Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-16, 19:41
  #1
Medlem
Sjoestedts avatar
Ponera att ett rovdjur lyckas få känslor. Som sedan försvinner. Han har vaga minnesbilder av hur känslorna är.

Skulle detta göra rovdjuret till ett bättre eller sämre rovdjur?
Citera
2014-04-16, 19:59
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjoestedt
Ponera att ett rovdjur lyckas få känslor. Som sedan försvinner. Han har vaga minnesbilder av hur känslorna är.

Skulle detta göra rovdjuret till ett bättre eller sämre rovdjur?
Menar du att rovdjuret "får empati"?
Citera
2014-04-16, 19:59
  #3
Medlem
Sjoestedts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Menar du att rovdjuret "får empati"?

Ja med känslor så ingår väl empati? Förmodar jag. Fast det kanske är två skilda attribut?
Citera
2014-04-16, 20:02
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjoestedt
Ja med känslor så ingår väl empati? Förmodar jag.
Jadå, visst är det så. Men även psykopat har känslor samtidigt som detta inte sköljer över på oss andra subjekt, så att säga. En psykopat behandlar oss inte bättre för det.

För att svara på din fråga: Jag har inte en susning. Det känns som om rovdjuret då skulle känna smärtan av sitt offer, men samtidigt kan ett rovdjur känna smärtan av sin skrikande avkomma. En sorts moralisk "vågskål" tror jag oundvikligen kommer in i bilden.
Citera
2014-04-16, 20:31
  #5
Medlem
Sjoestedts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Jadå, visst är det så. Men även psykopat har känslor samtidigt som detta inte sköljer över på oss andra subjekt, så att säga. En psykopat behandlar oss inte bättre för det.

För att svara på din fråga: Jag har inte en susning. Det känns som om rovdjuret då skulle känna smärtan av sitt offer, men samtidigt kan ett rovdjur känna smärtan av sin skrikande avkomma. En sorts moralisk "vågskål" tror jag oundvikligen kommer in i bilden.

Väldigt smarta ord! Jag tror likadant. Om inte rovdjuret blir traumatiserad av alla känslor, att den blir handikappad pga. sitt leverne.

Kanske blir rovdjuret rentav en bättre jägare då den har känt känslorna. Då den kan utläsa de genuina rörelserna. Istället för att "gissa" sig till dem.

Men ja en vågskål lät bra.
Citera
2014-04-16, 21:17
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjoestedt
Väldigt smarta ord! Jag tror likadant. Om inte rovdjuret blir traumatiserad av alla känslor, att den blir handikappad pga. sitt leverne.

Kanske blir rovdjuret rentav en bättre jägare då den har känt känslorna. Då den kan utläsa de genuina rörelserna. Istället för att "gissa" sig till dem.

Men ja en vågskål lät bra.
Tack! Denna inre konflikt är nog oundviklig. Det vi ser är en sorts reminiscens av de förut kallade "primitiva folkens" jakt. När de väl fäller ett byte, efter om så inte en jämn kamp så i alla fall en kamp, utför de en ritual där de känner medlidande för sitt byte. De är i direkt kontakt med inte bara djurets fysiska kropp när det dör utan även i viss mån dess själ. Detta skiljer sig förstås från vår världs plastförpackade kotletter.

Vi kan inte längre "utläsa de genuina rörelserna". Men de kan vi lära oss igen tror jag.
__________________
Senast redigerad av oddman84 2014-04-16 kl. 21:23.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback