Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-20, 12:43
  #157
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Helt plötsligt blev jag inte så förvånad över att din lön ligger lägre än den borde göra med din erfarenhet...

Man brukar säga att ett år innehåller runt 250 arbetsdagar. 365, minus lördagar och söndagar, minus röda dagar. Sedan drar man bort semestern, vilken normalt sett är fem veckor. Om du hade tre veckors semester förra året så justerar vi upp antalet dagar med 10, till 235. Nu vet du hur mycket man normalt sett arbetar på ett år, men det är helt irrelevant för diskussionen.

Du har lyckats avgöra att du inte spenderar pengar på samma sätt som jag, min fru och mina vänner. Men tror du att du kan komma på ett utgiftsområde DU har som skulle kunna klassas som mer onödigt eller lyxigt än att äta lunch ute?

Har du någonsin satt dig ner och analyserat din privatekonomi, eller går du på känn precis som när det gäller antal arbetade dagar? Du har ingen låg inkomst, tvärtom, så alla slags påståenden om att du har svårt att få pengarna att räcka till får dig bara att framstå som oansvarig.
Jag är nog oansvarig...

Jo, jag åkte till Dubai förra året och betalade även en resa till Brasilien som kommer att ske detta år. Men det borde inte äta upp hela årets överskott... I övrigt åkte jag till Åland en gång och köpte en skärm till datorn, känns inte som att det heller skulle räcka.
Citera
2015-01-20, 12:45
  #158
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Vaddå källa, tror du att jag kommer att ge dig min kontrolluppgift eller? Men jag tjänade lite över 420 000 förra året. Då ligger jag (pga. att jag fegar när jag sätter lönekrav) ändå lågt för min erfarenhet inom det yrke jag har. Bor i Stockholm som jag tror är en av Sveriges dyraste städer.

Njae - det var inte din inkomst jag kallade källa på

Det var uppgiften om genomsnittsinkomst.

Dock så stämmer det ju som du säger - att bo i dyr tätort speglar ju inte riksgenomsnittet, varvid lönejämförelser blir missvisande.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback