Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2014-04-21, 12:25
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av help
Tjejen är ganska överviktig och har varit det några år. Hennes mål är att gå ner i vikt (förlora fett) och jag gissar det skulle behövas runt 10kg (inga muskler att spara på). Sedan rätt länge tränar hon två gånger i veckan, äter onyttigt en gång i veckan (godis etc) och försökt minska matportionerna.

En normal dag äter hon
Frukost: dricker en tallrik fil
mellanmål: turkish yogurt med hallon
lunch: husmanskost (ex kött potatis/ris)
middag: likt lunch

Vad har ni för tips för att hon ska gå ner i vikt? Hon skulle aldrig orka räkna kalorier. Funderat på GI etc men rädd för att känna sig hungrig hela tiden, dock har hon dragit ner på kolhydraterna i kosten. Vet att alla säger att det inte finns några genvägar etc, men finns finns det något annat som en hjälp på traven i form av måltidsersättare eller något som fungerar?
Testa nutrilett, det gör sjuka underverk på bara någon månad! Men då krävs det vilja, BARA nutrilett som gäller i 8månader då.
Citera
2014-04-22, 09:32
  #50
Medlem
Skippa pulver och annan bantning

Jag räknar inte men har ändå ett litet hum om hur mycket jag kcal jag äter. Det kommer hon att lära sig snabbare än vad hon tror.

Ät regelbundet för att få koll på blodsockret. Jag äter var 3-3,5 timme, efter 4 timmar är jag vrålhugrig. detta passar för mig. Hon får pröva sig fram.Planera måltiderna så jag vet vad jag ska äta under dagen, så det inte kommer som någon överrasking att: Nu är det lunch, vad ska jag äta nu?

Jag äter LC (low carb,) jag undviker bröd, potatis ,vetemjöl-produkter, pasta osv
Jag gillar grönsaker och äter ofta broccoli,hercotvers eller blomkål isf pasta eller potatis.
Sås gillar jag så gärna någon vinegrett eller varm sås på lätt cream freich, med riktiga kryddor.
Det är kolhyderater i grönsaker, sås och protein så helt utan är jag inte. Och denna maten kan jag äta på resturang eller när jag blit bortbjuden, jag äter bara mer grönsaker. För mig kar kryddor varit viktigt, som kanel och kardemumma, peparkaks-blandningen, kokos olja, kokosflingor, kakao, äkta vaniljpulver.

Det finns hur mycket god mat som helst som är nyttig!

Träning som PW i en timme om dagen borde göra en hel del på henne. Youtub:a klipp, bl.a på abs och hitta något som passar henne.


Ex på en dag. Jag driker vatten, kaffe och te.
kesella, m yoghurt med jordgubbar och blåbär, kanel, chiafrön
Knäckebröd med makrill

lunch, matlåda Lax med romsås och färgglada grövsaker, och kålröra

Smoothie (eller proteinpulver, för att fantasin tryter)

kvällsmat kokt ägg med kaviar och
knäckbröd med skinka,ost tomat och kaffe

jag har svårt för att vara hungrig och kan inte svälta mig, på detta sättet äter jag mig mätt vid varje måltid, och viktigast, jag håller mig mätt längre än vad jag gjorde innan jag började äta såhär.
__________________
Senast redigerad av Klimax00 2014-04-22 kl. 09:39.
Citera
2014-04-22, 10:55
  #51
Medlem
NoBrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frankiliciouz
Testa nutrilett, det gör sjuka underverk på bara någon månad! Men då krävs det vilja, BARA nutrilett som gäller i 8månader då.

Det gör kanske sjuka underverk för stunden men hon lär ju att gå upp en del när hon börjar äta normalt igen. Sådana genvägar är bara skit.
Det optimala är att ändra kosten och att hon rör på sig.
Citera
2014-04-22, 12:56
  #52
Medlem
Kolla här angående LCHF etc http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/...ligt-ar-socker
Citera
2014-04-22, 12:57
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoBrain
Det gör kanske sjuka underverk för stunden men hon lär ju att gå upp en del när hon börjar äta normalt igen. Sådana genvägar är bara skit.
Det optimala är att ändra kosten och att hon rör på sig.




Ja, det är bättre att satsa lågsiktigt. Mat måste du alltid äta, så att börja mixtra med pulver är inte bra, blir oftast en omväg i slutänden.
Citera
2014-04-23, 13:42
  #54
Medlem
Jag har varit överviktig men håller vikten på en bra nivå nu. Jag räknar inte på allt. Det jag tycker din tjej bör göra är att få sig ett hum om UNGEFÄR hur många kalorier det är i en viss maträtt. T.ex så väger jag inte min potatis, kött och sås, men jag vet att den mängden potatis jag har på talriken är ungefär 200 kalorier, den stekta köttbiten är runt 300 och såsen är runt 200. Alltså 600 för den portionen. En stor muffins på typ waynes brukar jag räkna som 500. en burk läsk räknar jag som runt 150. Räkna gärna lite över, så du får lite marginal .

Det jag gjorde för att kunna göra så var att räkna kalorier väldigt strikt i typ 2 veckor. Efter dessa 2 veckor kunde jag gå på känn i min kaloriräkning och ändå uppnå de resultat jag vill. Många verka ha missuppfattningen att kaloriräknare lider av OCD och inte kan äta utan en matvåg, eller att varje frukost ser ut som ett galet experiment där allt ska mätas upp och vägas.

Fokusera även på nån typ utav progressiv aktivitet. I stället för att tänka på hur mycket du förbränner under ett pass (gäller både styrka och cardio), föredrar jag personligen att fokusera på prestation. Om jag t.ex klarar av att springa en mil mycket fortare om två månader än jag kan idag kommer jag automatiskt bränna mer kalorier per pass. Dessutom är det ofta mer motiverande att slå sina rekord än att bara tänka på förbränningen.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback