Flashback bygger pepparkakshus!
2014-04-16, 20:27
Medlem
THis JOas avatar
Försöker greppa det här med ränteavdrag. 2013 var det första året som jag kunde göra ränteavdrag och har åren innan haft lite ränteinkomster av olika nivåer. Men det som gjorde mig konfunderad var att de drar av ränteinkomsterna från ränteavdraget. Min första tanke var då.. borde det inte vara smartare att inte spara några pengar alls eller använda dem till att amortera på lånet så att man får ett större ränteavdrag? Elr tänker jag helt fel här?

På något sätt kan jag tänka mig att detta görs för att folk med låg inkomst och högt lån som då inte kan lägga undan så mycket pengar ska gynnas mest utav ränteavdraget. Men för oss som kan spara pengar, vad är det smartaste man kan göra för att få ut ett så stort ränteavdrag som möjligt?
Citera
2014-04-16, 20:49
Medlem
Enkelt uttryckt, kan du får högre avkastning på att investera pengarna än räntan på lånet, så är det lönsamt att investera istället för amortera.

Men tänk på att amortering alltid är en plus affär, vilket inte alltid är säkert när du investerar.
Citera
2014-04-16, 21:18
Medlem
THis JOas avatar
Ja det kan ju bli knepigt om man vill investera till hög säkerhet, tror det är +-0 i lågrisk investeringar om man väljer vettiga sparkonton med insättningsgaranti.

Men det verkar ju som att om man vill ta stora risker så kan det löna sig att inte amortera.
http://ekonomistas.se/2010/05/17/varfor-lana-och-spara-pa-samma-gang/

Kan det finnas några andra argument för inte amortera? Har hört att inflationen äter upp en del av skulden och att då även en del utav amorteringen tappar betydelse. Men det kan väl ändå inte räknas som en förlustaffär eftersom man totalt sett ändå får lägre räntekostnader..
Citera
2014-04-16, 22:49
Medlem
THis JOas avatar
Här finns en annan intressant artikel om varför många väljer att inte amortera.
http://ekonomistas.se/2013/08/21/varfor-amorterar-vi-allt-mindre/

Nu kanske jag går en aning OT. Men känner inte riktigt att jag fått svar på mina frågor än.
Citera
2014-04-16, 23:34
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Investeramera
Enkelt uttryckt, kan du får högre avkastning på att investera pengarna än räntan på lånet, så är det lönsamt att investera istället för amortera.

Men tänk på att amortering alltid är en plus affär, vilket inte alltid är säkert när du investerar.
Så är det. Kan du investera pengarna till en bättre återbäring än 3 % (eller vad det nu blir) är det bättre att göra det och få en rejäl kvarskatt. Att amortera innebär att du får typ 2 % avkastning/lägre räntekostnader om vi tänker oss att snitträntan ligger på 3 %.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in