Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2014-04-24, 01:47
  #25
Avstängd
Pullets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leornadas
Jag har gått ett antal shootmatcher och kommer förmodligen gå över till amatör MMA nästa år någongång men inför min första match som jag förlorade på submisson var jag sjukt nervös men sedan har nervositeten gått ner för varje match men jag var ändå grymt stolt över mig själv att jag faktsikt hade gått en match + att jag minns att jag tyckte att det var det roligaste jag gjort i hela mitt liv!


Vad är skillnaden på shooto och amatör mma matcher?
Citera
2014-04-24, 07:31
  #26
Medlem
Inga slag på marken o inga knän mot huvudet + bara 1 rond på 5 min! Som du säkert vet måste man ha cirka 5 shootmatcher om man inte har annan fullkontakts erfarnhet för att få tävla i amatör MMA!
Citera
2014-04-24, 20:31
  #27
Avstängd
Pullets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leornadas
Inga slag på marken o inga knän mot huvudet + bara 1 rond på 5 min! Som du säkert vet måste man ha cirka 5 shootmatcher om man inte har annan fullkontakts erfarnhet för att få tävla i amatör MMA!


Det visste jag inte, vilken organisation anordnar shootomatcher?
Citera
2014-04-24, 21:13
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pullet
Det visste jag inte, vilken organisation anordnar shootomatcher?

Tillstånd ges i Sverige av SMMAF och galorna finns här http://www.shootfighting.se/default.asp det är i regel samma galor som amatör MMA matcherna går på!
Citera
2014-04-24, 22:02
  #29
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Platonius
Nu råkar det finnas runt 5-6 kampsporter i OS, men javisst.

Svaret är fortfarande som jag skrev. De flesta som har kommit till idrottens högsta tävling (dvs OS) har debuterat när de var mycket unga. Nej, det är inte pirrigt. Nej ingen har UFC som mål.

Du har snackat oerhört mycket strunt hela tråden igenom. Jag tar mig rätten att ruta in dig som en bitter Budo-kille som har fått se sin sport tappa ansiktet när den sattes på prov i tävlingar som till exempel UFC. Att idag jämföra UFC, eller professionell MMA överhuvudtaget, med gatuslagsmål är riktigt efterblivet och ett tydligt exempel på att du inte har en aning om vad du snackar om.

Samtliga dominerande aktörer i UFC under de gångna åren har alla en sak gemensamt, dom är begåvade fristilsbrottare i grunden. BJJ och Judo är sekundärt mot en duktig brottare i oktagonen så är det bara.

Din tes om att vinnare i VM och OS inte söker sig till UFC är också helt felaktigt eftersom många världsmästare och olympier i de stilar du nämner, Judo och BJJ, har debuterat, och sökt lyckan, i UFC efter sina amatörkarriärer.

I dagens kampsportsvärld är UFC den högsta professionella divisionen som finns.

Även inom boxningen börjar man som amatör, i VM och OS till exempel, för att sedan söka sig mot professionella organisationer. Samma sak inom Thaiboxning.

Du skriver att det inte är nervöst att tävla, låt mig då fråga vad du själv har för tävlingsmeriter och inom vilken sport?

Till TS:

Ca. 10% av alla som tränar kampsport tävlar någon gång under sin aktiva tid. Resten är helt vanliga motionärer. Av dessa tio procent är det ytterst få som proffssatsar. UFC är mer eller mindre ett unikum för lilla Sverige även om vi för tillfället har en utav de bästa i lätt tungvikt nämligen Gustafsson.

Jag själv har inte tävlat i MMA men väl i Thaiboxning, Kung-Fu, Kickboxning och SW. Det är alltid nervöst att tävla, alltid, men det är också väldigt roligt och kicken man får när man vinner är väl värt det. Jag både förlorade och vann matcher där ration kanske är ungefär 70/30% i vinst respektive förlust. Sammanlagt inom alla idrotterna har jag gått kanske 50 matcher.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback