Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-16, 13:39
  #1
Medlem
Diamondgrits avatar
Jag var ner till McDonalds och åt lunch, och såg då en väldigt vacker ung flicka som satt och förde ett samtal via teckenspråk med en lite äldre kvinna. Efter att ha funderat på det vanliga så kom jag att tänka på att dom talar väl typ svenska, dvs. använder svensk grammatik med eventuellt några ord överhoppade, fast med händerna. Men trots det så förstår ju ingen runt dom vad som sägs, de flesta kan ju inte teckenspråk.

Jag har två frågor.

1. Finns det "slang" på teckenspråk? Dvs. gester som inte har någon officiell betydelse men som alla (många) teckenspråks"talande" vet precis vad de betyder? Nu menar jag inte gester som alla använder utan som är specifika för teckenspråk. Eventuellt ord som, du vet liksom, såna ord som folk stoppar in utan att egentligen behövas eller ens betyda något.

2. Finns det i så fall nedsättande uttryck om talande? Dvs. icke-döva. Slangord om folk utanför den egna gruppen finns ju alltid, t.ex. kan ju personer från yttre kulturer använda ordet "svenne" som nedsättande för infödda svenskar, och vice versa finns ju också. Så finns det något ord/gest för "snackare" eller vad vi nu skulle kallas?
Citera
2014-04-16, 13:56
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Efter att ha funderat på det vanliga så kom jag att tänka på att dom talar väl typ svenska, dvs. använder svensk grammatik med eventuellt några ord överhoppade, fast med händerna.

Det svenska teckenspråket är ett självständigt språk, med egen grammatik, uppbyggnad och ordföljd. Det fanns tydligen tidigare tecknad svenska som använde svensk grammatik, men det har visst idag helt ersats av det svenska teckenspråket.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Svenskt_teckenspr%C3%A5k
Citera
2014-04-16, 14:06
  #3
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Det svenska teckenspråket är ett självständigt språk, med egen grammatik, uppbyggnad och ordföljd. Det fanns tydligen tidigare tecknad svenska som använde svensk grammatik, men det har visst idag helt ersats av det svenska teckenspråket.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Svenskt_teckenspr%C3%A5k
Där ser man, jag trodde att den gamla formen fortfarande användes.

Men detta var ju inte svar på mina frågor.
Citera
2014-11-26, 21:57
  #4
Medlem
Hej! Jag pluggar till teckenspråkstolk och ska försöka svara på dina frågor:

1. Ja, det finns slang på teckenspråk. Precis som i andra språk. Ungdomar har till exempel en del tecken som de använder, precis som hörande ungdomar har slangord. Det är också samma i teckenspråk att vissa slangord är lite på modet. Till exempel är tecknet "rå" lite inne nu, vad jag förstått. Fast då används det inte riktigt som på svenska utan mera som engelska "raw", med betydelsen coolt, häftigt eller brutalt. Det finns även tecken för utfyllnadsord som "hmm".

En liten skillnad är att i svenskan och de flesta språk så finns det officiella ordböcker och så, och de ord som inte står i ordboken kan ses som någon sorts slang eller kanske dialektalt. Det svenska teckenspråket har också lexikon, men eftersom teckenspråket tidigare setts ner på så är teckenspråksforskningen inte hållit på i så många år, och därför är inte de lexikonen lika allomfattande och klara. Därför är det svårt att säga vilka tecken som är "officiella" och inte.

2. Vad jag vet så brukar de bara använda tecknet för "hörande". Jag har aldrig sett något nedsättande tecken om hörande, men då är jag hörande själv. Det är inte omöjligt.
Citera
2014-12-05, 16:41
  #5
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myskoxen
Hej! Jag pluggar till teckenspråkstolk och ska försöka svara på dina frågor:

1. Ja, det finns slang på teckenspråk. Precis som i andra språk. Ungdomar har till exempel en del tecken som de använder, precis som hörande ungdomar har slangord. Det är också samma i teckenspråk att vissa slangord är lite på modet. Till exempel är tecknet "rå" lite inne nu, vad jag förstått. Fast då används det inte riktigt som på svenska utan mera som engelska "raw", med betydelsen coolt, häftigt eller brutalt. Det finns även tecken för utfyllnadsord som "hmm".

En liten skillnad är att i svenskan och de flesta språk så finns det officiella ordböcker och så, och de ord som inte står i ordboken kan ses som någon sorts slang eller kanske dialektalt. Det svenska teckenspråket har också lexikon, men eftersom teckenspråket tidigare setts ner på så är teckenspråksforskningen inte hållit på i så många år, och därför är inte de lexikonen lika allomfattande och klara. Därför är det svårt att säga vilka tecken som är "officiella" och inte.

2. Vad jag vet så brukar de bara använda tecknet för "hörande". Jag har aldrig sett något nedsättande tecken om hörande, men då är jag hörande själv. Det är inte omöjligt.
Tack för bra svar, vad gäller 1. så var det exakt så jag menade! Rätt intressant att teckenspråk är lika "levande" som talade språk - ja fast självklart om man tänker efter, och det var ju just så jag satt och tänkte där. Intressant även att det finns tecken för utfyllnad. Man kan ju tycka att det vore "jobbigt" att göra tecken som egentligen inte betyder något, men jag skulle tro att det är jobbigare att ha glapp i kommunikationen, oavsett om man talar med munnen eller med händerna!

Vad gäller 2. så, precis, du får aldrig reda på det för att du är ju hörande själv. Eller vad de nu kallar dig...
Citera
2014-12-13, 00:22
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Vad gäller 2. så, precis, du får aldrig reda på det för att du är ju hörande själv. Eller vad de nu kallar dig...

Hehe. Tror nog att det skulle läcka ut. Det finns en hel del döva som har hörande partners till exempel

Men kom på att det faktiskt finns ett sådant tecken, fast tvärtom! Alltså tvärtom mot nedsättande. Det är ett gammalt tecken som mest användes förr i tiden när döva var väldigt förtryckta och bland annat sågs som dumma i huvudet. Många döva kände också så själva, och kände att hörande hade mer kompetens och kunskap, och om de hade ett problem så kände de att de ville fråga en hörande.
Vanligtvis är tecknet för hörande att man lägger pekfingret mot örat och sedan för det någon decimeter utåt. Förut kunde hörande tecknas ungefär på samma sätt, men att man istället för att föra fingret rakt ut så för man det snett uppåt och pekandes upp. Det var som symboliskt för att visa på att hörande var överordnade, och liksom stod över dem. (Tecknet var också ganska likt tecknet för Gud...)
Nuförtiden används inte tecknet.
Citera
2014-12-15, 10:46
  #7
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myskoxen
Hehe. Tror nog att det skulle läcka ut. Det finns en hel del döva som har hörande partners till exempel

Men kom på att det faktiskt finns ett sådant tecken, fast tvärtom! Alltså tvärtom mot nedsättande. Det är ett gammalt tecken som mest användes förr i tiden när döva var väldigt förtryckta och bland annat sågs som dumma i huvudet. Många döva kände också så själva, och kände att hörande hade mer kompetens och kunskap, och om de hade ett problem så kände de att de ville fråga en hörande.
Vanligtvis är tecknet för hörande att man lägger pekfingret mot örat och sedan för det någon decimeter utåt. Förut kunde hörande tecknas ungefär på samma sätt, men att man istället för att föra fingret rakt ut så för man det snett uppåt och pekandes upp. Det var som symboliskt för att visa på att hörande var överordnade, och liksom stod över dem. (Tecknet var också ganska likt tecknet för Gud...)
Nuförtiden används inte tecknet.
Det var också intressant, men rätt sorgligt... Jo man har ju hört uttrycket "deaf and dumb" på engelska, som visserligen betyder "dövstum" (åtminstone för en uråldrig definition av "dumb"...), men som ju låter väldigt nedsättande tycker jag (och sen är ju väldigt få döva person stumma på riktigt heller).

På tal om stumhet. Finns det något tecken för stum? Dvs. person som inte kan tala? Det tycks ju mig som att det är ett tecken som döva inte skulle behöva, liksom. Och finns det något tecken för personer som inte kan tala teckenspråk?

(Förresten, heter det "tala"? Eller blir det "teckna teckenspråk"?)

Ursäkta alla dumma frågor men det är inte ofta man får chansen att fråga en teckenspråkstolk, det finns inte många av er
Citera
2023-09-23, 00:39
  #8
Medlem
longrens avatar
Ska försöka svara frågorna.
1. Ja, det finns många slang i svenskt teckenspråk och sedan också vart man befinner sig. Om teman är tv-spel och man krossade 4 fiender i ett samma rum ensamt då 1 finger på vänstra handen presenterar spelare och 4 bakfallande fingrar på högra handen presenterar motståndsspelare. Finns varianter av 2, 3 och 5 fallande fingrar men sällan 1.

2. Vi är den enda som kallar er för hörande då vi sällan kallar någon döv när vi pratar om någon.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback