Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-16, 16:30
  #1
Medlem
hejsan !
jag söker helt enkelt bra dokumentärer om dr Mengele och koncentrationsläger.

Jag har kollat på ett par men skulle gärna vilja lära mig mer inom detta ämnen och gärna mer om dr Mengele, vet dock inte om de finns så mycket om honom men tänkte kolla om ni på fb vet =)

tack på förhand!

mvh
Citera
2014-04-16, 17:38
  #2
Medlem
T-80Us avatar
Vapen & Militär --> Historia

/Mod
Citera
2014-04-16, 17:46
  #3
Medlem
HRTs avatar
Finns en mängd dokumentärer som gått på tv.
Den dokumentären jag såg handlade om hur kräket experimenterade med att få folk blåögda och hade någon sjukligt intresse för tvillingar. Sen flydde han väl till Argentina, Brasilien eller liknande det finns även en film alltså (spelfilm) om det hur han ska ha levt där. En Jude som var Nazistjägare från möjligen Schweiz.
En film tror jag var pojkarna från Brasilien är dock osäker??? Men ska ha något med det att göra

Googla på

Josef mengele experiments
josef mengele angel of Death
jesef mengele boys from brasil
kommer det upp en massa bilder o filmer på nätet.

Han var ett svin ett kräk som flydde men som borde ha hängts i Nürnberg.
Citera
2014-04-16, 18:22
  #4
Medlem
Sinkomiess avatar
Judea Declares War on Germany är rätt intressant om just Koncentrationslägren.
Citera
2014-04-16, 20:11
  #5
Medlem
får tacka för alla svar ska börja beta av dom om en stund =)
Citera
2014-04-20, 16:13
  #6
Medlem
PH1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Den dokumentären jag såg handlade om hur kräket experimenterade med att få folk blåögda

Det är otroligt att dessa lögner fortfarande sprids. Josef Mengele var doktor i både medicin och antropologi, och kände givetvis till Mendels ärftlighetslagar som lärdes ut redan i grundskolan. Man kan inte ändra någons ögonfärg eller hårfärg (som också påstås om Mengele) genom att spruta in färgämnen i ögonen och under skalpen.

Det påstås också att Mengele hängde upp utskurna ögon från fångar på inramade på väggen "likt fjärilar". Problemet är bara att ögonen grumlas ganska fort efter döden... Vad vittnena sett var troligtvis de tavlor med porslinsögon som antropologer brukade ha, som visade olika olika ögonfärger.

Ett "viktigt" vittne om Mengele är Irene Zisblatt. Hon smet från gaskammaren genom att moonwalka ut, och det lurade nzzzizizterna. Hon svalde diamanter som hon bajsade ut och åt upp igen och igen under 15 månader. Hon blev uttagen till att bli en lampskärm och handskar. Nazizitzzerna opererade bort hennes nummertatuering av någon hemlig anledning, utan att lämna några ärr.

http://www.youtube.com/watch?v=NI0tFfRvjI4

Kolla här från 6:22, så får du höra Irene Zisblatts påståenden om ögonexperimenten: http://www.youtube.com/watch?v=BJJ8ea-tvTU

Citat:
De tog fem av oss och hällde droppar i våra ögon. Vi visste inte varför, och de satte oss i fängelsehålan (dungeon). De packade oss där inne och vi stod i vatten upp till anklarna, tätt packade, och det kändes som en evighet. De öppnade aldrig dörren, och de gav oss inget att äta eller dricka, så vi drack vattnet vi stod i, vi gjorde toalett i vattnet vi stod i. De öppnade dörren och tog ut oss, de tog upp oss till innergården och undersökte våra ögon. Flera av oss kunde inte se för flera dagar efteråt. De tog oss tillbaka till barackerna, och senare fick vi reda på att de försökte ändra färgen på våra ögon.

Ja, det låter ju som ett verkligt vetenskapligt experiment. Varför försökspersonerna hade vatten till anklarna och kiss och bajs, förtäljer inte historien riktigt. Men Irene Zisblatt säger om ögonexperimentet att det "kanske är därför som mina ögon tåras så lätt idag, jag vet inte".

Men hon hade ju tur som lyckades moonwalka sig ur gaskammaren, inte blev utvald till att bli lampskärm och handskar, att hon inte ens fick ett ärr i armen trots att de grävde och grävde i den utan bedövning, att hon inte blev e-coliförgiftad trots att hon åt diamanter ur sin avföring gång på gång på gång, och att hon inte behöver glasögon trots det grymma ögonexperimentet. Nu kan hon berätta hur allt gick till under Förintelsen som vittne.

Här är SS egen interna utvärdering av Josef Mengele från 19 Augusti 1944:

Citat:
Dr. Mengele has an open, honest, solid character. He is absolutely reliable, upright and straightforward. He does not manifest any weakness of character, bad tendencies or cravings. His emotional and physical make-up is outstanding.
During his period of service at the Auschwitz concentration camp, he applied his practical and theoretical knowledge to combating severe epidemics. With prudence and persistent energy, and often under the most difficult conditions, he completed every assigned task to the complete satisfaction of his superiors. He showed himself capable of handling any situation. In addition, he used what little free time he had to ardently further his education as an anthropologist.
His tactful and modest deportment is that of a good soldier. Because of his demeanor, he is especially well liked by his comrades. He treats subordinates with absolute fairness and requisite severity, but is nevertheless exceptionally admired and liked.
In his behavior, work record and attitude, Dr. Mengele shows an absolutely solid and mature outlook on life. He is a Catholic. His speaking manner is spontaneous, uninhibited, convincing and lively.
The personal evaluation went on to note that Mengele had "contracted typhus while conscientiously performing his duties as a physician at Auschwitz." It listed the awards he had received for bravery and outstanding service, and concluded that he was worthy of promotion.

Den nämner inget om experiment med ögonfärg, hårfärg och tvillingar, försök att skapa en "super-ras", utan bara att han arbetade med att bekämpa epidemier som tyfus. Konstigt.
__________________
Senast redigerad av PH1 2014-04-20 kl. 16:26.
Citera
2014-04-20, 21:53
  #7
Medlem
LilyLazers avatar
Vad han nu gjorde och inte gjorde.

Experimenten han gjorde var sjuka och hemska , men du försvarar fortfarande hans grymheter?

Sjukt
Citera
2014-04-20, 23:24
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danskost1234
hejsan !
jag söker helt enkelt bra dokumentärer om dr Mengele och koncentrationsläger.

Jag har kollat på ett par men skulle gärna vilja lära mig mer inom detta ämnen och gärna mer om dr Mengele, vet dock inte om de finns så mycket om honom men tänkte kolla om ni på fb vet =)

tack på förhand!

mvh

En i mitt tycke intressant dokumentär är BBCs Auschwitz inside the third Reich. Finns såväl på DvD som på Netflix.
Citera
2014-04-21, 03:54
  #9
Medlem
PH1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilyLazer
Vad han nu gjorde och inte gjorde.

Experimenten han gjorde var sjuka och hemska , men du försvarar fortfarande hans grymheter?

Sjukt

Det gjorde jag inte alls, utan påpekade att mycket som sägs om Mengele saknar verklighetsförankring. Antingen läste du inte vad jag skrev, eller så har du svårt att förstå.

Tänk dig att någon skulle ljuga att t.ex. din pappa är en våldtäktsman, och du förklarar att han inte är det, betyder det att du försvarar våldtäkter?
Citera
2014-04-21, 12:37
  #10
Medlem
dA_1_nibblahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilyLazer
Vad han nu gjorde och inte gjorde.

Experimenten han gjorde var sjuka och hemska , men du försvarar fortfarande hans grymheter?

Sjukt

Läste du inte ens vad han skrev?
Citera
2014-04-21, 20:46
  #11
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PH1
Det är otroligt att dessa lögner fortfarande sprids. Josef Mengele var doktor i både medicin och antropologi, och kände givetvis till Mendels ärftlighetslagar som lärdes ut redan i grundskolan. Man kan inte ändra någons ögonfärg eller hårfärg (som också påstås om Mengele) genom att spruta in färgämnen i ögonen och under skalpen.

Det påstås också att Mengele hängde upp utskurna ögon från fångar på inramade på väggen "likt fjärilar". Problemet är bara att ögonen grumlas ganska fort efter döden... Vad vittnena sett var troligtvis de tavlor med porslinsögon som antropologer brukade ha, som visade olika olika ögonfärger.

Ett "viktigt" vittne om Mengele är Irene Zisblatt. Hon smet från gaskammaren genom att moonwalka ut, och det lurade nzzzizizterna. Hon svalde diamanter som hon bajsade ut och åt upp igen och igen under 15 månader. Hon blev uttagen till att bli en lampskärm och handskar. Nazizitzzerna opererade bort hennes nummertatuering av någon hemlig anledning, utan att lämna några ärr.

http://www.youtube.com/watch?v=NI0tFfRvjI4

Kolla här från 6:22, så får du höra Irene Zisblatts påståenden om ögonexperimenten: http://www.youtube.com/watch?v=BJJ8ea-tvTU



Ja, det låter ju som ett verkligt vetenskapligt experiment. Varför försökspersonerna hade vatten till anklarna och kiss och bajs, förtäljer inte historien riktigt. Men Irene Zisblatt säger om ögonexperimentet att det "kanske är därför som mina ögon tåras så lätt idag, jag vet inte".

Men hon hade ju tur som lyckades moonwalka sig ur gaskammaren, inte blev utvald till att bli lampskärm och handskar, att hon inte ens fick ett ärr i armen trots att de grävde och grävde i den utan bedövning, att hon inte blev e-coliförgiftad trots att hon åt diamanter ur sin avföring gång på gång på gång, och att hon inte behöver glasögon trots det grymma ögonexperimentet. Nu kan hon berätta hur allt gick till under Förintelsen som vittne.

Här är SS egen interna utvärdering av Josef Mengele från 19 Augusti 1944:



Den nämner inget om experiment med ögonfärg, hårfärg och tvillingar, försök att skapa en "super-ras", utan bara att han arbetade med att bekämpa epidemier som tyfus. Konstigt.
Lögner säger du. United States Holocaust Memorial Museum's sida om Mengele sprider alltså lögner om den gode doktorn när de skriver:

"He had a wide variety of other research interests, including a fascination with heterochromia, a condition in which an individual's two irises differ in coloration. Throughout his stay in Auschwitz, Mengele collected the eyes of his murdered victims, in part to furnish “research material” to colleague Karin Magnussen, a KWI researcher of eye pigmentation. He himself also conducted several experiments in an attempt to unlock the secret of artificially changing eye color."

Jag litar mer på dem än på dig i alla fall.

Om detta står även i boken The Nazi Doctors: Medical Killing and the Psychology of Genocide, s 262 där det står att en radiolog underställd Mengele ska ha vittnat om detta efter kriget.

SS egen utvärdering av Mengele... jo men den nämner ju ingenting om något av hans experiment så vad har den med saken att göra?
Citera
2014-04-22, 05:54
  #12
Medlem
PH1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Lögner säger du. United States Holocaust Memorial Museum's sida om Mengele sprider alltså lögner om den gode doktorn när de skriver:

"He had a wide variety of other research interests, including a fascination with heterochromia, a condition in which an individual's two irises differ in coloration. Throughout his stay in Auschwitz, Mengele collected the eyes of his murdered victims, in part to furnish “research material” to colleague Karin Magnussen, a KWI researcher of eye pigmentation. He himself also conducted several experiments in an attempt to unlock the secret of artificially changing eye color."

Jag litar mer på dem än på dig i alla fall.

Dr. Vexler Jancu, en judisk fånge som arbetade i lägret är vittnet till de 36 par ögon från zigenarbarn som skars ut från deras lik.

Citat:
In June 1943 I went to the Gypsy camp in Birkenau. I saw a wooden table. On it were samples of eyes. They each had a number and a letter. The eyes were very pale yellow to bright blue, green and violet.

Vittnet Vera Kriegal sade:

Citat:
On a wall in one of Mengeles labs were eyes, they were pinned like butterflies. I thought I was in hell

Mengele: The Complete Story

De "utskurna ögonen" påminner alltså mycket om de inramade porslinsögon till ögonfärgsskala som antropologer använde.

Ögonfärgstavla av den schweiziske antropologen Dr. Rudolf Martin från ca 1910, med bara 16 ögon: http://i36.tinypic.com/33mmrnm.jpg

De ser ganska verkliga ut, inte sant?

Från dessa 36 ögon, troligtvis porslinsögon, får vi historieskrivningen:

Citat:
No fewer than 40 pairs of eyes should have been received by Magnussen from Auschwitz-Birkenau.
http://en.wikipedia.org/wiki/Karin_M...hwitz-Birkenau

"Should have"

...och enligt "Mengele: The Complete Story" berodde experimenten på att försöka "perfect the ideal German specimen", men enligt historien kring Karin Magnussen skulle de handla om att "These experiments aimed at the investigation and eradication of the abnormality in people with Heterochromic Irises", det vill säga ren kosmetik alà bröstimplantat.

Citat:
Om detta står även i boken The Nazi Doctors: Medical Killing and the Psychology of Genocide, s 262 där det står att en radiolog underställd Mengele ska ha vittnat om detta efter kriget.

I din källa står det att vittnet "Dr. Abraham C." (judisk fånge och radiologen) "undrade varför Mengele var så intresserad av några sjuåriga pojkar som inte verkade speciella på något sätt, och kom på att det var för att de var blonda men hade bruna ögon, så Mengele försökte komma på ett sätt att färga deras ögon blå."

Varför?

Citat:
But the methylene blue injections are of a different order, not in their cruelty (which was usual) but in their extraordinary scientific naïveté - or, one might more accurately say, their scientific corruption.

Experimenten var alltså inte bara grymma, utan även extremt naiva, nästan så att man kan tro att de är påhittade av någon som inte kan något om ärftlighetslagarna och inte förstår hur vetenskap fungerar. Så är boken också kryddad med hur noggrann Mengele var och röt åt den judiske anställde att "DET FATTAS TVÅ ÖGON, JAG SKALL HA DEM NU! ANNARS VET DU VAD SOM HÄNDER!" Det påminner om fantasifilmen "Djävulens Aritmetik" där en SS-officer säger åt en annan att fler judar måste gasas för att uppfylla kvoten "Annars vet du vad som händer".


Mengele: The Complete Story berättar också om tvillingexperimenten, bl.a. om två pojkar som syddes fast rygg mot rygg, arm mot arm. Får det inte dig att fundera på varför och hur de syddes fast? Syddes bara deras hud ihop, eller flådde man ryggarna och armarna och med modern mikrokirurgi kopplade ihop deras muskler och blodkärl? Det verkar lite konstigt att pojkarna skickades tillbaka till baracken, och smutsiga dessutom? Verkligen ovetenskapligt.

Citat:
SS egen utvärdering av Mengele... jo men den nämner ju ingenting om något av hans experiment så vad har den med saken att göra?

Nä, den nämner inga av de storslagna experimenten, vilket är lite konstigt. Mengeles papper sägs finnas i arkiv hos Yad Vashem, men de har aldrig publicerats eller granskats av historiker, så vi har bara hörsägen att gå efter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback