det var en allegori).
2018-09-19, 20:40
  #342
Medlem
KortStubins avatar
Tråden låses med hänvisning till andra äldre och hyfsat aktiva trådar:

(FB) Ateism är INTE en tro (Sammanfogad tråd /Mod)
(FB) Kritik mot ateism?
(FB) Vad är ateism?

/Moderator

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback