Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-16, 01:39
  #1
Medlem
Bakgrund
När jag var liten så svalde jag alltid tankräm, för jag tyckte det smakade gott och för att det kändes "Konstigt", det vill säga jag fick ett rus från det.

När jag i sen i mitten av tonåren hade fått mina vuxentänder så var det dags för tandställning som jag fick ha i ett par år, under denna tiden var det väldigt svårt att borsta tänderna ordentligt och jag slarvade ibland även med det. Hursomhelst när jag sedan skulle ta bort dom så var det vita fläckar på tänderna, och dessa gick aldrig bort och jag började få panik att jag hade förstört mina tänder för alltid.
Så efter detta så har jag bortat tänderna ordentligt.
Grejen är att dessa vita fläckarna fortsätter sprida sig sakta men säkert trots tandborstning och borttagning av nästan allt socker från dieten. Jag har kollat upp vad detta kan vara, tandläkarna säger att det är början på karies "Och att jag måste borsta mer ordentligt."

Jag har dock hittat en annan förklaring på varför jag har dessa vita fläckar på tänderna och det är ett annat tillstånd kallat "Fluorosis" som du får av för högt intag av fluorid när tänderna utvecklas, vilket jag är 100% säker på att jag har fått, vilket antagligen har lett till att jag har fått en försvagad emalj på mina tänder, vilket förklarar varför dessa fläckar fortsätter spridas trots ordentlig tandhygien.

Spola fram tiden till nu och jag hittar fler bi-effekter av fluorid på din kropp;
http://www.spiritscienceandmetaphysi...-pineal-gland/
Nämnligen sänkt IQ och hjärnskador, och att det rekommenderas att ta bort ALLT intag av fluorid för att det skulle vara ett industri-gift.

Situation
Detta låter inte nice och jag vet inte vad jag ska tycka, jag vill inte ha hjärnskador men jag vill heller inte ha förstörda tänder.
Antingen så väljer jag fluorid-fri tandkräm för att bli av med skiten eller så får jag nöja mig med att spotta ut tandkrämen och hoppas på att skadorna inte är för stora.

Källor över hela internet säger emot varandra kors och tvärs, vissa säger att det är ett tungt "Industri-gift" som samlas i kroppen över en lång period av fluorid-intag, andra säger att det är totalt ofarligt så länge du spottar ut det. Vem har rätt? :S
Citera
2014-04-16, 02:34
  #2
Medlem
Nyanpasus avatar
Överdos av flourid ger vita prickar.

Flourid är bra i lagom dos.

Flourid är inte något industrigift.

Man lever bara 1 gång. Kör på bara
Citera
2014-04-16, 02:41
  #3
Medlem
Förr i tiden så brukade jag roa mig med att stoppa upp piller, pulver, LSD-lappar och all möjlig skit i käften. Munnen har en väldigt bra uppsugningsförmåga. Att man inte får i sig något flour om man spottar ut det är skitsnack.
Det är allmänt känt att flour är en väldigt giftig kemikalie, men många påstår att tandkräm innehåller så lite flour så det är helt ofarligt. Men hur fan kan man veta hur mycket man får i sig?
Viss mat innehåller flour, vissa sorters läskedrycker, och vatten från vissa delar av världen innehåller också flour.
Sen är barn rekommenderade att använda tandkräm med lite flour i. Det får mig att fundera lite...

Jag har nästan aldrig hål, mina tänder och tandkött verkar må helt okej. Jag upplever att mina tänder är mycket friskare nu än innan jag slutade med flour. Ilningar i tänderna hade jag ganska ofta förut, men sen jag slutade har jag inte haft det en enda gång. Jag har inte använt det på över 3 år nu.
Jag har vänner med liknande resultat.

Bluff? Fick amerikanerna mindre hål i sina tänder efter de började hälla ut skiten i deras dricksvatten? Enligt mina källor så är svaret nej.

Är det inte lite oansvarigt att hela nationer spolar ner det där giftet så det läcker ut i våra sjöar?
Jag menar, vi har ju förbud mot flourdumpning i naturen?
Det ser ut som någon kommer undan här och får sitt avfallsgift utspolat i naturen ändå, helt lagligt.
Citat:
Ursprungligen postat av Nyanpasu
Flourid är inte något industrigift.
Citat:
The process produces a quantity of fluoride waste: perfluorocarbons and hydrogen fluoride as gases, and sodium and aluminium fluorides and unused cryolite as particulates.
https://en.wikipedia.org/wiki/Aluminium_smelting
__________________
Senast redigerad av Endofin 2014-04-16 kl. 02:49.
Citera
2014-04-16, 04:43
  #4
Medlem
ninjutsus avatar
Byt tandkräm bara. Vem stoppar frivilligt det giftet i munnen när man förstått vad det handlar om?
Citera
2014-04-16, 18:10
  #5
Medlem
fajvans avatar
Dina tandläkare har rätt. Du kan inte få fluorosis efter det att tänderna utvecklats.
Citera
2014-04-16, 20:36
  #6
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnuffoSoffi
Detta låter inte nice och jag vet inte vad jag ska tycka, jag vill inte ha hjärnskador men jag vill heller inte ha förstörda tänder.
Antingen så väljer jag fluorid-fri tandkräm för att bli av med skiten eller så får jag nöja mig med att spotta ut tandkrämen och hoppas på att skadorna inte är för stora.

Källor över hela internet säger emot varandra kors och tvärs, vissa säger att det är ett tungt "Industri-gift" som samlas i kroppen över en lång period av fluorid-intag, andra säger att det är totalt ofarligt så länge du spottar ut det. Vem har rätt? :S

Flour gör egentligen bara nytta i munhålen där det binder in till emaljen och bildar fluorapatit som stärker emaljen och är mer syratåligt än naturlig emalj.
Så för en god tandhälsa är daglig tillförsel är fluor till tänderna rentav nödvändig, speciellt i dessa tider då vi konsumerar mycket socker.

Flour är ett grundämne som finns i naturen, så även om du avstår fluortandkräm så kommer du få i dig det. I vissa områden innehåller vattnet naturligt mycket flour.

Men att tillsätts flour till dricksvattnet är inte rätt väg att gå, visst sker det ett visst tillskott när man t.ex. dricker vattnet och det passerar munhålen men merparten upptas i tarmen och fördelas runt i kroppen.

Flour är ganska så giftigt i överdos, men vid normal användning av tandkräm är den risken väldigt liten såvida du inte använder en matsked tandkräm per tandborstning och sväljer ned allt.
Om du däremot kombinerar tandkräm, med olika sorters flourtillskott som munskölj, flourtabletter/tuggumin t.ex. så är risken betydligt större för att du får i dig för mkt fluor.
Citera
2014-04-16, 20:52
  #7
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
Flour är ett grundämne som finns i naturen, så även om du avstår fluortandkräm så kommer du få i dig det. I vissa områden innehåller vattnet naturligt mycket flour.

Men att tillsätts flour till dricksvattnet är inte rätt väg att gå, visst sker det ett visst tillskott när man t.ex. dricker vattnet och det passerar munhålen men merparten upptas i tarmen och fördelas runt i kroppen.
Var i naturen förekommer natriumfluorid?
Citera
2014-04-17, 17:24
  #8
Medlem
Nyanpasus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
Var i naturen förekommer natriumfluorid?

I tandkräm
Citera
2014-04-17, 18:02
  #9
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyanpasu
I tandkräm
Haha ja. Tandkräm, tvättmedel, psykofarmaka, råttgift och atombomber typ.
Citera
2014-04-17, 18:57
  #10
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
Var i naturen förekommer natriumfluorid?

natriumfluorid är faktiskt mindre toxiskt än ren fluor, flour är ju ganska reaktivt av sig så främsta källan är dricksvatten.
Citera
2014-04-17, 19:14
  #11
Avstängd
Finns tandkräm som inte innehåller gifter och skit. Minns inte namnet men en tub går på 35kr eller nåt.


För ett antal år sen använde man radioaktivt skit i tandkrämen. Då tyckte man att det var bra.

Såldes i apoteket
Citera
2014-04-17, 19:56
  #12
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
natriumfluorid är faktiskt mindre toxiskt än ren fluor, flour är ju ganska reaktivt av sig så främsta källan är dricksvatten.
Du hittar varken fluor eller natriumfluorid i naturen, det som finns i vatten och berggrund är kalciumfluorid vilket inte är lika giftigt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback