Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-16, 23:17
  #1
Medlem
Vad händer egentligen om man tar över 200 fluortabletter?
Alltså, det känns ju inte som att det ska vara farligt. Men är det det?
Citera
2014-04-16, 23:42
  #2
Medlem
kekomis avatar
Jag tror inte det innebär någon akut fara, men inte fan låter det bra direkt...

Citat:
Överdosering av fluor (natriumfluorid) är giftigt, och fluor räknas som ett nervgift. För mycket fluor kan leda till att benstommen förtjockas onormalt, Osteofluoros. Överdosering kan även leda till benskörhet, illamående, samt skapa fläckar på tänderna. För mycket fluor anses även skada tarmflorans nyttobakterier varför man bör undvika allt för fluorerat vatten. Överdosering tros även hämma flera enzymer.

Skelettcancer, cancer, allergier, neurologiska och emotionella problem och lägre IQ har även kopplats till intag av för mycket fluor. Vissa anser även att en förstärkt problematik vid ADD/ADHD, Aspergers och Autism kan uppstå vid överdosering av fluor.

Citera
2014-04-17, 00:41
  #3
Medlem
Veeoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kekomi
Jag tror inte det innebär någon akut fara, men inte fan låter det bra direkt...



Du kunde inte hitta en mer konspiratorisk och partisk sida? Som i vanlig ordning så är det noll källhänvisning på sådana sidor utan dom spyr bara ur sig 'fakta' från undermåliga studier och myter.

Till TS, dödlig dos ligger på runt 5-10g så ska du dö får du käka 50 000 fluortabletter. Lycka till!
Citera
2014-04-17, 00:46
  #4
Medlem
Om jag förstått det rätt så kan för mycket flour påverka en del av hjärnan negativt som kallas pineal gland på engelska.
http://fluoridealert.org/issues/health/pineal-gland/
Citera
2014-04-17, 11:06
  #5
Medlem
Veeoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qn
Om jag förstått det rätt så kan för mycket flour påverka en del av hjärnan negativt som kallas pineal gland på engelska.
http://fluoridealert.org/issues/health/pineal-gland/
Åter igen, en väldigt 'opartisk' sida. Bara namnet borde ju sätta igång alarmklockor. Ungefär som att länka Strålskyddsstiftelsens hemsida. Bara trams.

Jag orkar inte gå in djupare på varför det där är bullshit men här är en som gjort det:

http://www.reddit.com/r/skeptic/comm...me_any/cbfmvg6
Citera
2014-04-20, 10:24
  #6
Medlem
Citat:
Toxicitet: Upp till 110 mg natriumfluorid = 50 mg fluor (vilket motsvarar 200 tabl. ā 0,25 mg fluor, 100 tabl. ā 0,5 mg fluor eller 65 tabl. ā 0,75 mg fluor) innebär ej intoxikationsrisk för barn >1 år. 2 g till vuxna gav allvarlig intoxikation.

Hur jävla många tabletter behöver man ta för att det ska bli farligt? Jag är SÄMST på att räkna, men hur många håller sig liksom till gränsen 4-6 tabletter om dagen
Citera
2014-04-20, 21:40
  #7
Medlem
pokereves avatar
Flyttad från alternativ medicin till medicin och hälsa

/Mod
Citera
2014-04-20, 21:55
  #8
Medlem
E.W.s avatar
Sodium fluoride (NaF):
The lethal dose for most adult humans is estimated at 5-10 g/kg body weight.



Källor:

IPCS (2002). Environmental health criteria 227 (Fluoride). Geneva: International Programme on Chemical Safety, World Health Organization. p. 100. ISBN 92-4-157227-2

Gosselin, RE; Smith RP, Hodge HC (1984). Clinical toxicology of commercial products. Baltimore (MD): Williams & Wilkins. pp. III–185–93. ISBN 0-683-03632-7

Baselt, RC (2008). Disposition of toxic drugs and chemicals in man. Foster City (CA): Biomedical Publications. pp. 636–40. ISBN 978-0-9626523-7-0.
Citera
2014-04-20, 21:59
  #9
Medlem
E.W.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unicornbajs
Hur jävla många tabletter behöver man ta för att det ska bli farligt? Jag är SÄMST på att räkna, men hur många håller sig liksom till gränsen 4-6 tabletter om dagen

Svaret på din fråga är enkel:

Så länge du inte har tänkt att begå självmod på ett mycket plågsamt sätt, behöver du inte räkna.

Dessutom är fluorsköljning av munnen effektivare än fluortabletter för att förebygga karies.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback