Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-16, 15:55
  #1
Medlem
Jag fick igår Lergigan utskrivet för min panikångest och tog två piller igår innan jag gick och la mig. När jag vaknade I morse kände jag mig extremt trött och hängig, vilket har hållit i sig hela dagen. Jag har inte haft ork att göra något och bara trötthetskänslan i sig är ångestframkallande.

Vid flera tillfällen för då jag varit väldigt trött (inte alltså så trött att jag somnar på stället, men trött så att jag inte har någon energi och känner mig trött utan att kunna somna) har jag märkt att antingen när jag försökt somna, eller då något plötsligt har hänt, till exempel ett plötsligt ljud, har jag fått kortvariga "spasmer" i kroppen och en känsla av att det går ström igenom hela kroppen, rejält otäckt. Detta har jag känt hela dagen. Det hela bildar en ond cirkel då jag vill ta en tupplur i hopp om att det försvinner, men då jag tar en tupplur kommer denna sensation och det är fruktansvärt otäckt när det händer. Om jag är uppe och rör på mig får jag istället samma känsla om något plötsligt händer som kroppen reagerar på, lite som att nervsystemet är på helspänn och får kortslutning när något händer.

Någon som vet vad det är och vad jag kan göra åt det? :/
Citera
2014-04-16, 16:18
  #2
Medlem
Ingen som vet vad det kan vara? Jag får panik av detta
Citera
2014-04-16, 16:41
  #3
Medlem
Duramaters avatar
Ångestrelaterat. Jag skulle nog gissa på att den känslan du får innan du somnar beror på muskelavslappningen som följer insomnande. Om du är ständigt spänd så kan det upplevas som svårt att slappna av i muskulaturen osv. När man väl ska sova, vilket för en ångestladdad person är den enda tiden då man kan slappna av, kan detta leda till liknande symtom som du upplever.

Det kan bero också att du pga ångesten är mer känslig för stimuli av dina sensoriska organ. Som du också säkert vet, så utlöses det flera stressfaktorer i form av hormoner vid panikattacker eller panikångest, vilket påverkar kärl, hjärta och inte minst nervsystemet, såsom det sensoriska.

Som sagt, ångestrelaterat och inget att oroa sig över!
Citera
2014-04-16, 16:45
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duramater
Ångestrelaterat. Jag skulle nog gissa på att den känslan du får innan du somnar beror på muskelavslappningen som följer insomnande. Om du är ständigt spänd så kan det upplevas som svårt att slappna av i muskulaturen osv. När man väl ska sova, vilket för en ångestladdad person är den enda tiden då man kan slappna av, kan detta leda till liknande symtom som du upplever.

Det kan bero också att du pga ångesten är mer känslig för stimuli av dina sensoriska organ. Som du också säkert vet, så utlöses det flera stressfaktorer i form av hormoner vid panikattacker eller panikångest, vilket påverkar kärl, hjärta och inte minst nervsystemet, såsom det sensoriska.

Som sagt, ångestrelaterat och inget att oroa sig över!
Hur kommer det sig att jag bara får dessa spasmer när jag känner mig trött och frånvarande? De enda gångerna jag fått detta ha varit i samband med trötthet, till exempel vid flygresor eller om man varit på lan och suttit uppe hela natten. Blir nervsystemet mer känsligt då eller? Jag har alltså fått detta nu pga tröttheten från Lergigan, jag brukar inte känna mig såhär annars trots att jag har sjuka panikattacker.
__________________
Senast redigerad av Andwuu 2014-04-16 kl. 16:52.
Citera
2014-04-18, 13:40
  #5
Medlem
Kan dessa ryck verkligen bero på enbart ångest? De gångerna jag minns när jag fått detta har varit tillfällen då jag har tagit medicin innan (Postafen för åksjuka första gången, Lergigan mot ångest den andra gången) så det känns ju som att det finns ett samband. Det är riktigt obehagligt när det händer och jag blir väldigt begränsad i vad jag kan göra i och med att dessa muskelryck gör att jag känner mig frånvarande i en bråkdels sekund.
Citera
2014-04-18, 14:35
  #6
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andwuu
Kan dessa ryck verkligen bero på enbart ångest? De gångerna jag minns när jag fått detta har varit tillfällen då jag har tagit medicin innan (Postafen för åksjuka första gången, Lergigan mot ångest den andra gången) så det känns ju som att det finns ett samband. Det är riktigt obehagligt när det händer och jag blir väldigt begränsad i vad jag kan göra i och med att dessa muskelryck gör att jag känner mig frånvarande i en bråkdels sekund.

Har ju lite samma, men för mig är det när jag är på väg att somna och kroppen håller på att "slå av musklerna" så man inte agerar ut drömmar osv alltförmycket så vaknar jag till och det rycker och "smäller till i skallen".

Lergigan och postafen är sederande så det kan finnas en koppling.
Citera
2014-04-18, 19:32
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Har ju lite samma, men för mig är det när jag är på väg att somna och kroppen håller på att "slå av musklerna" så man inte agerar ut drömmar osv alltförmycket så vaknar jag till och det rycker och "smäller till i skallen".

Lergigan och postafen är sederande så det kan finnas en koppling.

Det är exakt det känslan, fast jag fick även den när jag var vaken. Det triggades av plötsliga händelser, till exempel någon som tappade något i golvet, plötsliga bildändringar på TV eller bara rent spontant av att jag satt ner och inte gjorde något. Det kändes lite som att kroppen skulle sova, medan hjärnan var vaken och jag fortfarande var medvetande, men att hjärnan vid minsta lilla intryck försökte "väcka" kroppen igen.

Jag har nu blivit du för att ta Lergigan då jag fruktar att jag ska få samma känsla igen, jag känner att jag nästan hellre har ångest då.
Citera
2014-04-18, 20:59
  #8
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andwuu
Det är exakt det känslan, fast jag fick även den när jag var vaken. Det triggades av plötsliga händelser, till exempel någon som tappade något i golvet, plötsliga bildändringar på TV eller bara rent spontant av att jag satt ner och inte gjorde något. Det kändes lite som att kroppen skulle sova, medan hjärnan var vaken och jag fortfarande var medvetande, men att hjärnan vid minsta lilla intryck försökte "väcka" kroppen igen.

Jag har nu blivit du för att ta Lergigan då jag fruktar att jag ska få samma känsla igen, jag känner att jag nästan hellre har ångest då.

Jag testade ju dom för att kunna sova, har du fått prova atarax (en antihistamin, men biverkningarna för vissa personer är dämpande).

Det gäller ju att hitta en tablett med så lite biverkningar som möjligt som ändå fungerar. Vissa blilr sura för att läkare inte skriver ut "riktiga" piller - men jag har testat riktiga sömntabletter och dom är inte att leka med. Därför testar dom tabletter med små eller inga biverkningar, så snacka med läkaren och förklara lite vad som händer så får ni väl köra en liten förpackning av andra tabletter åxå.
Citera
2014-04-19, 18:05
  #9
Medlem
Efter en till tablett Lergigan är dessa ryck nu tillbaka, i kombination med väldigt trötthet och allt vad det innebär. Hoppades att det bara var en engångsgrej, men icke, nu måste jag plågas av den här skiten resten av dagen.
Citera
2014-04-19, 18:07
  #10
Medlem
Pröva annan medicin. Propavan och Theralen är snarlika mediciner som kanske har bättre biverkningsprofil för dig.
Citera
2014-04-19, 18:29
  #11
Medlem
E.W.s avatar
Slutsatsen är att Lergigan troligen inte passar dig.
Citera
2014-04-19, 20:34
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.W.
Slutsatsen är att Lergigan troligen inte passar dig.
Känner du igen det att du börjar kännas som elchocker i kroppen om du är väldigt trött? Jag tror dessa ryck och elchocker är en biverkning av tröttheten snarare än av medicinen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback